اقتصاد بیمار داروخانه ها باعث شده تا داروسازان بازدهی مناسب را از فروش دارو در داروخانه هایشان نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر جلیل سعید لو رئیس انجمن داروسازان تهران در نشست خبری که به مناسبت روز داروساز برگزار شده بود گفت: در حال حاضر ضریب اطمینان مردم به داروخانه های کشور بسیار بالا است که این امر مدیون تلاش های داروسازان کشور در این چند سال است.
 
باید توجه داشت که متخصصین داروساز به سهولت در دسترس مردم هستند و در همه جای کشور بدون پرداخت ویزیت می توانند به شکل مستقیم از داروساز مشاوره بگیرند.
 
وی با اشاره به این که نقش داروساز در حوزه درمان بسیار مهم است، گفت: ولی آن طور که باید بستر فعالیت آن در کشور وجود ندارد و  باید این بستر آماده شود.
 
سعید لو با اشاره به این که کم رنگ جلوه دادن داروسازان در داروخانه ها بی انصافی است، عنوان کرد: داروسازان با مشکلات زیادی روبرو هستند که اگر این مشکلات رفع شود داروسازان می توانند خدمات با کیفیت تری را ارائه دهند.
 
رئیس انجمن داروسازان تهران با تاکید بر این که اقتصاد بیمار داروخانه ها باعث شده تا داروسازان بازدهی نداشته باشند.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه 40 تا 45 درصد از سفره داروخانه ای کشور توسط بخش دولتی مصرف می شود که این امر باعث شده که داروهای گران قیمت در داروخانه های خصوصی به فروش نرسند و گردش مالی این داروها در داروخانه ها های بخش دولتی محدود شود لذا باید توجه داشت که داروسازان مجبور هستند که به علت نوسان در قیمت دارو پیش بینی های صد روزه داشته باشند و به همین خاطر با ذخیره سرمایه های فراوانی روبرو می شوند که در نهایت به ضرر آن ها تمام می شود.
 
** سازمان های بیمه گر زیر بار اجرای قانون نمی روند
 
سعیدلو در ادامه افزود: برای ما جای سوال است که چرا قانون فقط باید برای داروخانه ها اجرا شود به طوری که سازمان های بیمه گر قانون ها را رعایت نمی کنند به عنوان مثال در قانون بودجه 91 عنوان شده که اگر داروخانه ها در تحویل برگه بیمه یک روز تاخیر داشته باشند باید 15 درصد جریمه بپردازند اما سازمان های بیمه گر در قبال پرداخت دیرکرد حق بیمه ها هیچ گونه جریمه ای پرداخت نمی کنند.
 
** افزایش 10 تا 15 برابری مالیات برای داروخانه ها در طی یک سال
 
رئیس انجمن داروسازان تهران در ادامه به افزایش یک مرتبه مالیات های داروخانه های اشاره و عنوان کرد هر ساله طی توافقی که با سازمان های مالیاتی انجام می شد یک ضریب افزایش معین نسبت به سال قبل تعیین می شد و بر اساس آن مالیات برای داروخانه مربوطه حساب می شد اما امسال مالیات داروخانه ها به طور یک دفعه با افزایش 10 تا 15 برابر مواجه شده اند به طوری که داروخانه ای که سال گذشته 3.5 میلیون تومان پرداخته است امسال باید 57 میلیون تومان مالیات بپردازد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که دیرکرد مطالبات از سوی سازمان های بیمه گر باعث شده که داروخانه از نظر اقتصادی دچار مشکل شوند گفت: در حال حاضر 70 درصد داروخانه های  تهران از اقتصادی توجهی ندارند و متاسفانه به دلیل همین مشکلات اقتصادی با وجود این که اجاره رفتن داروخانه از نظر قانونی ممنوعیت دارد داروخانه های بیمارستان های دولتی به اجاره می روند.
 
وی در پایان با اشاره به این که قیمت متوسط دارو در ایران 10 برابر ارزان تر از کشور های دیگر است خاطر نشان کرد: در 30 سال گذشته قیمت سوخت 700 برابر شده ولی قیمت دارو در همین بازه ی زمانی تنها 40 برابر افزایش داشته است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار