دبير کل مجمع بيداري اسلامي گفت: امروز ديگر فلسطين متعلق به مردم اين کشور نبوده و متعلق به تمامي مسلمانان جهان بوده و در حقيقت قلب سياسي جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علي اکبر ولايتي دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوي‌ ويژه‌خبري به بررسي نقش بيداري اسلامي و روز جهاني قدس پرداخت.

ولايتي ابتدا در پاسخ به سوالي پيرامون اينکه چرا مسئله فلسطين از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در کانون سياست‌خارجي کشورمان قرار گرفته است، اظهار داشت: سرنوشت اسلام و مسلمانان از سرنوشت فلسطين جدا نبوده و ايران محوري‌ترين کشور اسلامي است که بيداري اسلامي در آن به مرحله عمل رسيده است.

وي تصريح کرد: از همان ابتداي شروع مبارزات امام‌خميني‌(ره) بر ضد طاغوت موضوع فلسطين نيز يکي از موارد محوري مطرح شده بود و وظيفه هر مسلمان بود که از مردم مظلوم و بي‌دفاع فلسطين حمايت کند.

ولايتي با بيان اينکه فلسطين در حقيقت قلب سياسي جهان‌اسلام است، ادامه داد:‌ از ابتداي  تاريخ جهان‌اسلام و با شروع جنگ‌هاي صليبي در قرن پنجم که تا نيمه‌دوم قرن‌هفتم  ادامه داشت، هشت جنگ عمده براي تصرف فلسطين صورت گرفته است.
 
دبير کل مجمع جهاني بيداري‌اسلامي با اشاره به اينکه اقدامات امروزه اسرائيل جنگ صليبي جديد است، ادامه داد: جنگ هاي صليبي جديد رژيم‌جعلي صهيونيستي با وقوع جنگ‌جهاني‌اول نمود تازه‌اي پيدا کرد و مجموعه اروپايي‌ها که در جنگ‌جهاني‌اول نقطه مقابل دول محور بودند از يک طرف به دنبال فروپاشي آلمان و از طرف ديگر امپراطوري عثماني و تصرف فلسطين بودند.

وي با بيان اينکه قبل از جنگ‌جهاني اول دنيا سي‌سال در صلح مسلح به سر مي‌برده اذعان داشت: اگرچه در اين زمان هر کشوري خودش را براي جنگ آماده مي کرد اما فرانسه و انگلستان با ابتکار خود، قرارداد 1975 را منعقد کردند.

ولايتي با بيان اينکه قرار داد 1975 ميان ايران و عثماني منعقد شد، ادامه داد:‌ اين قرار داد تاکيد دارد بر مشخص شدن مرزهاي دو کشور که بيشتر مرزهاي زميني بود که براساس قرار داد قسطنتنيه 1913 و پروتکل 1914 بوده فرانسه و انگلستان به دنبال مشخص شدن دقيق مرزهاي عثماني بودند.
دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي با بيان‌ا ينکه جنگ‌جهاني اول چهارسال به طول کشيد (1914تا 1918) ودر بحبوحه جنگ نماينده انگلستان و فرانسه ساکس- پيکو با يکديگر ديدار داشتند و قرار دادي را منعتقد کردن،د اذعان داشت: انعقاد اين قرار داد مقرر گرديد که متصرفات عثماني بين دو کشور تقسيم شود.

وي با اشاره به اينکه فلسطين، اردن و عراق به انگلستان سپرده شده بود، ادامه داد: در سال 1917 اعلاميه بالفور صادر شد که در آن مقرر گرديد که فلسطين براي اسکان يهوديان در نظر گرفته شود.

ولايتي با بيان اينکه در سال 1922 نيز چرچيل در قاهره کنفرانسي را تشکيل داده بود، گفت: در اين سال چرچيل به عنوان وزير مستعمرات در قاهره کنفرانسي با حضور تمام مستعمرات انگليس برگزار کرد که به دنبال تعريف جديدي از خاورميانه بود.

وزير امور خارجه سابق کشورمان با بيان اينکه مهاجرت يهوديان پيش از جنگ جهاني اول شروع شده بود، ادامه داد: جامعه ملل که سلف سازمان ملل بوده در قيموميت انگلستان بر مناطق اشغال شده تاکيد شده است.

مشاور رهبري در امور بين‌الملل با اشاره به اينکه يهوديان دلال‌هايي ميان مسلمانان داشته و زمين‌ها را تصرف کرده است، بيان داشت: يهوديان سعي داشتند توسط دلالان يا با تهديد و زور زمين‌هاي فلسطينيان را اشغال کنند.

ولايتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا اسرائيل سعي دارد تا القا کند زمين‌ها توسط فلسطينيان فروخته‌شده است، اذعان داشت: اين طرح جامع بوده و فلسطينيان هرگز زمين‌هاي خود را به يهوديان نفروختند.
وي با بيان اينکه زمين‌هاي فلسطينيان توسط يهوديان به زور گرفته شده است، يادآور شد: ابتدا غرب در اشغال بوده که اين امر با توسل به زور يا فريب صورت پذيرفته است.
مشاور رهبري در حقوق بين‌الملل ادامه داد: طرحي توسط انگلستان اجرايي شده بود، که تعداد زيادي يهوديان مناطق مختلف به سرزمين‌هاي اشغالي کوچ داده شده بودند و اکنون که برخي افراد به زبان انگليسي سخن مي گويند زبان مادري‌شان نبوده است.

وزير امور خارجه سابق کشورمان با اشاره به‌اينکه غرب دنبال اين بوده از اقتدار جهان اسلام جلوگيري کند، بيان داشت: تشکيل جهان‌اسلام مقتدر،  پشت اروپايي‌ها را لرزانده بود و سعي داشتند امپراطوري عثماني را که از کشورهاي وسيع اسلامي بودند را تجزيه کند که اين امر به سي کشور مختلف تبديل شد.

دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به ا ينکه اسرائيل برج ديده‌بان غرب در جهان اسلام است ادامه داد:‌ براي جلوگيري از جمع‌شدن کشورهاي تجزيه شده به دور يکديگر و اقتدار مجدد جهان‌اسلام غرب سعي کرد کشور جعلي را تشکيل داده و يهوديان را به آن سرزمين کوچ دهد و به نوعي استخوان لاي زخم را ايجاد کند.

ولايتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه گذر زمان مي تواند موجب مشروعيت اين رژيم جعلي شود يا خير، اذعان داشت: هيچ يک عمل آشکار و خلاف که در تاريخ معاصر اتفاق افتاده و موجب آوارگي عده اي از سرزمين هاي خود شده موجب مشروعيت نخواهد شد.

وي ادامه داد: اگر اين گونه بود شرقي هاي مهاجر به کشورهاي اروپايي و آمريکايي‌سال‌هاي طولاني به عنوان عناصر درجه دوم به شمار نمي‌آمدند و يهودياني که از ساير کشورها به سرزمين‌هاي اشغالي آمده بودند به عنوان شهروندان درجه يک به شمار نمي‌آمدند وعرب‌هاي مسلمان در اين منطقه به عنوان شهروندان درجه دوم خوانده نمي‌شدند.

ولايتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه تاثير پيروزي انقلاب‌اسلامي چه ميزان بر اضمحلال رژيم‌صهيونيستي نقش داشته‌است، اظهار داشت: در ژوئن 1967 رژيم‌جعلي‌صهيونيستي با کمک غربيان و شرقيان به سه کشور اردن، سوريه و مصر حمله کرده بود و موجب پيروزي آن‌ها بود و اين امر موجب غرور فزاينده‌اي در داخل اين نظام‌جعلي شده بود.

دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي با بيان اينکه پس از پيروزي در جنگ اقدامات رژيم اشغالگر قدس ادعاي بازپس گيري فدک و خيبر را داشتند، ادامه داد: پس از پيروزي در جنگ 1967 صهيونيست ها به قدري بر خود اميدوار شده بودند که از ديد تحقير به مسلمانان نگاه مي کردند و به دنبال باز پس گرفتن مدينه و طمع آن را داشتند.

وزير امور خارجه سابق کشورمان با اشاره به اينکه انتفاضه اول و دوم تحت تاثير انقلاب اسلامي ايران صوت گرفته اذعان‌داشت:‌ پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران کشوري که اسرائيل را غاصب اعلام کرد و درب هاي سازش را بروي آنها بست و از کشورهايي که با اين رژيم جعلي سازش نکرده بودند حمايت هاي ويژه اي به عمل آورد جمهوري اسلامي ايران بود.
 
مشاور رهبري در امور بين‌الملل با بيان اينکه فلسطينيان نيز دريافته بودند که جنگ کلاسيک کارايي لازم را ندارد همانند مردم ايران به خيابان ها آمده و انتفاضه را آغاز کردند، گفت:‌ انتفاضه مدل برگرفته شده از انقلاب اسلامي بوده و اسرائيل در برابر آن به شدت ناتوان شده است.
 
وزير امور خارجه سابق کشورمان يادآور شد: هر نهضتي که در جهان عرب شکل گرفته و فلسطين برآن محور نبوده دچار استحاله و منحرف شده و هرگاه از سوسياليسم، پن عربيست و غيره فاصله گرفته شده کشورهاي عربي به موفقيت هاي زيادي دست يافته‌اند.

ولايتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه سقوط عمق استراتژيک رژيم صهيونيستي حسني مبارک اکنون تاثير بيداري اسلامي و روز جهاني قدس و بالعکس چگونه است اظهار داشت: تا زماني که فلسطين اشغال بوده و تا زماني که به ارزش هاي اسلامي بازگشته نشود شاهد بروز نتايج منفي خواهيم بود.

وي ادامه داد:‌غرب همواره سعي داشته با ايجاد طرح سازش‌کارانه موضوعيت فلسطين را از محوريت خارج کند و مردم مسلمان جهان به موضوع قلب جهان اسلام بي اعتنا شوند اما جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه با سازش و سازش کاري موافق نبوده است.

وزير امور خارجه سابق کشورمان با اشاره به اينکه هرگاه جهان عرب سازش انجام داده و يک گام به عقب نشسته اسرائيل يک گام جلوتر آمده ادامه داد:‌ در سايه گفتگوهاي سازش قرار داد کمپ ديويد در سال 1979 امضا و يا نمونه ديگر رفتن ياسر عرفات با شاخه زيتون به سازمان ملل بود اما امروز ديگر راه سازش به بن بست رسيده است.

مشاور رهبري يادآور شد: جرم سوريه و اخيرا عراق که اکنون درگير ناآرامي ها در کشورهاي خود هستند در کنار ايران بودن و عدم سازش کاري بوده و تاوان آن را پس مي دهند.

ولايتي در پاسخ به سوالي پيرامون تاثير راهپيمايي روز جهاني قدس بر قبال فلسطين و نيز برگزاري آن توسط نود کشور ديگر خاطر نشان کرد: امام خميني يک کيمياگري انجام داد و با کشف اکسير حضور مردم در صحنه و اعتراض به وضعيت موجود انقلاب اسلامي و پرچم مبارزه با صهيونيست ها را برافراشت و ايران مردم با به وحدت فراخواندند که با راهپيمايي مسالمت آميز خواسته هاي خود را مطالبه مي کنند تا فلسطين به دست صاحبان اصلي خود باز گردد.
انتهاي‌پيام/ب2
برچسب ها: قدس ، فلسطین ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار