پرونده مسابقات بوكس بازيهاي المپيك 2012 در حالي بسته شد كه از مجموع 52 مدال توزيع شده در بخش مردان و زنان در اين رقابت ها 10 كشور برتر 38 مدال اين بازيها را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، مسابقات بوكس بازيهاي المپيك 2012 لندن همزمان با مراسم اختتاميه المپيك با حضور 288 بوكسور مرد و 48 زن به پايان رسيد.

در اين دوره از رقابت ها از مجموع 52 مدال بوكس در بخش زنان و مردان 13 مدال طلا ، 13 نقره و 26 مدال برنز بين 10 كشور برتر تقسيم شد كه به ترتيب انگلستان با  3مدال طلا ، 1 نقره و ا برنز و در مجموع با 5 مدال در صدر جدول رده بندي قرار گرفته است و اوكراين با 2 طلا ، 1 نقره و 2 برنز و در مجموع 5مدال ،كوبا با 2 مدال طلا ، 2 برنز و در مجموع 4 مدال در رده هاي دوم و سوم ايستاده اند در اين ميان روس ها با 1 طلا ، 2 نقره و 3 برنز و در مجموع با 6 مدال ، ايرلند با 1 طلا، 1 نقره ، 2 برنز و در مجموع با 4 مدال ، چين با 1 طلا ، 1 نقره و 1 برنز و در مجموع با 3 مدال به ترتيب رده هاي چهارم تا هتفم را به خود اختصاص دادند.

همچنين ژاپن و آمريكا با 1 طلا ، 1 برنز و در مجموع با 2 مدال به طور مشترك در جايگاه هشتم جاي گرفتند و در قعر جدول ايتاليا با 2 نقره ، 1 برنز و در مجموع با 3 مدال رده دهم ايستاد.

البته  از اين 38 مدال توزيع شده هيچ مدالي به كشورهاي آفريقايي نرسيد در اين ميان نكته بسيار جالبي هم به چشم مي خورد آن هم جاي گرفتن كشور كوبا در رده سوم جدول است، كوبايي كه خود صاحب سبك است و از قدر تهاي بزرگ بوكس در جهان به شمار مي رود . كوبايي ها همواره در المپيك حداكثر 4 مدال طلا را به خود اختصاص مي دادند ولي در اين دوره تنها توانستند 2 مدال طلا كسب كنند .

نكته جالب تر در اين ميان قهرماني بوكس براي ميزبان است اگر چه انگلستان بوكس خوبي دارد اما در حدي نيست كه در بازي هاي المپيك بتواند 5 مدال كسب كند و جايگاه قهرماني را از آن خود كند كه اين نشان دهنده استفاده آنان از ميزباني است.
با بررسی آنالیز جدول توزیع مدال های بازیهای المپیک خواهیم دید که کشورهای قاره اروپا به واسطه حضور مشت زنانی از کشورهای انگلستان اوکراین – روسیه – ایرلند- و ایتالیا در صدر قرار دارند.
بعد از کشورهای آسیایی همچون قزاقستان – چین و ژاپن با مدال آوری خود در جدول رده بندی جزء ده کشور برتر می باشند. اما در این بین کره جنوبی که قدرت بوکس آسیاست تنها با کسب یک مدال نقره در جایگاه مطلوبی قرار نگرفته است.

پایان ذکر است: گسترش سبک بازی شوروی سابق یا همان روس ها در میان کشورهای آسیا منجر شد که آنان نیز بتوانند همانند صاحبان بوکس مبارزه کنند.

کشورهایی همچون تاجیکستان، مغولستان، آذربایجان و قزاقستان با همین سبک و روش توانستند در این رقابتها مدال آور باشند که در این میان مشت زنان هندی نیز با همین سبک توانستند بسیار درخشان ظاهر شوند و به اولین مدال المپیک خود دست یابد.

پس از کشورهای آسیایی به کشورهای آمریکایی می رسیم، آمریکایی که در این بازیها بسیار خوب ظاهر نشد و نتوانست جایگاه مطلوبی را از آن خود کند.

*برای نخستین بار بانوان مشت زن به رینگ المپیک رفتند
در این دوره از مسابقات در وزن 51 کیلوگرم نماینده ای از بریتانیا ، چین مقام های اول و دوم را به خود اختصاص دادند و هندی ها به اتفاق نماینده آمریکا به صورت مشترک سوم شدند، در وزن 60کیلوگرم نماینده ای از ایرلند و روسیه به ترتیب طلا و نقره گرفتند و تاجیکستان و برزیل بطور مشترک سوم شدند و در آخر وزن 75 کیلوگرم نمایندگان روسیه و آمریکا است که تمام افتخارات خود را مدیون بانوان خود هستند به ترتیب طلا و نقره را از آن خود کردند و بطور مشترک نمایندگانی از چین و قزاق گردن آویز برنز را به گردن انداختند.

پس از برگزاری این مسابقات و استقبال هواداران به این رشته در بخش بانوان منجرشد که ژاک روگ رئیس کمیته بین المللی المپیک برای بازیهای بعدی المپیک تعداد اوزان بوکس زنان را افزایش دهد.

*تيم بوكس ايران چگونه به المپيك رسيد

4 مشت زن المپيكي كشورمان مهدي طلوتي ، احسان روز بهاني ،  علي مظاهري و امين قاسم پور توانستند پس از حضور در مسابقات گزينشي قاره اي جهاني جواز رقابت هاي بوكس آماتور بازيهاي المپيك 2012 لندن را بدست آورند .

مسابقات گزينشي بازيهاي المپيك 2012 براي نخستين بار در دو بخش جهاني و آسيايي برگزار شد و مشت زنان جهان تنها در اين مرحله مي توانستند در اين رقابت ها شركت كنند.

تيم بوكس كشورمان در اولين مرحله مسابقات گزينشي المپيك 2012 لندن با 7 مشت زن در مسابقات جهاني آذربايجاني شركت كرد كه در اين رقابت ها تنها احسان روز بهاني در وزن 81- كيلوگرم با مبارزه خوب ضمن صعود به 8 بوكسور برتر وزن جواز حضور در بازيهاي المپيك را كسب كرد اما ديگر بوكسورها كه پيش بيني مي شد نتوانستند جوازي را كسب كنند تا همچون دوره هاي گذشته كار كسب سهميه بيشتر بازيهاي المپيك به رقابت هاي قاره اي بكشد اما درست چند ماه بعد تيم بوكس كشورمان پس از گذراندن اردوهاي تمريناتي كه مسئولان و كادر فني براي آنان در نظر گرفته بودند راهي مسابقات آسيايي قزاقزستان شدند و سهميه ايران به عدد 4 رسيد.

*طلوتي با انگيزه ولي به تجربه

مهدي طلوتي بوكسور وزن 64 كيلوگرم كشورمان بازيهاي المپيك 2012 با يك برد و يك باخت به كار خود پايان داد وي در بازي اول خود با اقتدار مقابل حريف اسپانيايي ظاهر شد  و توانست پس از سه راند مبارزه سخت و نفس گير با امتياز 16 بر 12 حريف اسپانيايي خود را مغلوب كند و به مرحله بعدي صعود كند مهدي طلوتي از آسيب ديدگي دست رنج مي برد در بازي بعدي خود بايد به مصاف حريف قزاقزستان مي رفت، طلوتي در اين ديدار اگر چه شانس بسيار كمي براي پيروزي داشت اما بسيار مقتدرانه و جنگيده ظاهر شد و ثابت كرد اگر ميدان ببيند ترس از حريفان ندارند متاسفانه طلوتي نتوانست از پس حريف قزاق خود بر آيد و از دور رقابت ها حذف شد و چهره يك فرد بازنده را نداشت .

مشت زن شمالي كشورمان پس از باخت  به نماينده قزاقزستان گفت: قزاق ها در بوكس صاحب سبك هستند و اين حريف هم قهرمان آسيا بود من مبارزه را خوب شروع كرده بودم اما در راند دوم از نظر بدني كم آوردم .

رئيس فدراسيون بوكس پس از بازي هاي طلوتي اظهار داشت : طلوتي مقابل قهرمان آسيا به خوبي مبارزه كرد و از عملكرد وي راضي هستم .

*قاسمی پور توقف در همان گام نخست
امین قاسم پور بوکسور وزن 69 کیلوگرم کشورمان اولین مشت زنی بود که در المپیک 2012 لندن به روی رینگ رفت و در همان دور اول مقابل گابریل پرز از ونزوئلا شکست خورد و از دور رقابتها کنار رفت. اگرچه قاسم پور در راند اول محتاط کار کرد و نتیجه را 4بر2 واگذار کرد اما در سه دقیقه دوم، مشتزن ایران تغییری در شیوه خود ایجاد نکرد و راند دوم 3-5 به سود بوکسور ونزوئلا تمام شد.

امین در سه دقیقه سوم چیزی برای از دست دادن نداشت و دست به ریسک زد و از لاک دفاعی خارجی شد اما دیگر مشت های او کار ساز نبود و در پایان مجموع در راند نتیجه را 13بر8 واگذار کرد و از دور رقابتها حذف شد.

