معاون امور معادن و اكتشافات معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي گفت: اين استان با دارا بودن 49 نوع ماده معدني رتبه سوم كشوري را به خود اختصاص داده است.

اكبر طاهري در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه افزود: از 68 نوع ماده معدني شناسايي شده در كشور 49 نوع آن در آذربايجان غربي شناسايي شده كه 19 نوع آن در مرحله اكتشاف و 30 نوع آن در مرحله بهره برداري مي باشد.

وي آذربايجان غربي را كلكسيوني از سنگ هاي تزئيني دانست كه با داشتن 80 نوع سنگ تزئيني يكي از مناطق كم نظير و پر وسعت كشور است.

طاهري اضافه كرد: سينيت هاي سبز پيرانشهر و مهاباد، گابروهاي مشكي قره باغ و گرانيت ها، تراورتن ها و مرمرهاي استان كه در رنگ هاي مختلف وجود دارد از جمله سنگ هاي تزئيني آذربايجان غربي به شمار مي روند.

وي در ادامه به معادن استان و ظرفيت هاي موجود اشاره كرد و گفت: اين استان داراي 386 معدن داراي پروانه بهره برداري و 256 معدن داراي پروانه اكتشاف معدني است كه بيش از 80 درصد مواد معدني استخراجي به صورت خام از استان خارج مي شود.

معاون امور معادن و اكتشافات معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي يادآور شد: با وجود معادن متعدد اين استان از توسعه واحدهاي فراوري بي بهره بوده و به دليل ارسال مواد معدني جهت فراوري به ساير شهرستانها، مقدار زيادي ارزش افزوده از دست مي رود.

طاهري اظهار داشت: در اين راستا و با هدف جلب توجه سرمايه گذاران به اين مقوله مهم همايشي تحت عنوان همايش كاربردي معدن و صنايع معدني با حضور معدنكاران و مسئولين استاني و كشوري برگزار مي شود.

وي عنوان كرد: اين همايش 15 الي 16 شهريور ماه سالجاري به مدت 2 روز د رمحل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن اروميه برگزار مي شود و طي آن گزارشات و مقالات مرتبط با موضوع همايش ارائه و از معادن مهم استان بازديد خواهد شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.