به منظور بازسازی ذخایر دریای خزر بیش از 18 میلیون قطعه بچه ماهی کلمه (تلاجی) در گلستان رها سازی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ مدیر کل شیلات گلستان گفت: مراكز تكثير استان با استفاده از مولدين دريايي به تعداد 4 هزار و 875 قطعه كه ازاين تعداد دو هزار و 25 قطعه ماهي ماده و 1850 قطعه نر است به مدت چهار ماه در استخرهاي خاكي به صورت نيمه طبيعي در سطح 22 هكتارتكثيرو پرورش يافته است كه به طور متوسط در هر هكتار حدود 819 هزار قطعه بچه ماهي و نهايتاً بيش از18 ميليون قطعه در پايان دوره پرورش در اوزان بيش ازيك گرم توليد و در رودخانه منتهي به دريا (گرگان رود،قره سو) رهاسازي شده است.

به گفته پاسندي: صيد مولدين كلمه توسط بخش خصوصي (اتحاديه صيادان استان)انجام شده است به طوري كه اين مولدين با نظارت كارشناسان شيلات جهت تكثير به مراكز تحويل مي گرديد.

مدیر کل شیلات گلستان گفت:بزرگترین وتنها مرکز تکثیرو پرورش ماهی کلمه در کشور در استان گلستان قرار دارد که علاوه بر تكثيربچه ماهي كلمه ساير گونه ها از قبیل ماهی کپوروسفید نیز دراین مراکز توليد می شود.

علی اکبر پاسندی افزود:ماهی کلمه درگذ شته های دور یکی از اقتصادی ترین ذخایر دریای خزر را تشکیل می داد ،ولی در سالهای اخیر با از بين رفتن مناطق تخم ريزي، زاد و ولد آبزيان كاهش يافت .

وی يادآورشد:درحال حاضريكي ازمهم ترين عوامل حفظ و بازسازي ذخاير ماهيان استخواني درياي خزر،تكثيرمصنوعي و رها سازي بچه ماهيان به دريا است ، ماهيان كلمه از جمله ماهيان رود كوچ هستند و نقش مهمي در عوامل اقتصادي از جمله اشتغال صيادان وتامين پروتئين و همچنين به عنوان چرخه غذايي ماهيان خاوياري محسوب مي شوند.

استان گلستان تنها مرکز تکثیر وپرورش ماهی کلمه (تلاجی) در کشور است كه در امر تكثير و رها سازي ماهي كلمه فعاليت دارد./س

برچسب ها: کلمه ، خاویار ، گلستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.