به گفته‌ معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد،‌ در حال حاضر استان يزد با ظرفيت بالغ بر 169 ميليون مترمربع انواع كاشي و سراميك، حدود 45 درصد توليد كشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

به گفته‌ معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد،‌ در حال حاضر استان يزد با ظرفيت بالغ بر 169 ميليون مترمربع انواع كاشي و سراميك، حدود 45 درصد توليد كشور را به خود اختصاص داده است.

"مهدي‌‌رضا زارع‌شاهي افزود: هم‌اكنون 42 واحد توليد كاشي و سراميك در استان با اشتغالزايي مستقيم براي 11 هزار و 842 نفر داراي پروانه بهره‌برداري هستند که ميزان سرمايه‌گذاري در اين بخش تاكنون افزون بر هشت هزار و 374 ميليارد ريال بوده است

معاون امور صنايع استان يزد همچنين از وجود تعداد 45 طرح توليد كاشي و سراميك در استان با پيشرفت فيزيكي بالاي 20 درصد خبر داد و اضافه كرد: با راه‌اندازي اين واحدها علاوه بر اشتغالزايي مستقيم براي 14 هزار نفر متقاضي شغل، ظرفيت توليد استان به مقدار 240 هزار مترمربع افزايش خواهد يافت. هرچند بخش قابل توجهي از كارخانجات توليد كاشي و سراميك در شهرستان ميبد واقع شده است ولي شهرهای ديگر استان مانند مهريز، اردکان، صدوق و ابركوه نيز در اين صنعت فعاليت دارند.

کیفیت و طراحی‌های توليدات كاشي و سراميك استان يزد نه تنها در داخل كشور، بلكه عرصه را بر رقباي اروپايي خود تنگ‌تر كرده است.

مديريت منابع انساني و تربيت نيروي متعهد و كارآمد، به كارگيري دانش و

كيفيت بالا و تنوع در رنگ، اندازه و لعاب توليدات كاشي و سراميك استان كه در نتيجه‌ي وجود نيروي كار ماهر و توانمند و تكنولوژي‌هاي روز توليد كاشي دنيا در كارخانجات كاشي و سراميك استان يزد است، منجر به اين شده كه توليدات استان قابل رقابت با توليدات كشورهاي به نام دنيا در اين عرصه باشد.

هرچند اين رقابت در توليدات ارزان قيمت استان به دليل بالا بودن قيمت تمام شده از صرفه‌ي اقتصادي لازم برخوردار نيست، ولي در محصولات قرار گرفته در مرتبه متوسط و بالا، چشمگير و جاي كار بسيار دارد.


كاشي و سراميك استان در چند سال گذشته در صدر اقلام صادراتي استان يزد به ساير كشورها بوده است، به طوري كه در سال گذشته نيز 27 درصد ارزش كل صادرات استان به ارزش تقريبي 110 ميليارد دلار، مربوط به اين بخش بوده است.

عمده‌ترين كشورهاي وارد‌كننده توليدات كاشي و سراميك استان يزد را عراق، افغانستان، كشورهاي آسياي ميانه و چند كشور آفريقايي عنوان كرد.

زارع شاهي با اشاره به پتانسيل‌هاي موجود اين صنعت براي ساخت رولرهاي سراميكي و رنگ‌هاي سراميكي و غيره از جاي كار بسيار براي توسعه آن در استان خبر داد.

مديران ارشد استان یزد برای توسعه صنعت کاشی و سرامیک در استان تاكنون اقدامات موثر بسیاری را از جمله ایجاد خوشه صنعتی کاشی و سرامیک در استان، ایجاد منطقه ویژه سرامیک، راه‌اندازی دبيرخانه كانون هماهنگي دانش و صنعت كاشي، سراميك و لعاب كشور در پارک علم و فناوری و نيز ایجاد مراکز جوار کارخانه‌ای فنی و حرفه‌ای برای آموزش کارگران در راستای افزایش کیفیت تولید محصولات انجام داده‌اند.
علي رغم اين كه اجراي قانون هدفمند سازي یارانه‌ها در ابتدا مشکلات متعددي را براي كارخانجات و واحدهاي توليد كاشي و سراميك در استان به دليل تهیه و تامین سوخت بوجود آورد، ولي با حمايت مسئولان و اجراي عمليات گازكشي به شهرک‌های صنعتی و بالطبع واحدهاي مذكور، خوشبختانه اين مشکل برطرف و ركود موقت اين صنعت در استان مرتفع شد.

البته كمبود آب يكي از مهم‌ترین مشکل اين صنعت در استان بشمار مي‌رود و مسئولین در سال‌های گذشته بارها در جمع صنعتگران استان یزد قول تأمین آب صنعت استان یزد را داده‌اند، اما این وعده هنوز عملی نشده و صنعت کاشی و سرامیک نیز چشم انتظار تأمین آب مورد نیاز است.

دیگر مشکل‌ اين صنعت نبود سیستم بازاریابی منظم و دقیق است که در صورت اجرای بازاریابی مناسب سهم کشور به‌ ویژه استان یزد در بازارهای بین‌المللی بیشتر خواهد شد.

واردات بي‌رويه نيز يكي ديگر از مشكلات اين صنعت است كه غالباً صاحبان واحدهاي توليدي اين بخش از آن به شدت گله دارند و توجه و پيگيري بيشتر مسئولان كشور را براي رفع آن خواستارند.

مهمترين پتانسيل‌هاي موجود در استان كه منجر به رشد اين صنعت در اين خطه‌ي كويري كشورمان شده را وجود نيروهاي فني و مهارت ديده‌ي متعهد در منطقه و همچنين قابل تامين بودن بخش قابل توجهي از مواد اوليه توليد كاشي و سراميك در اين استان خواهد بود

با توسعه صنعت كاشي و سراميك در استان علاوه بر فعال شدن بسياري از معادن خاك استان، صنايع جانبي از قبيل صنايع بسته‌بندي، لعاب‌سازي، گلوله‌هاي سراميكي و بويژه صنعت حمل و نقل از رونق قابل توجهي برخوردار شده است و پتانسيل موجود در صنعت كاشي و سراميك با راه‌اندازي واحدهاي در حال ساخت، امكان توسعه بيشتر اين صنايع جانبي را به دنبال خواهد داشت./س
برچسب ها: یزد ، قطب ، کاشی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.