برای رصد هلال ماه شوال 1433 که به احتمال 50 درصد امروز رویت می شود تیم های رصدی از ساعت 10 صبح فعالیت خود را آغاز کرده اند.

علی ابراهیمی سراجی عضوستاد استهلال مقام معظم رهبری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:طبق محاسبه انجام شده هلال ماه شوال سال 1433 در غروب روز شنبه 28 مرداد ماه سال 1391 در هيچ نقطه اي از جهان قابل رويت نیست و تنها ممکن است در ظهر این روز به مدت دو تا سه ساعت از ساعت 12 تا ساعت 15  با ابزار اپتیکی قوی قابل رصد باشد.
وی تصریح کرد: برای رصد این هلال در ایران مناطق خاصی که شرایط جوی مناسب، هوایی بدون غبار و آلودگی را دارند بهترین مناطق محسوب می شوند که این شرایط تقریبا نزدیک به شرایط مناطق کوهستانی و مرتفع جنگلی است و شهرها سخت ترین مناطق رصدی به شمار می روند.
ابراهیمی سراجی اظهار داشت:این هلال پر جنجال در نيم كره شمالي در شب اول ماه بسيار به خورشيد نزديك می گردد و گاهي همزمان و يا با اختلاف بسيار كم از نظر زماني با خورشيد غروب خواهد کرد که در این روز درمناطق شمالي تر ایران ماه زودتر از خورشيد غروب مي كند.
وی تاکید کرد: كشورهایي كه به خط استوا نزديك ترند مانند مالزي و اندونزي و يا پايين تر از خط استوا قرار دارند وضعيت رصدي بهتري را در این روز به خود اختصاص خواهند داد.

***در ارتفاع 2000 متری به دنبال هلال شوال بگردید
ابراهیمی سراجی هوا پاک، داشتن ابزار قوي و استفاده از رصدگران ماهر وپرتجربه را از جمله عوامل موثر در رصد بهتر این ماه دانست وگفت:می توان در ارتفاعي حدود 2000 متر هلال باریکی که تنها یک درصد از روشنایی سطح ماه را به نمایش گذاشته را دید.
وی یاد آور شد:تعداد تیم هایی که برای رصد در سطح کشور پراکنده خواهند شد 15تیم 5 یا 6 نفره است و به دلیل اینکه رویت هلال در روز کار مشکلی میباشد وما برای رویت آن با کمبود افراد با تجربه مواجه هستیم؛ تعداد تیم های رصدی در این زمان  کم است در حالی که در رصد هلال در غروب تعداد تیم ها بسیار بیشتر می باشد.

***تمامی کشور های آمریکای جنوبی هلال را با چشم غیر مسلح می بینند
وی تصریح کرد: کشورهایی همچون جنوب هندوستان ، الجزاير، مالزي ، سنگاپور،مصر، اندونزي ، بحرين ، يمن ، ليبي، مراكش ،عربستان سعودي و امارات متحده عربي فقط با ابزار اپتيكي قابل رويت است و در هیچ شرایطی با چشم غير مسلح
رويت نخواهد شد.
ابراهیمی سراجی عنوان کرد: این هلال ماه در كشورهاي قاره اسيا مانند افغانستان ، تاجيكستان ، ازبكستان ، تركيه ، عراق ، كويت ، سوريه ، تونس، پاكستان ، لبنان و قاره اروپا نیز حتي با ابزار اپتيكي نيز بعد از غروب خورشيد رويت نخواهد شد و غیر قابل رویت است
وی یاد آور شد: در برخی از  کشورهای قاره افريقا و جنوب غربي كشور زلاندنو هلال ماه شوال 1433 براي افراد با تجربه و تيز بين در شرايط مناسب رصدي با چشم غير مسلح امكان پذير است و همچنين در امريكاي مركزي و تمام كشورهاي امريكاي جنوبي اين هلال با چشم غير مسلح رويت پذير خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار