رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور، فعال‌سازي قرارگاه دفاع زيستي را از برنامه‌هاي اين سازمان جهت مواجهه با تهديدات حوزه زيستي، بيولوژيك كه حوزه انسان، دام، گياه، آب، غذا و محيط را در بر مي‌گيرد، اعلام كرد.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار جلالي با اشاره به مفهوم پدافند غيرعامل اظهار داشت: در اين مفهوم چند معني وجود دارد از جمله اين‌كه پدافند غيرعامل مجموعه‌اي از اقدامات و تدابير غير مسلحانه است، يعني اسلحه و مهمات در آن به كار نمي‌رود، به كارگيري اين موارد باعث كاهش آسيب‌پذيري خواهد شد، يعني حوزه‌هاي زيرساختي كشور پايداري‌شان در برابر تهديدات ارتقاء پيدا مي‌كند، تسهيل مديريت بحران‌ مي‌كند، يعني بحران را به سهولت و با كمترين مشكل حل مي‌كند تا نيازها و كاركردهاي اساسي مردم در زمان صلح و جنگ مثل غذا و نيازمندي‌هاي ديگر كاملا تداوم داشته باشد و اين‌كه مجموعه اقدامات همچنين باعث بازدارندگي و قدرت امنيت ملي ما مي‌شود.

وي ادامه داد: در بندهاي ديگر سياست كلي پدافند غيرعامل تهديدات نوين مثل تهديدات سايبري، تهديدات بيولوژيك، تهديدات الكترونيكي و الكترومغناطيسي، تهديدات نشست هسته‌اي و از اين دسته تهديدات نيز مدنظر قرار مي‌گيرد.

جلالي همچنين اهداف سازمان پدافند غيرعامل را به سه بخش اهداف كلان، اهداف دستگاهي، اهداف استاني تقسيم كرد و گفت: اهداف كلان سازمان ارتقاء ضريب امنيت ملي كشور در برابر تهديدات، افزايش قدرت اداره كشور در شرايط تهديد و بحران، قدرت اداره مردم در زمان تهديد و بحران و حفظ جان مردم در برابر تهديدات دشمن، كاهش آسيب‌پذيري نيازهاي اساسي كشور در حوزه‌هاي مختلف و تداوم نيازهاي اساسي مردم در زمان بحران و تهديد است، اهداف دستگاه ارتباط ما با دستگاه‌هاي اجرايي است، ما در اين هدف تداوم كاركرد دستگاه‌هاي اجرايي در شرايط تهديد، حفظ زيرساخت‌هاي آنها به عنوان يك مولفه اساسي و همچنين كاهش آسيب‌پذيري آنها را دنبال مي‌كنيم، مثلا در حوزه هسته‌اي ما به دنبال اين هستيم كه زيرساخت‌هاي آن حفظ ايمن‌سازي و آسيب‌پذيري آن كاهش يابد و در اهداف استاني ما رويكرد متفاوتي داريم رويكرد ما ارتقاء قابليت اداره مردم توسط استان‌ها است و براي اين كار ساز و كار تعيين كرده‌ايم كه در اين حوزه استانداران موظف به اداره استان‌ها در زمان صلح و تهديد مي‌باشند و همچنين در اين حوزه بايد زيرساخت‌هاي استان از جمله زيرساخت برق و آب براي كاهش آسيب‌پذيري، ايمن‌سازي شود.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور درباره همكاري سازمان پدافند غيرعامل با سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌هاي ديگر اظهارداشت: طبق آيين‌نامه‌اي كه توسط مقام معظم رهبري تاييد و به تصويب دولت رسيده است، در همه دستگاه‌هاي اجرايي رييس دستگاه اجرايي مسئول پدافند غيرعامل دستگاه مربوطه بوده و يكي از معاونان آن دستگاه اجرايي به عنوان مسئول كميته پدافند غيرعامل منصوب مي‌شود.

جلالي در حوزه هسته‌اي ضمن برشمردن همكاري‌هاي موثر بين سازمان پدافند غيرعامل و سازمان انرژي هسته‌اي و تلاش‌هاي صورت گرفته در راستاي كاهش آسيب‌پذيري زيرساخت‌هاي هسته‌اي گفت: ما معتقديم كه تهديدات دشمن كاملا ناكارآمد شده و توان مقاومت ما در اين حوزه افزايش پيدا كرده است.

وي در ادامه اظهار داشت: براي مديريت بحران‌هاي هسته‌اي كه ناشي از نشت هسته‌اي، صنعتي، خارج از سايت و يا اقدامات تروريستي مي‌شود، قرارگاهي با نام "رافع" كه در سلسله مراتب پدافند غيرعامل و مشترك با بخش دولتي و نظامي است تشكيل شده، اين قرارگاه به مركزيت شهر تهران بوده و در استان‌هاي هسته‌اي در حال راه‌اندازي است و دكتر عباسي به عنوان فرمانده قرارگاه رافع منسوب شده تا اين حوادث را مديريت، كنترل و دنبال كنند.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور درباره رابطه‌ اين سازمان با دولت و شخص رئيس‌جمهور گفت: رابطه ما با دولت بسيار رابطه خوبي است و خوشبختانه دولت محترم و آقاي رئيس‌جمهور و وزراي محترم اهتمام بسيار خوبي به موضوعات پدافند غيرعامل دارند.

وي با تشكر و قدرداني از پشتيباني دولت و وزرا، اظهار داشت كه در سطوح مختلف اجرايي كشور از همكاري‌هاي خوبي در اين زمينه برخوردار هستيم.

فرمانده قرارگاه دفاع سايبري در بحث تهديدات اين حوزه نيز گفت: مباحث سايبري پديده امنيت و تهديدات امروز جهان است. ابتدا بايد تعريفي بيان شود تا موضوع روشن شود. در پدافند غيرعامل ما دو نوع سرمايه داريم يكي سرمايه فيزيكي مانند ساختمان‌ها، تجهيزات، جاده‌ها و زيرساخت‌ها و دوم سرمايه سايبري يعني سرمايه‌هايي كه در فضاي سايبر شكل مي‌گيرد مثل پول كه يك روزي طلا بوده بعد تبديل بله اسكناس گرديد و طلا پشتيبان آن.

وي ادامه داد: امروز پول در فضاي مجازي تبديل به 0 و 1 يا كارت اعتباري شده، در واقع سرمايه مادي ما امروزه تبديل به سرمايه سايبري شده، در سرمايه فيزيكي و سايبري حد مشتركي نيز وجود دارد بعضي از سرمايه‌هاي فيزيكي در قسمت‌هاي مديريت و فرماندهي و كنترل، سايبري شده‌اند. به طور مثال يك پالايشگاه در بحث كنترل دستگاه‌هاي خود از نرم‌افزاري استفاده مي‌كند و از طريق نرم‌افزارها سرمايه فيزيكي در قالب سرمايه سايبري قرار مي‌گيرند، يعني خطر و تهديد آنها در فضاي سايبري ممكن مي‌شود در نتيجه هر سرمايه‌اي كه در فضاي سايبري به آن حمله و يا از آن دفاع شد، جزئي از سرمايه سايبري است. جهان امروز به سوي جنگ سايبري مي‌رود و ما بايد در اين حوزه از خود دفاع كنيم البته حوزه جنگ سايبري حوزه‌اي است كه يك طرف كشور دشمن باشد و حوزه حمله آن دستگاه حياتي كشور ما بادش و در سطح تهديد نيز سطح امنيت ملي ما باشد، گرچه حملاتي كه بعضا انجام مي‌شود معمولا در حوزه جنگ سايبري ارزيابي نمي‌شود و حملات سايبري كه در سال‌هاي گذشته داشته‌ايم و اين موضوعاتي كه بعضي اوقات در نشريات و رسانه‌ها بيان مي‌شود از نظر ما اهميت بالايي ندارند.

جلالي با بيان برنامه‌ها و اقدامات جديد سازمان پدافند غيرعامل و مبحث 21 گفت: به دنبال پيگيري‌هاي سازمان در سال‌هاي اخير با وزارت مسكن و شهرسازي ، هفته گذشته موفق شديم مقررات ملي ساختمان مبحث 21 كه در رابطه ملاحظات عمومي پدافند غيرعامل در ساخت وساز مي‌باشد را به تصويب برسانيم كه از اين به بعد به عنوان قانون لازم‌الاجرا است، ضمنا تمام دستگاه‌هاي اجرايي بايد اين ملاحظات را در مورد ساخت و ساز خود گنجانده و به انجام برسانند. هدف ما از اين مبحث، كاهش آسيب‌پذيري حوادث با گرايش نظامي امنيتي به مردم است.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور در ادامه به تشريح برنامه‌هاي جديد سازمان پرداخت و اظهار داشت: از ديگر برنامه‌هاي اين سازمان فعال‌سازي قرارگاه دفاع زيستي است كه با مصوبه دبيرخانه كميته پدافند غيرعامل تشكيل شده و حدود يك ماه است كه اين قرارگاه را فعال كرده‌ايم تا تهديدات حوزه زيستي بيولوژيك كه حوزه انسان، دام، گياه، آب، غذا و محيط را دنبال كند، همچنين دستگاه‌هاي زيربط مكلف شده‌اند كه همكاري لازم را انجام دهند.

جلالي از ديگر اقدامات سازمان را تصويب رشته كارشناسي ارشد دفاع سايبري نام برد و گفت: كه از مهرماه امسال تصميم داريم با هماهنگي وزارت علوم و فناوري در دانشگاه مالك اشتر و امام حسين(ع) دانشجو داشته باشيم كه جذب در دوره‌هاي اول و دوم از كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي خواهد بود.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار