ماه رمضان ماه بندگی و عبودیت بود تا ما شمه ای از تشنگی و گرسنگی روز محشر را تجربه کرده و به حلاوت و حرارتمان برای بندگی افزوده شود.

 باشگاه خبرنگاران؛در این میان عید فطر به عنوان نقطه اختتام آزمایش یک ماهه بندگی، برای مسلمانان از ارج و قرب خاصی برخوردار است چرا که این روز، روز عید و سرور رهایی از بندهای شیطان است که بزرگ ترین مانع در راه نیل انسان به کمال و سعادت است.

عید فطر در جای جای جهان اسلام جزء پر شور ترین عیاد اسلامی است و مسلمین سعی می کنند به بهترین نحو آن را برگزار کنند. عید فطر روزى است كه مسلمانان بعد از يك ماه روزه‌دارى و عبادت و توجّه و تذّكر، با دلهايى كه براى جلب رحمت و نورانيّت الهى آماده شده است، با اقامه‌ى نماز و اجتماعات گوناگون، گرد هم جمع مى‌شوند.

اين روز  براى دنياى اسلام در واقع يك فرصت محسوب می شود. عیاد این چنینی دلهای مسلمین را به هم نزدیک می کند و همانا امروز مسلمانان بيش از هميشه احتياج دارند به اين‌كه دلهايشان را به هم نزديك كنند. مردمان کشورهای اسلامی هر کدامشان برای گرامی داشت عید بندگی و اخلاص، مراسم خاص خود را دارند تا از طریق آن شادی خود را ابراز کرده و خود را رمضان سال آینده آماده کنند.

در اینجا سعی می کنیم تا به آداب و سنن برخی از کشورهای اسلامی در موسم عید فطر اشاره کنیم. مردم فلسطین، عید فطر را در میان خون و مرگ جشن می گیرند، ولی با این وجود مادرها در خانه ها شیرینی می پزند. پناهندگان فلسطینی در روز عید بر سر مزار اموات و شهدای خود می روند و برایشان قرآن تلاوت می کنند.

در عراق در هنگامه عید فطر خانواده ها گرد هم جمع می شوند و به طور دسته جمعی شیرینی به نام " کلیجه" را می پزند که ترکیبی از آرد، روغن و کنجد و خرما است و آن را همرا با نوشیدنی های سرد و گرم مقابل میهمانان روز عید قرار می دهند.

در کشورهای عربی در موسم عید فطر بازار شیرینی پزی در منازل گرم گرم است. بانوان اردنی در این روز مبارک شیرینی های سنتی و محلی خود را به نام های " الهیطلیه" و " اللزاقیات" را می پزند و به همراه خانواده هایشان در دید و بازدید ها از آن تناول می کنند.

در سوریه در کنار سنت پخت شیرینی های محلی مثل " قطایف" و " فطایر" مسلمانان به دیدار اموات نیز می روند و با شستشوی مزار گذشتگان از آنان نیز یاد می کنند.

روزهای پیش از عید فطر در مصر مصادف است با ازدحام و شلوغی در پاساژها و مراکز فروش.

در خود روز عید نیز مردم با پوشیدن لباس های نو به قصد اقامه نماز عید فطر راهی مساجد می شوند و نماز را به پا می دارند.

در یمن در کنار پخت شیرینی نوعی غذا با گوشت کبابی آماده میشود و با آن از میهمانان پذیرایی می شود. در سودان بعد از نماز عید فطر دیدار از سالخوردگان از اولویت برخوردار است و بعد از آن مردم به دیدار اموات می روند.

در اندونزی هم مردم در مساجد با برگزاری مراسمی به نام " حلال به حلال" که به معنای روز صلح و آشتی است در مساجد به استقبال از عید فطر می روند.

در این کشور سه روز قبل و دو روز بعد از عید تعطیل رسمی و عمومی است.

در عربستان صبح روز عيد، مردم با لباس هاي نو براي اقامه نماز به مسجد مي روند. آنها سپس، به ملاقات اقوام و آشنايان خود مي روند و صله رحم را به جا مي آورند.

پاکستانی ها نیز بعد از اقامه نماز عید صبحانه ساده ای در مساجد تناول می کنند و سپس به دیدار خانواده هایشان می روند.

در کشور ترکیه به خاطر مصرف بالای شیرینی جات در روز عید، عید فطر به " شکر بایرامی" شهرت یافته است.

در این کشور سه روز متوالی بعد از عید فطر تعطیل رسمی است. اینان تنها شمه ای از سنت ها و رسوم مسلمین برای بزرگداشت عید فطر در گوشه گوشه جهان است.

مسلمین به واسطه این سنن شادی و سرور خود را بابت یک ماه بندگی خالصانه عیان می سازند و شکر گذار نعمت بندگی به درگاه خداوند سبحان می شوند.

یادداشت: مصطفی انصافی  
برچسب ها: عید ، فطر ، رمضان ، اسلام ، مسلمانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار