در استان همدان سالانه بین22تا26 هزار هکتار سیب زمینی کشت می شود که این امر موجب شد تا همدان به عنوان قطب اصلی تولید سیب زمینی کشور محسوب شود.


 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان  ،در حالی که استان همدان در جایگاه نخست تولید سیب زمینی کشور قرار گرفته، اما کشاورزان این استان هنگام برداشت محصول با مشکلات متعددی مواجه می شوند.
نماینده خانه کشاورز استان همدان با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده سیب زمینی کشت بهار امسال در همدان بین 450 تا 490هزارتن تولید شد، گفت: مصرف ماهانه سیب زمینی در کشور 230 تا 250 هزار تن است .
ابراهیم سوزنچی با اشاره به اینکه هزینه تمام شده برای تولید هر کیلو گرم سیب زمینی 300 تا 305 تومان برای کشاورزان است گفت :کشاورزان مجبورند محصول خود را 180 تا 200 تومان سر زمین بفروشند.
تجربه نشان می دهد خرید تضمینی سیب زمینی از سوی دولت مشکل ساز است زیرا به علت ارزان خریدن دولت کشاورز مجبور است سیب زمینی خود را بیشتر در زمین نگه دارد و نبود سردخانه صنعتی موجب می شود این محصول معدوم شود .
وی گفت: پیامد های این مشکل منحصر به استان همدان نیست و به مشکل ملی تبدیل شده است .
نماینده خانه کشاورز همدان با بیان اینکه مسئولان ادعا می کنند مرز عراق بسته است گفت: صادرات سیب زمینی همدان فقط محدود به عراق نیست و کشور های افغانستان و مسکو نیز با ایران تعامل دارند.
به موقع پرداخت نشدن جوایز صادراتی نیز موجب دلسردی صادر کنندگان این محصول شده است .
وی می افزاید : چنانچه مسئولان هر چه سریع تر این بازار را تحت کنترل و نظارت نگیرند و چاره ای نیندیشند با حجم اضافه محصول سیب زمینی روبه رو خواهیم شد و دولت مجبور می شود با قیمت 152 تومان، 150 تا 200 هزار تن محصول مازاد را خرید تضمینی کند که این کار فقط هزینه ای است بر دوش دولت وبه نفع کشاورز نیز نیست.
نماینده خانه کشاورز همدان از نظارت و کنترل ضعیف بازرگانی گلایه کرد و گفت: قیمت فعلی هر کیلو گرم سیب زمینی 180 تا 200 تومان است اما تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد به نرخ بیش از 500 تومان می رسد،پس نقش بازرگانی وتعزیرات چیست ؟
سوزنچی با اشاره به افزایش هزینه های تولید ازجمله افزایش نرخ گازوئیل و فشار آن به کشاورزان به خاطر استفاده از وسایل و ماشین آلات گازوئیل سوز برای مراحل مختلف کاشت ،داشت و برداشت و حتی آبیاری می افزاید : در سال اول هدفمندی یارانه ها قرار بود به کشاورزان یارانه این بخش داده شود که متاسفانه چنین نشد .
اما در نگاهی به مشکلات کشاورزان این بخش باید گفت که امسال سیب زمینی کاران با مشکل دیگری که همان گرانی کود های شیمیایی بود، مواجه شدند وکود را نیمه یارانه ای و آزاد تهیه کردند که این امر سبب شد هزینه تولید سیب زمینی افزایش یابد وکشاورزان را با مشکل مواجه کند.
نبود صنایع تبدیلی وتکاملی محصول سیب زمینی در همدان نیز از دیگر مشکلات این بخش است چرا که در حال حاضر سیب زمینی همدان نام ونشانی ندارد.
حسن رستمی یکی از کشاورزان همدانی است که علت کاهش قیمت سیب زمینی را در بازار، ممنوعیت صادرات سیب زمینی به عراق می داند.
در نگاهی دیگر به وضعیت سیب زمینی همدان گفته های مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان حاکی از آن است که انبار های کاملا فنی نگهداری سیب زمینی در استان همدان وجود ندارد.
محمد رضا شهسواری با اشاره به وجود انبار های سنتی نگهداری سیب زمینی در استان همدان اظهار داشت: این انبارها به علت اینکه با روش های قدیمی ساخته شده اند شرایط فنی مورد نیاز را ندارد.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزان استان همدان با بیان اینکه باید در این استان حداقل 82 انبار فنی سیب زمینی ساخته شود، گفت: تمرکز این انبارها باید در شهرستان های همدان، بهار، رزن و کبودراهنگ باشد.
شهسواری از وجود هفت انبار فنی نگهداری سیب زمینی در استان همدان خبر داد و گفت: ظرفیت تقریبی این انبار ها 31 هزار تن است و 15 انبار دیگر با ظرفیت 73 هزار و 600 تن در حال پیگیری و احداث است .
وی با اعلام اینکه 34 انبار سنتی با ظرفیت 64 هزار تن در استان همدان وجود دارد، افزود: طبق اطلاعات سال 88 ظرفیت مورد نیاز انبار های فنی نگهداری سیب زمینی استان همدان حدود 312 هزار تن است .
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: از یک میلیون تن محصول تولیدی سیب زمینی حدود 45 درصد آن تولید تابستانه است که مستقیما وارد بازار شده است و 312 هزار تن از آن که برداشت پاییزه است نیاز به انبار دارد.
رئیس اداره بررسی ونظارت بر طرح های کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه همدان از استان های پیش رو در تولید سیب زمینی، گفت: تولید سالانه یک میلیون تن از این محصول تمهیدات لازم برای نگهداری وفروش محصول را می طلبد.
نسرین بیاتی نگهداری محصولات سیب زمینی وایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری این محصول را مهم دانست .
نیم نگاهی به صادرات سیب زمینی در چند سال اخیر حاکی از کم لطفی صادر کنندگان به بازار عراق دارد زیرا نبود تجهیزات سورت و بسته بندی و بی علاقه گی صادر کنندگان به بهره گیری این صنایع سبب شده تا مرز های شمالی و غربی عراق به صادرات سیب زمینی به این کشور در شکلی مناسب و متناسب با ذوق عراقی ها روی آوردند واین بازار را از آن خود کنند.
از سوی دیگر ساخت انبار های فنی نگهداری سیب زمینی سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد که خارج از توان کشاورزان خرد است وتشکل های کشاورزی باید با ورود به این مقوله این خلا را پر کنند./س
برچسب ها: چالش ، سیب زمینی ، همدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.