ماه رمضان، ماه دميدن شور عبادت و شوق بندگي و ذوق دعا و نيايش در دل‌ها و اذهان آماده‌ای است که قرآن کریم را سرلوحه‌ی امور خود در زندگی قرار داده و عترت پیامبر اکرم(ص) را شفیعان خود در پیشگاه الهی می‌دانند. هر سال که می‌گذرد محافل قرآنی و انس هر چه بیشتر با کتاب وحی در این ماه پر نعمت به جهت سفره‌ی اکرام الهی گسترده‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،انس دل‌ها در این ماه عظیم‌الشأن باعث شده تا نهادهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی با چینش برنامه‌های قرآن‌محور برای سنین مختلف درصدد ارائه‌ی وجوه گوناگون این کتاب الهی برآیند. یکی از برنامه‌هایی که همه‌ ساله در این ماه مبارک بسیار پرشورتر از پیش برگزار می‌شود، برپایی نمایشگاه‌های ویژه قرآنی در تهران و مشهد مقدس است.

در سال جاری نیز نهادهای فرهنگی و فعال در حوزه‌ی ترویج و تبیین مبانی قرآن کریم در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران با شعار «قرآن؛ فرهنگ بیداری» و هم‌چنین هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت خراسان رضوی در مشهد مقدس مشغول ارائه‌ی فعالیت‌های قرآنی خود به بازدیدکنندگان‌ هستند و آستان قدس رضوی نیز به عنوان بزرگ‌ترین نهاد فرهنگی قرآن‌محور در ایران علاوه بر حضور چشم‌گیر و شایسته در این دو نمایشگاه در نخستین نمايشگاه مشترك قرآني جمهوري اسلامي ايران و افغانستان كه در شهر كابل برگزار شده است، حضور فعالی به هم رسانیده است.

در این گزارش قصد داریم تا با معرفی غرفه‌های برپا شده‌ی این مجموعه در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت خراسان رضوی خوانندگان محترم را تا حدودی با فعالیت‌های گسترده‌ی آستان قدس رضوی در حوزه‌ی ترویج قرآن و مبانی ارزشمند آن آشنا کنیم.

دارالقرآن کریم

اداره‌ی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی که فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در دارالقرآن کریم واقع در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی یکی از ادارات معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی این مجموعه است. کلاس‌های آموزشی متعددی در طول سال توسط این اداره در دارالقرآن حرم مطهر رضوی در زمینه‌های گوناگون قرائت قرآن به شکل ترتیل، صوت، تجوید و آشنایی با مفاهیم، تفسیر و تدبر در قرآن مجید، برگزار می‌شود که نکته‌ی جالب توجه این مجموعه امکان بهره‌مندی طبقات و سنین مختلف زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از دوره‌های مختلف این کلاس‌های آموزشی بوده و این برنامه‌ها به طور ویژه و گسترده‌تری در ماه مبارک رمضان پی‌گرفته می‌شوند.

دارالقرآن کریم در سال جدید در نمایشگاه قرآن و عترت خراسان رضوی غرفه‌های متنوعی را در اختیار داشته و در آن علاوه بر ارائه‌ی محصولات قرآنی به بازدیدکنندگان، اساس ارتباط قرآنی مستمر با بازدیدکنندگان را پی‌ریزی می‌کند.

یکی از غرفه‌های این مجموعه با عنوان«تلاوت نور» مشغول فعالیت‌هایی از قبیل ختم قرآن و هدیه‌‌ی آن به حضرت ولی عصر(عج) و هم‌چنین برای تعجیل در فرج ایشان با هدف ایجاد انس بیشتر در افراد با قرآن کریم می‌باشد.

از غرفه‌های دیگر این مجموعه می‌توان به غرفه‌ی آموزش قرائت قرآن، آموزش قرائت، روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم و هم‌چنین تجوید عمومی و تصحیح قرائت نماز برای بازدیدکنندگان جوان و نوجوان نام برد و هم‌چنین از پر استقبال‌ترین غرفه‌ها می‌توان به غرفه‌های طراحی شده برای معرفی «مهدالرضا»ها در سراسر کشور اشاره کرد.

این مجموعه با برپایی غرفه‌ی کارگاه گفتگوی قرآنی که محوریت تدبر در قرآن را داراست به ارائه‌ی مشاوره و گفتگوی قرآنی با ارائه‌ی بحث موضوعی در گرده‌ای جوان می‌پردازد که در آن به صورتی علمی و کارشناسی شده به شبهه‌های بازدیدکنندگان پرداخته می‌شود.

غرفه‌ی دیگر این مجموعه که همه ساله با استقبال عظیمی از بازدیدکنندگان مسلمان و هنرپرور روبه‌روست، غرفه‌ی کارگاهی معرق، تذهیب، خوشنویسی و نگارگری آیات و موضوعات قرآنی است که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن دست به خلق هنری قرآنی و ماندگار ‌زده و از آموزش‌های رایگان هنرمندان مستقر در غرفه بهره‌ی کافی را ببرند.

گنجینه‌های قرآنی

قرآن های نفیسی که در قرون متمادی توسط مسلمانان متدین، هنرمند و علاقه مند به زیبایی‌های قرآنی صیانت و حفاظت شده و از جهات مختلف خط، تذهیب، نوع کاغذ و موارد گوناگون دیگری ممتاز بوده، با ایجاد موزه‌ی قرآن در سال‌های نخست انقلاب اسلامی با آخرین تکنولوژی‌ها و هم‌چنین استفاده از روش‌های نوین حفاظتی در این موزه حفظ و نگهداری شده و از گزند آسیب‌های مختلف در امان می‌باشد. علاوه بر موزه و گنجینه‌ی قرآن، کتاب‌های قرآنی و قرآن‌های نفیس دیگری هم‌چون قرآن‌های منسوب به دست‌خط ائمه‌ی معصومین(ع) از جمله قرآن منسوب به دست‌خط حضرت علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، حضرت ابا عبدا... الحسین(ع)، امام زین‌العابدین (ع) و امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و هم‌چنین برگ‌های زرین قرآن مشهور بایسنقری وجود دارد.

سازمان کتاب‌خانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این نمایشگاه با به نمایش گذاردن حدود 100 عنوان از قرآن‌های نفیس چاپی و ماکت طراحی و اسکن شده‌ی قرآن‌های منسوب به دست‌خط ائمه‌ی معصومین(ع) بخشی از آرزو و ارادت علاقه‌مندان به ائمه‌ی اطهار(ع) را برآورده ساخته است.

چاپ قرآن‌های نفیس

مجموعه‌ی آستان قدس رضوی در چند سال اخیر با سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی چاپ و انتشار قرآن کریم و احداث چاپ‌خانه‌ی عظیم و ویژه‌ی این کتاب مقدس با تمامی امکانات روز دنیا و بهره‌مندی از متخصصین، گام بزرگ و ارزشمندی برای مسلمانان در ایران و جهان برداشته است.

مؤسسه‌ی چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی علاوه‌بر افزايش كميت به لحاظ كيفيت آثار نيز رشد قابل ملاحظه‌اي داشته است به‌طوري كه دو بار به عنوان ناشر برگزيده نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران معرفي شده و در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي قرآن كريم تهران و هم‌چنین نمايشگاه‌هاي استاني و قرآنی حضور فعالی دارد.

این مؤسسه در آخرین دستاورد خود در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت خراسان رضوی با برپایی دو غرفه به ارائه‌ی 250 عنوان کتاب پرداخته است که 20 عنوان آن از چاپ‌های جدید قرآنی این مؤسسه در سال جاری محسوب می‌شود.

روحیه‌ی جوان و قرآن

مؤسسه‌‌ی خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در سنین مختلف و با ارائه‌ی خدمات حضوری و غیرحضوری از طریق محصولات مشاوره‌ای با جوانان در شبکه‌ی جوانان رضوی و با زوج‌های جوان در مرکز تخصصی مشاوره‌ای «آستان مهر» سعی در ارائه‌ی الگوی جوان و هم‌چنین خانواده‌ی مسلمان دارد.

حوزه‌های ازدواج، جوانان، خانواده، کودکان و نوجوانان، دختران جوان، داستان‌های زندگی و سیره‌ی امام رضا(ع)، زندگی رضوی، فرهنگ دوستی و دوست‌یابی در جامعه‌ی اسلامی از مهم‌ترین مباحث 120 عنوان از تولیدات و محصولات این مؤسسه می‌باشد که در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد عرضه شده و بازدیدکنندگان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از تخفیف ویژه‌ی ماه مبارک رمضان از مباحث عمیق مشاوره‌ای این محصولات استفاده کنند.

هنرهای قرآنی

در مؤسسه‌ی آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، فعالیت‌های هنری از جمله تذهیب، خطاطی آیات قرآنی و کلام‌الله صورت می‌گیرد که نتایج آن در حریم حرم مطهر رضوی نیز با تزیین رواق‌ها و صحن‌ها با کتیبه‌های کلام ا... مجید بروز پیدا کرده است و از شاهکارهای معماری اسلامی به شمار رفته و در پهنه‌ی جهان اسلام بسیار کم‌نظیرند.

این مؤسسه‌ی هنرپرور نیز با نمایش 11 اثر هنری با موضوعات قرآنی و هنرهای دینی- آیینی شامل هنرهای خوشنویسی، تذهیب، گل و مرغ، سوزن‌دوزی، مینیاتور و... در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرده و علاقه‌مندان به هنرهای قرآنی می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

قرآن‌پژوهی

دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن برقراري دوره‌هاي آموزشي در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا از ابتدای فعالیت خود، آموزش رشته علوم قرآن و حديث را در هر سه مقطع در دستور كار قرار داد که در نتیجه‌ی آن هم‌اكنون 239 نفر در سه مقطع تحصيلي اين رشته، مشغول به تحصيل بوده و هم‌چنين از بين 29 نفر اعضاي هيئت علمي شاغل در دانشگاه، 14 نفر دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی علوم قرآن و حديث هستند و از اين تعداد دو نفر رتبه‌ی نخست المپياد الهيات و معارف اسلامي، علوم قرآن و حديث را در سال‌هاي 77 و81 كسب كرده‌اند.

بیش از 40 عنوان کتاب و پایان‌نامه، نشریات و هم‌چنین نشست‌های علمی، خدمات و محصولات ارائه شده‌ی این دانشگاه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت خراسان رضوی است.

قرآن‌پژوهی در مجموعه‌ی آستان قدس رضوی در بخش دیگری توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی صورت می‌گیرد. این مجموعه از ابتدای تأسیس در سال 1364 در رشته‌های گوناگون قرآنی و رشته‌های مرتبط با آن پژوهش‌های ارزنده‌ای را صورت داده است که از جمله فعالیت‌های پژوهشی ارزشمند صورت گرفته اثر نفیس و کم‌نظیر «المعجم فی فقه لغت قرآن و سر بلاغته» می‌باشد که جلد بیست و سوم آن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت خراسان رضوی در معرض نمایش بازدیدکنندگان و هم‌چنین فروش قرار دارد.

هم‌چنین این مرکز حدود 150 عنوان از کتاب‌های پژوهش شده‌ی خود با محوریت پژوهش در قرآن کریم را در این نمایشگاه در معرض بازدید عموم قرار داده است.

نشریه دینی

یکی از بخش‌های جذاب هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت خراسان رضوی نمایشگاه مطبوعات دینی است. آستان قدس رضوی نیز در این بخش با نمایش‌دادن روزنامه‌ی «قدس» و نشریه‌ی «حرم» علاوه بر امکان اشتراک برای بازدیدکنندگان، ویژه‌نامه‌های مناسبتی و مذهبی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در پایان باید عنوان کرد؛ حدود 10 هزار متر مربع از فضای موجود در مرکز نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت خراسان رضوی به مؤسسات آستان قدس رضوی اختصاص دارد که در آن‌ها مدیریت موفق اسلامی در سایه‌ی ولایت حضرت ثامن‌الحجج(ع) مشهود است.


برچسب ها: مدیریت ، موفق ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.