شانزدهمین دوره اجلاس جنبش عدم تعهد(Non-Aligned Movement) در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ سرزمین شلمچه در آخرین یادداشت خود به اجلاس نم در تهران پرداخته و نوشته است؛

برای ایران که بعد از انقلاب اسلامی به عضویت این جنبش در آمده است میزبانی این اجلاس بزرگ، در شرایطی است که دنیا حساس ترین روزهای خود را سپری‌ می‌کند و بیداری اسلامی که حاصل انقلاب اسلامی است، دامن حاکمان دست نشانده را گرفته است.

به نظر می‌رسد مهمترین تهدیدی که با کوشش آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی متوجه ایران است،تبليغات سیاسی (propaganda)علیه ملت ایران باشد لذا بنیادی ترین وظیفه تهران در اجلاس آتی، می بایست تلاش برای معرفی بیشتر ایران اسلامی باشد. نباید فرض شود تبلیغات علیه سیاست‌های ايديولوژيک انقلاب اسلامی از سوی آمریکا و صهیونیست ها بار روانی در افکار عمومی ملل جهان نداشته است. با این مقدمه ضمن خوش‌آمدگویی چند نکته خطاب به میهمانان گرام عرضه می‌شود:

1- ایران اسلامی مهد حقوق بشر در جهان است اما حقوق بشر در ایران برگرفته از اندیشه دینی تنطیم و طراحی شده است. تفاوت حقوق بشر در ایران با آنچه در غرب به این نام خطاب می شود در این است که ایران بعد از انقلاب، سیاست را خروجی اندیشه و مبانی دینی خود می داند نه آنکه مبانی و اندیشه مطابق با شرایط‌ و سیاست‌های حاکمان و سیاستمداران باشد.

حقوق بشر صرفاْ فردی نیست و ابعاد اجتماعی دارد. برای نمونه، وزارت خارجه آمریکا نسبت به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های ایران اعتراض کرده در حالی که بحث اساسی درباره موضوع قابل احترام تکریم جنسیتی و برگرفته از نظام دینی کشور است نه اینکه صرفاّ تفکیک جنسیتی باشد. ایرانی‌های می‌خواهند خروجی علمی دانشگاه‌‌‌‌های خود را افزایش بدهند و برای این کار نه تنها به شرع، عقل بلکه به نظر دانشمندان غربی عمل کرده اند و تلاش دارند که نسبت به تکریم جنسیتی در دانشگاه‌های خود اقدام کنند. حال چطور می توان در این باره ادعای نقض حقوق بشر را مطرح کرد؟.

2- بحث بر سر فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران و سیاسی شدن آنچه به "پرونده هسته‌ای ایران" توسط غربی‌ها خوانده می‌شود، در اجلاس عدم تعهد مطرح شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی فتوای حرمت برای ساخت و استفاده از سلاح ‌اتمی صادر کردند. اگر قرار باشد روزی ملت ایران بر اثر استمرار سیاست های خصمانه و مطالبه افکار عمومی از NPT خارج شود که به نظر به موجب عدم پایبندی۵+۱ به تعهدات خود، در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد اما عدول از فتوا حتی در ذهن هم نمی‌گنجد و فرض آن هم محال است. ضمن اینکه تاکنون هیچ سندی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی ارائه نشده است. لذا لازم است به عنوان کشورهای مستقل از آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی از حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع و حتی بر استفاده و انتقال تجربیات ایران به دیگر کشورهای مستقل تاکید شود.

3- تحریم قبل از آنکه مؤلفه جنگ نرم باشد به نوعی دست‌کاری در امنیت یک کشور محسوب و در زمره جنگ سخت به شمار می‌آید و نمی توان از کنار آن به آسانی گذشت. گرچه به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایران از تحریم ها واکسینه شده اما لازم است نسبت به همکاری‌های اقتصادی از قبیل خرید و فروش نفت و گسترش همکاری‌ها برای افزایش مبادلات با هدف مقابله با تحریم ها تلاش شود. همانطور که در شرم الشیخ مصوبه‌ ای برای پایان دادن به تحریم‌ها آمریکا علیه کوبا به تصویب رسید، مصوبه‌ای که ضمانت اجرایی آن فراهم باشد، درباره ایران به تصویب برسد.

4- یکی از بندهای اصولی غیرمتعهدها، عدم دخالت کشور عضو نم در امور یکدیگر است اصولی که توسط قطر و عربستان نادیده گرفته شده است. سوریه به عنوان عضو غیرمتعهدها نه تنها از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بلکه از سوی آل‌سعود و آل خلیفه که عضو "نم" هستند، تهدید می‌شود و آنها با اعزام نیروی نظامی عملاً با سوریه وارد جنگ شده و بند دیگر سیاست‌های کلی این جنبش که عدم درگیری نظامی کشورهای عضو با یکدیگر است را نقض کرده اند. بنابراین شایسته است به سعودی‌ها و جزیره قطر به دلیل نقص اصول جنبش هشدار و بحث لغو عضویت و یا حداقل تعلیق آنها در نم مورد بحث و بررسي قرار بگیرد.

و در پایان انتظار می‌رود جنبش عدم‌تعهد بتواند در آینده در مناسبات جهانی بیش از گذشته نقش آفرین باشد و خلاء عدم یک سازمان مستقل و تاثیرگذار بین‌المللی را برای احیا حقوق ملت‌ها را در کره زمین فراهم کند.
برچسب ها: تهران ، مسافر ، نکته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.