اقتصاد عربستان که در آن سيستمي براي اخذ ماليات وجود ندارد، بيمار است و به فقير شدن طبقه متوسط اين کشور منجر مي‌شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه الحيات ، در مقاله اي به قلم "جمال خاشقچي"   از سيستم پرداخت نکردن ماليات در عربستان و  تکيه کامل به درآمدهاي نفتي، آنهم به اين علت که اقتصاد عربستان «غير مالياتي» است،انتقاد شده و بي توجهي به کاهش درآمدهاي توليدي را  که احتمال مي‌رود افزايش يا کاهش آن شاخصي براي موفقيت يا شکست سياست اقتصادي دولت شود ، خاطر نشان کرده است .
 مردم عربستان فقط ماليات خروج از کشور را پرداخت مي‌کنند. اين در حاليست که "عبدالوهاب القحطاني" استاد دانشگاه ملک فهد در ظهران اخيرا در تحقيقي اعلام کرده است که طبقه متوسط در عربستان سي درصد کاهش يافته است حال آنکه پيش بيني مي‌شود براي اينکه جامعه اي سالم باشد بايد ميزان طبقه متوسط شصت درصد کاهش يابد به خصوص در جامعه اي مانند عربستان که مالياتي از شهروندان دريافت نمي‌شود. تعدادي کمي از قشر متوسط مي‌توانند به طبقه ثروتمندان برسند اما بيشتر آنها به سطح طبقه فقير و کم درآمد تنزل خواهند کرد و استفاده ششصد هزار خانواده عربستاني از بيمه اجتماعي بيانگر اين مسئله است و اين تعداد يعني بيش از بيست درصد ساکنان عربستان.
در ادامه آمده است هيچکس نمي‌خواهد ماليات پرداخت کند اما سران يک کشور چگونه مي‌توانند بدون وجود معياري براي ماليات به طبقه متوسط و اوضاع اقتصادي آن توجه کند. اگر سيستمي براي اخذ ماليات وجود داشت، رئيس بيت المال مي‌توانست تشخيص دهد که کدام شهروند در رفاه به سر مي‌برد و کدام شهروند رفاه ندارد. و اقتصاد واقعي نيز اينگونه است که شهروند به کشور خدمت کند و اين خدمت رساني در نهايت به سود وي (شهروند) تمام شود. در صورتي که اقتصاد امروز عربستان يک بعدي است يعني فقط کشور و سرمايه هاي آن به شهروند خدمت مي‌کند، و درآمدها، عادلانه يا ناعادلانه بين مردم تقسيم مي‌شود و نتيجه اين عمل نيز اقتصاد بيمار است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار