رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي اظهار داشت: مرمت قسمت هاي آسيب ديده بازار تاريخي اهر از زلزله رخ داده در اين مناطق، آغاز شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی با اعلام اين خبر افزود: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري و توصيه هاي ايشان مبني بر ساماندهي هرچه سريعتر مناطق خسارت ديده و مصوبات هیئت دولت و حضور مدیران سازمان مرکزی ، ضمن تلاش برای تامین اعتبارات مورد نياز ، مرمت بازار تاريخي اهر آغاز شد .

وي تشريح كرد: علاوه بر بعد تاريخي اين اثر، با توجه به نقشي كه اين بازار در اقتصاد شهرستان اهر و منطقه ارسباران دارد، بازسازي و گشوده شدن سريع اين بازار در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي قرار دارد.

محمدي خاطرنشان كرد: بازسازي سريع و رونق مجدد كسب و كار در فضاي اين بازار تاريخي و گسترده نيازمند مشاركت و همراهي مادي و معنوي بازاريان است تا در كوتاه ترين زمان ممكن امكان استفاده مجدد از مغازه ها براي صاحبان مشاغل و مردم فراهم شودکه البته به امید لطف خدای متعال به زودی این مهم اتفاق خواهد افتاد.

رئيس شوراي فني ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان در فهرست آثار ملی با اشاره به آسيب 30 الي 35 درصدي وارد شده به بازار اهر بر اثر زلزله، يادآور شد: معماري بازار تاريخي اهر مشابه بازار جهاني تبريز است، كه از نظر وسعت نيز پس از بازار تبريز بزرگترين بازار مسقف بهم چسبيده آذربايجان شرقي محسوب مي شود.

محمدي با بيان اينكه مرمت پيش از زمين لرزه در برخي از نقاط بازار اهر در جريان بود، تصريح كرد: اين بازار از چهار راسته اصلي تشكيل شده كه پيش از زمين لرزه 80 درصد مرمت راهروهاي اصلي به اتمام رسيده بود كه اين بخش هاي مرمت شده در جريان زلزله آسيبي نديده اند.

وي با اشاره به بازديد اخير معاون ميراث فرهنگي كشور از بناهاي آسيب ديده در زلزله در هفته جاري، خاطرنشان كرد: مهندس مسعود علويان صدر نيز در بازديد از بازار تاريخي اهر و گفتگو با هيئت امنا و جمعي از بازاريان بازار اهر، ضمن قول مساعد براي مرمت و راه اندازي هرچه سريع تر اين بازار تاريخي بر لزوم مشاركت بازاريان در روند بازسازي تاكيد كرده است.

محمدي همچنين تحقق اختصاص سريع اعتبارات ملي و استاني براي بازسازي و مرمت آثار آسيب ديده شهرستان هاي اهر و ورزقان به ويژه بازار اهر را نشان از توجه و تلاش مديران كشوري و استاني براي بازگرداندن وضعيت عادي و سامان يافتن اين مناطق با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري و رییس محترم جمهوری و خواسته مردم عزيز آذربايجان شرقي و كشور دانست./س

برچسب ها: آغاز ، مرمت ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.