رمان جديد داريوش مهرجويي عصر ديروز در شهر كتاب بر ميز نقد و بررسي نشست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم نقد رمان در خرابات مغان اثر داريوش مهرجويي كه عصر ديروز در شهر كتاب با حضور داريوش مهرجويي، علي اصغر محمد خاني مدير شهر كتاب، شيوا مقانلو منتقد ادبي و امير علي نجوميان منتقد ادبي برگزار شد، شيوا مقانلو درخصوص رمان "در خرابات مغان" مهرجويي گفت: اگر به اين اثر از ديدگاه ساختار گرا نگاه كنيم شخصيت بايد دچار تضاد شود و كشمكش كند يعني با درون و بيرون بجنگد و اين كشمكش ها در نهايت به اوج برسد و در ادامه گره گشايي شود، در اين كتاب درگيري هاي دروني و بيروني خوب در آمده ولي مسئله در نقطه اوج وگره گشايي است.
وي ادامه داد: در هامون قهرمان داستان بايد يك بهايي بدهد كه براي خيلي از قهرمان هاي تراژيك پيش مي آيد ولي در اين كار برعكس است يعني قهرمان قصه نه تنها بها نمي پردازد بلكه دچار گرفتن امتياز است.
مقانلو منتقد ادبي گفت: در كتاب "در خرابات مغان" قهرمان داستان در انتهاي تضادهاي ايماني خودش به يك بصيرت جديد و ايمان قوي نمي رسد، انساني زميني تر و مادي تر شده است و اين تفاوت كاملي با قهرمان هاي ديگر دارد.
در ادامه نشست نقد و بررسي رمان "در خرابات مغان" اثر داريوش مهرجويي، امير علي نجوميان افزود: وقتي رمان را شروع كردم 30 صفحه اول برايم بسيار جالب بود، زيرا ساختار روايي كار ناطور دشت را يادآوري مي كرد،‌رمان در خرابات مغان تحت تاثير ادبيات داستاني آمريكا است تا ادبيات داستاني ايران.
وي افزود: اينجا ما با شخصيتي روبرو هستيم كه مرحله گذار است و در واقع جدايي مهرجويي با سلينجر ناممكن است و در اين اثر كشمكش اصلي ايمان است كه ايمان به اعتقاد من و با ديدگاه فلسفي جديد يك پارادوكس دارد در واقع مومن كسي است هم درونش ترديد و قطعيت دارد و از خودش پرسش مي كند.
امير علي نجوميان منتقد ادبي گفت: در رمان "در خرابات مغان" قهرمان داستان از خودش پرسش مي كند و اين كشمكش آنقدر زياد است كه گاهي شخصيت را فانتزي مي‌كند.
در ادامه نشست داريوش مهرجويي نويسنده كتاب "در خرابات مغان" گفت: دوستان تعملات و تعمقات زيبايي داشند اما به نظر من منتقدين ما در مقايسه اثر هنري سه روش دارند اول از همه خود داستان را روايت مي‌كنند پس منتقدين كه با يك اثر روبرو مي شوند دلشان مي‌خواهد خودشان داستان را بنويسند و دائم مطلق گرايي مي‌كنند و يك نگاه ايده آليستي دارند، و سوم اينكه تلفيق اين دو است با ديگر آثار هنرمند مقايسه مي‌كنند.
وي افزود: "در خرابات مغان" كتابي است كه وسوسه نوشتن آن را داشتم و با توجه به اينكه انس خاصي با كلام و شيوه هاي نگارش دارم، خودم را در كوران بهترين آثار ادبي دنيا و ايران مي‌گذارم و سعي مي‌كنم در حوزه "كارما" يعني كار را به خاطر كار انجام دهم نه براي بعد از آ‌ن و نتيجه آن.
مهرجويي گفت: مردم ما به خصوص نسل جوان بسيار زيرك هستند كه ما در گذشته مردمي به اين باهوشي نداشتيم و اين موضوع را بسيار خوشحال مي‌كند كه مي‌توانم با اين آثار با آن ها ارتباط برقرار كنم و به ذهن بارور جوان ها كمك كنم.
در آخر علي اصغر محمدخاني افزود: ما مي‌خواهيم نقدمان يك مباني داشته باشد يعني صرفاً نقاط قوت و ضعف اثر گفته نشود، در حقيقت يكي از مشكلات هنر ما اين است كه گفتگو در بين اهالي رشته هاي مختلف هنري نيست و اين موضوع به تنهايي يك خطر براي فرهنگ و هنر ما است./ي2
برچسب ها: مهرجویی ، کارگردان ، نقد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار