معاون میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: هنر فیروزه تراشی به‌عنوان کهن‌ترین هنر سنتی و بومی در استان خراسان‌رضوی بزودی در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت می‌رسد.

حسین عباس زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب ادامه داد: اقدامات تهیه پرونده و ثبت این هنر تاریخی در فهرست میراث معنوی کشور به انجام رسیده است تا در پنجمین شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی ارائه ‌شود.

وی از برگزاری همایش سراسری شورای سیاستگذاری ثبت ملی کشور در دهه اول شهریور ماه خبرداد و افزود: این همایش 5 یا 6 شهریور ماه در استان البرز برگزار می شود و در حاشیه برگزاری آن روش ها و شیوه های تراش فیروزه ی استان خراسان رضوی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت می شود.

یادآوری می شود قدمت تراش فیروزه در خراسان رضوی به بیش از 6 هزار سال پیش می‌رسد و فیروزه مرغوب استان که از معدنی واقع در شهرستان فیروزه به دست می‌آید در زمره جواهراتی است که در انواع عجمی، چغاله، شجری شکوفه، عربی به توفال، توفال سفید رنگ و توفال نیم رنگ شناخته ‌می‌شود. این فیروزه در حال حاضر به طور گسترده در سطح کشور و خارج از مرزهای ایران عرضه می‌شود./س

برچسب ها: فیروزه ، هنر ، نیشبور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.