استاندار خوزستان گفت: عوامل بازدارنده توسعه درون زای خوزستان در زمان دولت نهم و دهم برچیده و بستر شكوفایی همه جانبه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی استان در سایه همگرایی و تعامل سازنده فراهم شد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان
، دكتر'سیدجعفر حجازی'  در میزگرد خبری كه به مناسبت هفته گرامیداشت دولت در خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز خوزستان تشكیل شد، مهمترین اقدام دولت دكتر احمدی نژاد را برداشتن چتر امنیتی از خوزستان به عنوان عامل اصلی بازدارنده سرمایه گذاری مولد عنوان كرد و گفت: از سال 1385با مصوبه هیات دولت ، استان خوزستان با وجود مرزی بودن و وجود برخی انگاره های ضدامنیتی ، در ردیف سایر استانهای كشور قرار گرفت و راه را برای توسعه همگن و پایدار استان فراهم شد.

وی با بیان اینكه در سه دهه اخیر استان خوزستان با مشكلات زیادی از جمله جنگ هشت ساله ، وقوع سه جنگ خلیج فارس و برخی ناامنی ها همچون بمب گذاریها رو به رو بوده و همین عوامل بر روند توسعه خوزستان تاثیر منفی گذاشت.

استاندارخوزستان افزود: با سقوط صدام و به تبع آن تغییرات ژئوپولتیك و بهبود وضعیت نسبی استان ، عملا كارهای زیرساختی و زیربنایی در دولت نهم و دهم انجام شد و این روند سازندگی همچنان با سرعت ادامه دارد

حجازی معتقد است كه هر دولتی كه پس از دكتر احمدی نژاد زمام امور را دست بگیرد چاره ای جز ادامه این روند توسعه را ندارد.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان بروز جنگ هشت ساله و به تبع آن خروج كارآفرینان ، سرمایه گذاران و بروز آسیب های اجتماعی ناشی از مهاجرت های ناخواسته ، حاشیه نشینی و محروم شدن استان از تسهیلات ارزی را از عوامل موثر در توسعه نیافتگی و عقب ماندگی استان از قافله پیشرفت عنوان كرد و گفت: با این حال استان خوزستان به دلیل ظرفیت های بالای اقتصادی ، قطب نفت و گاز و پتروشیمی ، كشاورزی و شبكه های عظیم آبیاری و در سایه توجه ویژه دولت های نهم و دهم توانست همپا با سایر نقاط كشور به دستاوردهای عظیم اقتصادی و صنعتی دست یابد.

وی به توسعه بخش كشاورزی خوزستان در سالهای عمر دولت نهم و دهم اشاره كرد و گفت: در این مدت سالانه حدود 300میلیارد تومان اعتبار صرف توسعه شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی استان شده و در نتیجه این توجه و تخصیص اعتبار تولیدات زراعی و باغی استان از هفت میلیون تن به 2/13 میلیون تن در سال زراعی 91- 90رسیده است.

استاندار خوزستان ، توانمندسازی نیروهای بومی در ساخت قطعات صنعتی ، الزام دستگاهها و واحدهای تولیدی به استفاده از تولیدات بومی استان ، رویكرد مدیریت استان برای بهبود فضای كار و كسب عنوان كرد و گفت: در گذشته قطعات صنعتی مورد نیاز نیروگاه دو هزار مگاواتی رامین اهواز به عنوان بزرگترین نیروگاه حرارتی كشور از خارج وارد می شد ولی هم اكنون این نیروگاه ماهانه سه هزار قطعه صنعتی از قطعه سازان استان سفارش خرید می دهد.

وی گفت: هم اكنون به بركت توجه خاص دولت نهم و دهم و شخص دكتر احمدی نژاد به خوزستان ، فضای كسب و كار متحول شده و در همه بخش های استان شاهد بالندگی و حركت رو به جلو هستیم.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان، ارتقا رتبه 26 آموزش و پرورش خوزستان به 14در سال 1390 ، افزایش شمار قبولی های كنكور ، افزایش حجم صادرات غیرنفتی از دو میلیارد به هفت میلیارد دلار ، توسعه بنادر ، راهها ، راه آهن ، آب و فاضلاب ، برق ، و گازرسانی به 60شهر و یك هزار و 180روستا تنها بخشی از رهاوردها و فعالیت های دولت های نهم و دهم درخوزستان عنوان كرد و گفت: در هفت سال اخیر 32هزار و 487پروژه با حجم اعتباری بالغ بر 148هزار میلیارد ریال از خدمات موثر دولت مهرورز بوده است.

به گفته دكتر حجازی ، این حجم اعتبار جدای از اعتبارات ملی تحت مدیریت متمركز دولت در خوزستان بوده كه در بخش های نفت ، گاز ، پتروشیمی و نیروگاههای استان هزینه شده است.

وی گفت: در سال 1357حدود 258روستای خوزستان از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند كه این رقم در ابتدای سال دولت نهم به یك هزار و 117روستا و هم اكنون به دو هزار و 967روستا رسیده است.

* 20درصد حجم صادرات و واردات كشور از بنادر خوزستان انجام می شود

استاندار خوزستان به موقعیت استان خوزستان به عنوان دروازه ورود و خروج كالا ، ترانزیت و بارانداز كالا اشاره و خاطرنشان كرد: حجم سالانه تجارت خارجی استان خوزستان 12میلیارد دلار است كه همین ظرفیت عظیم اقتصادی كه معادل 20درصد حجم صادرات و واردات كالا است سبب رونق اقتصادی استان شده است.

وی گفت: به تبع این موقعیت ممتاز اقتصادی ، دروازه های صادراتی استان در دولت های نهم و دهم تعریف و عملیاتی شد كه درپرتو آن شاهد ایجاد اشتغال ، افزایش حجم سرمایه درگردش و رونق اقتصادی استان هستیم.

*67پروژه مهر ماندگار

دكتر حجازی در ادامه این نشست خبری گفت: 68پروژه مهم بر اساس مصوبه هیات دولت در ردیف پروژه های مهر ماندگار قرار گرفته كه امیدواریم با اضافه شدن پنج پروژه دیگر 120هزار میلیارد ریال در بخش های مختلف اقتصادی وتولیدی استان تا پایان دولت دهم سرمایه گذاری شود.

وی گفت: بخش مهمی از اعتبارات طرح های مهر ماندگار در قالب فاینانس ، تسهیلات بانكی و صندوق توسعه ملی به استان خوزستان تزریق خواهد شد.

* برق رسانی و گاز رسانی به روستاها و شهرها

استاندار خوزستان با مقایسه خدمات انجام شده در دولت های قبلی با دولت دكتر احمدی نژاد در بخش خدمات زیربنایی برق و گاز گفت: در سال 1384 (سال اول دولت نهم) كل روستاهای برق دار استان 2817روستا بوده كه این رقم در سال 1391 به 3561روستا رسیده است.

وی گفت: در بخش گازرسانی روستایی در سال 1384 حدود 61روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند در حالی كه این رقم در سال 1391 به 1180روستا رسیده است.

استاندار خوزستان در ادامه گفت: در سال 1384تنها 23شهر استان گازدار بودند در حالی كه هم اكنون 60شهر استان از گاز شهری بهره مند هستند و تا پایان دولت دهم همه شهرهای استان به شبكه گاز شهری متصل می شوند.

* مسكن مهر

استاندار خوزستان گفت: ساخت همه 86هزار واحد مسكن مهر در شهرهای خوزستان تا پایان دولت دهم به اتمام خواهد رسید كه این خود گام بسیار مهمی در تامین مسكن جوانان استان است.

حجازی گفت: به یمن پاگرفتن مسكن مهر ، صنعت ساختمان سازی در استان خوزستان كاملا بومی شده به گونه ای كه همه بخش های تخصصی ساختمان كه قبلا از خارج استان تامین می شد هم اكنون در استان تامین می شود.

* انتقال آب كارون به فلات مركزی ایران به دستور احمدی نژاد متوقف شده است

استاندار خوزستان به اشاره به توجه و علاقه ویژه دكتر احمدی نژاد رییس جمهوری به خوزستان به عنوان سرزمین خون حماسه و استانی كه نقش اول را در هشت سال دفاع مقدس داشته اشاره كرد و گفت: رییس جمهوری شخصا مشكلات خوزستان را پیگیری می كند به گونه ای كه در مساله طرح انتقال آب كارون به فلات مركزی ایران جانب استان را گرفته و مانع اجرای این طرح شده است.

حجازی گفت: در ابتدا قرار بود از سرشاخه های كارون سالانه 2/1 میلیارد متر مكعب برداشت شود ولی این رقم سپس به 500میلیون متر مكعب و بعدا به 140میلیون متر مكعب رسیده كه فعلا این حجم انتقال نیز با نظر رییس جمهوری تاكنون عملیاتی نشده است.

وی نگاه عدالت محور رییس جمهوری به تخصیص دو درصد درآمد نفت به استان های نفتی كشور اشاره و افزود: رییس جمهوری از ابتدا نظر داشت دو درصد نفت باید به خوزستان اختصاص یابد ولی عملا جلوی آن گرفته شد و نظر دولت محقق نشد.

* گرد و خاك معضلی كه با الزام دولت ها حل می شود

استاندار خوزستان به معضل گرد و خاك در استان خوزستان كه به گفته وی 90 درصد آن خارج از مرزها و بیشتر به علت خشكسالی و متعاقب خشكیدن تالاب های عراق و كاهش ورودی آب رودخانه های دجله و فرات بوده است اشاره كرد و گفت: مشكل گرد و خاك با گفت و گو حل نمی شود بلكه باید برای دولت های همجوار به ویژه عراق ، موضوع الزام آور باشد تا به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینكه گرد و خاك می تواند یكی از عوامل بازدارنده در توسعه نیافتگی و مهاجرت نخبگان از استان تلقی شود، تصریح كرد: تاكنون پیگیری های زیادی در این ارتباط صورت گرفته ولی به نتیجه نرسیده و همچنان منتظر اقدام عملی دولت های عراق ، سوریه ، تركیه و اردن برای اجرای طرح های بیابان زدایی هستیم.

بنا به این گزارش در این بازدید كه 'عبدالعزیز فدعمی 'فرماندار اهواز نیز حضور داشت، 'بیژن ربیعی' رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز خوزستان گزارش كوتاهی از نحوه فعالیت خبری این رسانه و دو دفتر رسمی ایرنا در دزفول و آبادان ارایه كرد./س
برچسب ها: عوامل ، توسعه ، برچیده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.