امین قاسم پور در پایان مسابقه خود مقابل حریف ونزوئلا گفت: تمام زحماتم با باخت در مقابل بوکسور ونزوئلایی به هدر رفت و متأسفانه تجربه ام در مقابل حریف، ناکافی بود.

نایب رئیس فدراسیون بوکس(منوچهر مقصودی) پس از باخت قاسم پور در مقابل حریف ونزوئلایی اظهار داشت ، قاسم پور خیلی بدبازی کرد واین مسابقه را در واقع به ترسش باخت، قاسم پور دارای تجربه آسیایی و جهانی بود اما درگير جو مسابقه شده بود.

*حق احسان مدال برنز بود

احسان روزبهانی را باید ستاره 4 مشت زن اعزامی دانست اگر طی چند سال اخیر بوکسوری لیاقت داشت مدال کسب کند احسان حدادی روزبهانی بود، او ثابت کرد در صورت داشتن یک مربی حرفه ای می توانست طلسم شکنی کند.
احسان (مشت زن وزن 81 کیلوگرم کشور) تنها یک گام تا مدال تاریخی بوکس فاصله داشت، ولی نتوانست در بازی سوم خود مقابل نائب قهرمان جهان و البته نائب قهرمان المپیک 2012 لندن پیروز میدان شود و از رسیدن به مدال المپیک ناکام ماند.
احسان در دو بازی نخست خود مقابل حریفانی از كشورهاي كلمبيا و تركيه توانست  تا يك قدمي مدال طلا قرار بگيرد اما متاسفانه نتوانست از پس  آديلبك نياز مبيتوف بوكسور تيم ملي قزاقزستان كه از قدرت بدني بسياري برخوردار است برآيد .

احسان روز بهاني اگر چه نتوانست به مدال تاريخي بوكس ايران در بازيهاي المپيك دست يابد اما با مبارزات خوب و جنگنده اش نشان داد كه چيزي از مشت زنان صاحب بوكس دنيا كم ندارد .
ناطق نوري پس از حذف احسان روز بهاني آخرين نماينده كشورمان گفت: احسان روز بهاني هم قرباني ناداوري شد اما ازعملكرد هر چهار نماينده كشورمان راضي هستيم قضاوت بازي احسان نيز همانند علي مظاهري با ناداوري همراه بود و حق احسان روز بهاني را به او ندادند.

 *مظاهري هم به داوري باخت و هم به عصبانيت

كاپيتان تيم ملي بوكس كشورمان كه براي نخستين بار افتخار حمل پرچم كشورمان در بازيهاي المپيك را داشت نتوانست آنگونه كه همگان از وي انتظار داشتند ظاهر شود. بوكسور وزن 91 كيلوگرم كشورمان در نخستين بازي خود به مصاف خوزه لاردوت گومز بوكسور تيم ملي كوبا رفت كه در راند اول با نتيجه 6 بر 4 حريف خود را شكست داد ولي در راند دوم داوران براي جلوگيري از شكست احتمالي حريف كوبايي دو اخطار پياپي به پرچم دار كشورمان دادند و بلافاصله اخطار سوم را بدون سه بار تذكر نيز دريافت كرد تا به راحتي شكست را بپذيرد.

مظاهري با توجه به اين که ناداوري ناجوانمردانه را باور نداشت به اعتراض رينگ را ترك كرد حركتي كه بعد از سوي بسياري از مسئولان و كارشناسان مورد انتقاد قرار گرفت.

كاش مظاهري كه تجربه حضور در مسابقات المپيك جهاني را دارد كمي با تجربه عمل مي كرد و با دست دادن خود به داور شانس اعتراض مسئولان ما را به هيئت ژوري مي داد.

حذف علي مظاهري از مسابقات بوكس و قضاوت نادرست داور اين رقابت ها بازتاب زيادي را در ميان رسانه هاي خارجي داشت تا جايي كه تمامي سايت ها و حتي روزنامه هاي خارجي درحذف ناعادلانه علي مظاهري نوشتند.

علي مظاهري پس از حذف ناعادلانه اش گفت: در هيچ جاي دنيا چنين چيزي نديده بودم كه داور در كمتر از يك دقيقه بوكسوري را سه اخطار مي كند راحت اين مسابقه را مي بردم اما داور مرا بازنده كرد.

با همه اين ها آنچه براي بوكس كشور يك امتياز است پخش زنده مسابقات از رسانه ملي بود كه نشان داد تبعيضي ميان رشته هاي ورزشي نيست.

تيم بوكس كشورمان اگر چه در اين رقابت ها نتوانست مدال كسب كند اما چهره يك تيم شكست خورده را نداشت. /ق

برچسب ها: بوکس ، مدال ، مشت زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار