تبریز/

شهرستان اهر پایلوت مطالعات مرمت و تحلیل سازه های سنتی کشور می شود

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: شهرستان اهر پایلوت مطالعات تطبیقی، مرمت و تحلیل سازه های سنتی کشور می شود.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، علویان صدر در بازدید از خانه دکتر قاسم خان اهری درشهرستان اهر افزود: شورای راهبردی بحران برای تحلیل منطقی اقدامات مرمتی در این شهرستان به عنوان یک پایلوت تحقیقاتی در کشور تشکیل می گردد.

علویان صدر خاطرنشان کرد: از نتایج تحقیقات و بررسی های انجام گرفته در این شهرستان با مطالعه آثار تاریخی آسیب دیده از زلزله و نحوه و میزان آسیب دیدگی آنها، برای رفع نقاط ضعف اقدامات مرمتی در سراسر کشور استفاده می شود.

وی با بیان اینکه در این تحقیقات و بررسی ها تحلیل مواد و مصالح مورد استفاده در مرمت ها را نیز می توان انجام داد، گفت: با مستقر کردن تیم کارشناسان مرمت دانشگاه تبریز و خبرگان کشور در این منطقه در اهر مطالعات گسترده ای انجام خواهد گرفت.

معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه باید تهدید زلزله روی داده را برای میراث فرهنگی کشورمان به فرصتی برای مطالعات جدی تبدیل کنیم، اظهار داشت: انجام مقایسه تطبیقی آثار تاریخی مرمتی با سازه های جدید از لحاظ آسیب پذیری از دیگر رئوس مطالعات قابل اجرا در مناطق زلزله زده شهرستان های اهر و ورزقان است.

خانه دکتر قاسم خان اهری شهرستان اهر با 40 درصد آسیب دیدگی از زلزله اخیر آذربایجان شرقی ، یکی از چندین اثر ثبتی و تاریخی خسارت دیده از زلزله به شمار می رود.

گفتنی است، معاون میراث فرهنگی کشور، مدیر دفتر تدوین پرونده های ثبت جهانی کشور ، مدیرکل بناها و محوطه های تاریخی کشور، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با همراهی مهندس محمدی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و با حضور چندین نفر از کارشناسان حوزه مرمت و میراث فرهنگی از آثار تاریخی و ثبتی آسیب دیده از شهرستان های اهر و ورزقان بازدید داشته و تسهیلات فوری و ویژه مورد نیاز برای بازسازی این آثار را برآورد کردند./س

برچسب ها: پایلوت ، مرمت ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.