مصرف لبنيات همراه با خشكبار مانند گردو و بادام باعث مي‌شود تا فسفر موجود در آن به جذب بيشتر كلسيم كمك كند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک نياز افراد بزرگسال و افرادي كه بيشتر از 70 سال دارند، اين است كه حداقل 4‌وعده از مواد لبني در روز استفاده كنند. بهتر است سالمندان شير مصرف كنند، زيرا مانع بروز يبوست در اين گروه سني مي‌شود. يك وعده شير معادل با يك ليوان ماست، 2 ليوان دوغ و حدود يك قوطي كبريت يا 45 تا 60 گرم پنير است.

به گفته متخصصان تغذیه هر يك وعده لبنيات، 25 درصد پروتئين و 30 درصد از كلسيم مورد نياز بدن را تامين مي‌كنند بنابراين براي پيشگيري از كاهش ميزان جذب لازم است لبنيات بدون هرگونه افزودني و با فاصله زماني از وعده غذايي استفاده شود.

محصولات تخميرشده مانند ماست را مفيدتر از شير است و به دليل آن كه پروتئين موجود در ماست به اسيدهاي آمينه كوچك‌تري تبديل شده است، راحت‌تر و سريع‌تر هضم مي‌شود.

مقدار محتواي كلسيم و پروتئين شير و ماست يكسان است وميكروارگانيسم‌هاي زنده موجود در ماست مانع از فعاليت باكتري‌هاي زنده مي‌شوند و به حفظ سلامت بدن كمك مي‌كنند.از سوي ديگر اسيدي بودن ماست باعث مي‌شود تا كلسيم به شكل محلول تبديل شود و جذب بهتر و كامل‌تري داشته باشد. پروتئين موجود در ماست نيز بيشتر از شير قابل جذب است./س

برچسب ها: پنیر ، گردو ، فسفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.