دستیابی ایران به فناوری تولید فاکتور 8، کشورمان را دومین کشور تولید کننده این دارو بعد از آمریکا قرار داد.

دکتر مقصودی مدیر پروژه فاکتور 8 در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،  گفت: بعد از 6 سال تحقیق و تلاش محققان کشور در مرکز رشد دارویی تهران، توانستیم فاکتور 8 نوترکیب را با توجه به تکنولوژی بالا در کشور تولید کنیم.
 
وی با بیان این که مواد اولیه فاکتور 8 در مرکز رشد تولید می شود افزود: فاکتور 8 به صورت لیوفیلیزه در این مرکز رشد تولید ‌و به کارخانه داروسازی مشهد منتقل می شود که این کارخانه این مواد اولیه را به فاکتور 8 دارویی تولید و در ویال 10 میلی وارد بازار می کند.
 
وی با بیان این که این دارو از نظر کیفیت معادل برند خارجی است، اظهار داشت: محصولات نوترکیب محصولاتی هستند که با استفاده از میزبان های سلولی و مولکولی در آزمایشگاه تولید می شوند و معمولاً خالص تر از مواد طبیعی تولید شده در بدن هستند عموماً پروتئین شناخته شده ای که به صورت محصولات نوترکیب درآمده اند سایز های کوچکی داشته و دارای تعداد اسید آمینه کمی بوده اند ولی فاکتور 8 دارای ماهیت بالای پروتئینی بالغ بر 2هزار اسید آمینه است که تولید این محصول مستلزم پروسه تولید سنگین بوده است.
 
مقصودی با تاکید بر این که متوسط نیاز کشور به فاکتور 8 برای بیماران هموفیلی 140 تا 150 یونیت است عنوان کرد: در حال حاضر نیاز کشور به فاکتور 8 از فاکتورهای 8 تولیدی پلاسما خونی برطرف می شود که بیش از نیمی از آن وارداتی است.
 
وی با بیان این که انحصار تولید این دارو فقط در انحصار چند کشور آمریکایی بوده تصریح کرد: با دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت این دارو انحصار ساخت آن از شرکت های آمریکایی گرفته شد و با تولید فاکتور 8 در داخل نیاز کشور به این دارو مرتفع می شود و با راه اندازی سایت تولید آن به زودی ظرفیت تولیدی فاکتور 8 بالای 250 یونیت در سال می شود که حتی می شود به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم.
 
مقصودی خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم که بعد از ورود آن به بازار، یارانه به فاکتور 8 تعلق گیرد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار