به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،در همان ابتدای آغاز طرح نوسازی ناوگان حملونقلی و خروج خودروهای فرسوده قرار بر این شد که در ابتدای کار خودروهای سنگین همچون کامیونها از رده ترددی کنار گذاشتهشوند، اما چندی نگذشت که این بحث به خودروهای سواری هم رسید و در همان زمان مقرر شد خودروهای فرسوده شخصی و تاکسیها هم با دریافت تسهیلات، خیلی زود کنار گذاشته شوند و دارندگان این وسایل، خودروی نو دریافتکنند.
در زمان تدوین طرح؛ طراحان با برنامهریزی کاهش سن ناوگان حمل و نقل که در آن زمان بیش از20سال بود تصمیمگرفتند که با نوسازی خودروها، قدمی در بهبود وضعیت بردارند و در همان زمان مقررگردید که طبق برنامه چهارم توسعه سن ناوگان به 10 سال برسد، اما حال با گذشت چندین سال با وجود شعار دولت که نوسازی خودروها را یکی ازسیاستها و راهبردهای اساسی خود قراردادهاست همچنان سن فعلی خودروها نشان میدهدکه مسئولین اجرای این طرح موفق نبوده و اهداف برنامه چهارم توسعه در این بخش اجرا نشده است. حال همه این موارد به همراه ارائه خودروهای بیكیفیت به عنوان تاكسی در طرح نوسازی که از دیگر مشکلات تاکسیرانان مشهدیاست نشان از عقب ماندگی دولت در برنامه نوسازی خودروهای فرسوده به ویژه تاكسیها است.
سرگردانی بیش از5 هزار تاکسی فرسوده آمارهای سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی مشهد حكایت از آن دارد كه هم اكنون بیش از5 هزار تاكسی فرسوده در شهر در نوبت نوسازی همچنان منتظر هستند، این در حالی است كه هنوز حتی یک دستگاه خودرو در سال 91 نوسازی نشده و در کنار این امر حتی یک دستگاه تاکسی جدید هم از ابتدای امسال تاکنون جایگزین نشده است.
این در حالیاست که عدم شمارهگذاری تاكسیهای واگذاری ایران خودرو و عدم شمارهگذاری آن از سوی پلیس راهور به دلیل عدم اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر استفاده تاكسیها از دو ایربك(کیسه هوا) حكایت از آن دارد كه نه تنها مشكلات رانندگان تاكسی درخصوص نوسازی خودروهای فرسوده حل نشده است، بلكه موانعی نیز بر سر راه نوسازی تاكسیهای فرسوده ایجاد شده است.
در همین رابطه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد از تردد حدود 3 هزار و 500 تاکسی که عمر بالای10سال دارند و باید حتما نوسازی شوند خبر میدهد و میگوید: طبق نظریه دولت تاکسی که عمر بالای10سال داشته باشد فرسوده محسوب میشود این درحالیاست که از نظر خود ما این تعداد سال خیلی زیاد بوده و ممکناست حتی خودرویی همچون تاکسی حتی5 سال آن هم فرسوده شده باشد.
هوشنگ خنداندل ادامه میدهد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای نو هم از اهداف ما محسوب میشود که در همین جهت در طی سالگذشته حدود 2 هزار خودرو را با تسهیلاتی که بود تحویل گرفتیم و به خودروسازان تحویل دادیم.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از ثبتنام کنندگان تاکسیهای فرسوده با وجود اسقاط خودرویشان همچنان بدون وسیلهاند، تصریحمیکند: در سالگذشته تا جایی که امکان داشت تلاش شد تا تمام ثبتنام کنندگان خودروی نو دریافت کنند اما در این بین تعداد بسیار اندکی بودند که با وجود اسقاط تاکسیهای فرسودهشان همچنان از سالگذشته بدون خودروی نو مانده و همچنان منتظرند که باید هرچهزودتر راهحلی برای آنها پیداکرد.
خندان دل اضافه میکند: برای نوسازی تاکسیهای فرسوده باید یک سیستم مالی باشد که تسهیلات ارائه دهد و همچنین در مقابل این تسهیلات شرکت خودرویی باشد که خودروی با کیفیت همچون پژو و ال90 که مناسب هستند تحویلدهد.
وی ادامهمیدهد: از آنجایی که در سالجاری با گذشت چندینماه هنوز موفق نشدهایم با پیگیریهای زیاد تسهیلاتی را برای تاکسیرانان برای دریافت خودروی نو از بانکها بگیریم خود شهرداری مشهد در صدد است تا با قرارداد با یکی از موسسات مالی این مشکل را حلکرده تا شاید امور کمی جلو بیفتد که این امر هم تا حدودی نیازمند همراهیهای دولت است.
اختیاری در نوسازی ناوگان تاکسیرانی نداریم جز پیگیری
خنداندل در ادامه همچنین نوسازی تاکسیهای فرسوده را از تعهداتی میداند که باید دولت انجام دهد و عنوانمیکند: ما در این حوزه اختیاری جز پیگیری نداریم، آیا میتوانیم به شرکت خودرو ساز دستور دهیم یا پلیس راهور؟ در این بین ما فقط یک مصرف کننده هستیم.
وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان تاکسیرانی هرسال ادامه خواهد داشت، تاکید میکند: درست است که با گذشت چندماه از سالجاری هنوز هیچ تاکسی نویی وارد مشهد نشدهاست، اما تمام تلاشمان این است که در سالجاری3 هزار و 500 دستگاه تاکسی که عمر بیش از10سال دارند را نوسازی کنیم.
پیگیر مشکل تاکسیرانان برای نوسازی ناوگان هستیم
در همین رابطه مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد میگوید: در سالگذشته با پیگیریهایی که صورتگرفت هزار و 845 تاکسی نو به رانندگان در مشهد تحول دادهشد و از تعداد ثبتنامیها هزار نفر برای دریافت خودروی نو به امسال موکول شدند.
عطارزاده طوسی متوسط عمر تاکسیرانی مشهد را6 سال میخواند و میافزاید: بیش از5 هزار تاکسی در مشهد از13هزار و 150دستگاه که هزار و 200مورد آنها متعلق به سال79هستند و 2هزار و 200مورد هم مدل80و بقیه تا مدل83هستند فرسودهاند که باید بازسازی شوند.
وی با یادآوری از عدم دریافت خودروی نو حتی یکعدد در سالجاری در جهتنوسازی ناوگان، تصریح میکند: در ابتدای سال یک دوره دیگر ثبتنام برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی صورتگرفت، اما با وجود گذشت چندماه به دلیل مشکلاتی که در تولید شرکت خودرو ساز، تسهیلات بانکها و ایربك خودرو وجود دارد تاکنون موفق نشدهایم خودروی نویی را وارد مشهد کنیم.
عطارزاده با بیان اینکه پیگیر مشکلات تاکسیرانان برای نوسازی ناوگان حملونقل هستیم، تاکیدمیکند: تا زمانیکه شرکت خودرو ساز تولید خود را به انبوه نرساند نمیتواند خودرویی هم تحویل متقاضیان بدهد پس برای تحویل ثبتنامی هم در حالحاضر خوردرویی وجود ندارد.
با توجه به گذشت 5 ماه از ابتدای سال و با در نظر گرفتن بوروکراسی اداری برای نوسازی ناوگان و همچنین شرایط خودروسازان بعید به نظر میرسد این طرح نیز همچون سالهای گذشته موفق اجرا شود و همچنان کلاف سر در گم نوسازی خودروهای فرسوده که قصه آن شده داستان مثنوی سر درگم باقی خواهد ماند./س