دادستان كل كشور گفت: ایجاد جدایی بین دستگاه قضایی و سایر نهادهای اجرایی از ترفندهای معاندان است تا با ایجاد تغییر در رفتار نظام از استمرار حركت رو به جلوی آن بكاهند.

به گزارش خبرنگار حقوقي‌قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مشهد اظهار داشت: دشمنان كه در ترفندهای خود طی 34 سال گذشته به نتیجه‌ای نرسیدند، امروز تلاش می‌كنند با جنگ تمام عیار اقتصادی، روانی، افزایش مشكلات و تحت فشار قرار دادن مردم آنان را از نظام، مسئولان و اطاعت ولی فقیه دور کرده و ناامید سازند.

دادستان كل كشور ادامه داد: معاندان در گذشته و از سال 84 تاكنون سعی كرده‌اند از طرفی با صدور قطعنامه‌های گوناگون علیه ایران و تنگ‌تركردن حلقه محاصره اقتصادی و از سویی دیگر با همراهی سایت‌های ماهواره‌ای و وابسته به خود، بین مردم و نظام شكاف ایجاد كنند.

**دشمنان ترفندهای خود را متوجه دستگاه قضایی کرده‌اند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دشمنان به طور ویژه، ترفندهای خود را متوجه دستگاه قضایی كشورمان كرده‌اند و تلاش می‌كنند با ایجاد افتراق، ناامیدی و شایبه‌هایی نظیر سنگینی كار در این بخش، بین نیروهای خدوم دستگاه قضایی تزلزل ایجاد كنند.

حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای ایجاد جدایی بین دستگاه قضایی و سایر ادارات و نهادهای اجرایی را از دیگر ترفندهای معاندان دانست و گفت: امروز نظام جمهوری اسلامی در مرحله حساسی از تاریخ قرار دارد و بعد از گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب، دشمنان همه توان خود را برای از پای در آوردن نظام بكار گرفته‌اند.

دادستان كل كشور افزود: معاندان تلاش می‌كنند تا با ایجاد تغییر در رفتار نظام از استمرار حركت رو به جلوی آن بكاهند.

وی گفت: هیچكدام از ترفندهای معاندان اعم از ایجاد جنگ داخلی، تحمیل جنگ 8 ساله، تحریم‌های اقتصادی و غیره علیه نظام راه به جایی نمي‌برد و ملت ما را در مقابله با توطئه‌های معاندان ثابت قدمتر كرده است.

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: توكل بر خدا و اعتماد به وعده های پرودگار متعال، تبعیت از منویات ولی فقیه و قدم برداشتن پشت سر معظم له، انسجام و وحدت و امید به آینده، استقامت در راه رسیدن به هدف در خصوص آرمان‌های متعالی نظام موجب استمرار بركات خداوند و موفقیت و تعالی نظام جمهوری اسلامی است.

**نظام امنیتی کشور نیازمند تعامل با دستگاه قضایی است

دادستان كل كشور در ادامه گفت: امروز دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به تنهایی و بدون تعامل با یكدیگر نمی‌توانند به اهداف و فعالیت‌های خود دست یابند.

وی بیان كرد: اگر نیروی انتظامی به عنوان ضابط قوه قضاییه ارتباط ویژه‌ای با دستگاه قضایی نداشته باشد، نمی‌تواند به طور موثر به هدف‌های مسئولیتی خود برسد.

محسني‌اژه ای افزود: همچنین نظام اطلاعاتی و امنیتی كشور در انجام موثر فعالیت های خود به طورصد درصد نیازمند تعامل با دستگاه قضایی است.

**التزام به قانون مهم ترین خصوصیت يك قاضي خوب است

وی در ادامه همچنین التزام به قانون را از مهم ترین خصوصیات یك قاضی خوب دانست و تصريح كرد: قاضی خوب شخصی است كه قانون را خوب بفهمد و در كنار التزام به قانون، بتواند به درستی به آن عمل كند.

دادستان كل كشور افزود: اگر قاضی نتواند به درستی قانون را بفهمد، در زمینه‌های مختلف مسئولیتی و كاری خود با شكست مواجه می‌شود.

وی درك درست و تشخیص صحیح موضوعات را از دیگر مولفه‌های كارآمدی یك قاضی خوب برشمرد و خاطرنشان كرد: یك قاضی باید در بررسی‌های قضایی، از طریق مشورت با افراد صاحبنظر در زمینه‌های گوناگون اعم از انتظامی، امنیتی و غیره و تشخیص صحیح موضوع به خوبی به وظایف كاری خود عمل كند.

حجت الاسلام محسني‌اژه‌اي اظهار داشت: قاضی باید در پرونده‌های مربوط به مسایل جاسوسی با یك فرد متخصص و جاسوس‌شناس واقعی تبادل‌نظر و مشورت كند تا در رسیدگی به این پرونده‌ها، تشخیص صحیح ارایه بدهد.

سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به مسایل جدید و جرایم مختلف در فضای سایبری افزود: قاضی باید در رسیدگی به پرونده‌های این بخش با متخصص فن مشورت لازم را داشته باشد.

وي اضافه كرد: اینكه برخی از قضات عنوان كنند من قاضی قاطع و مستقلی هستم و نیازی به مشورت با افراد متخصص در بخش‌های مختلف احساس نمی‌كنم، درست نیست.

حجت الاسلام محسني‌اژه‌اي تصريح كرد: دادستان باید از یك طرف برخورد قاطع و بدون اغماض با مجرمان و متخلفان داشته باشد، به‌گونه‌ای كه افراد مجرم از دیدن وی بترسند و از سویی دیگر مردم مظلوم و دارای حق از دیدن وی احساس امنیت كنند.

سخنگوي دستگاه قضا همچنین از دادستان‌ها خواست كه در بررسی پرونده‌های قضایی كه از گستره رسیدگی كشوری برخوردارند، با دادستانی كل كشور هماهنگ باشند.به عنوان مثال در رسیدگی به پرونده قضایی یك شركت تعاونی كه خلاف قانون تاسیس شده و با بیش از 200 شعبه در سراسر كشور فعالیت غیرقانونی دارد، باید یك وحدت رویه واحد و هماهنگ داشت.

دادستان كل كشور همچنین خواستار حمایت بیش از پیش و تقویت دادستان عمومی و انقلاب مشهد از سوی رییس كل دادگستری استان خراسان رضوی شد و بیان كرد: ایجاد تعامل و ارتباط نزدیك بین روسای دادگستری و دادستان‌های عمومی و انقلاب استان‌ها مهم‌ترین رمز موفقیت آنان است.

گفتني است؛ در این مراسم «غلامعلی صادقی» به عنوان دادستان عمومی و انقلاب مشهد معرفی و از خدمات «محمود ذوقی» در این سمت قدردانی شد. صادقی پیش از این معاون قضایی رییس كل دادگستری خراسان رضوی بود و ذوقی هم به عنوان دادیار دیوان عالی كشور به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دادستان ، محسنی ، قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار