محمد مرسي رئيس جمهور مصر -تنها پس از گذشت دو ماه ازبر عهده گرفتن اين سمت - قصد دارد روز سه شنبه با هدف بهبود روابط با چين به اين کشور سفر کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا ؛ سال گذشته بزرگترين چالش مصر، مقابله با ناآرامي هاي خونين اجتماعي بود ، اما اکنون بزرگترين چالش مرسي و دولتش احياي اقتصاد راکد اين کشور محسوب مي شود. به همين دليل است که مرسي در سفر روز سه شنبه به پکن هيئتي از تجار مصري را با خود همراه دارد.

پيش بيني مي شود در اين سفرمقامات اين دو کشور چندين توافق نامه همکاري امضا کنند که سبب تحکيم روابط اقتصادي آنها خواهد شد. در حقيقت مصر و چين با وجود آشوب هاي اجتماعي در مصر طي سال گذشته تلاش کرده اند همکاري هاي خود را ادامه دهند.

سال گذشته روابط تجاري دو جانبه دوکشور به هشت ميليارد و هشتصد ميليون دلار رسيد که در مقايسه با سال قبل از آن حدود سي درصد افزايش نشان مي دهد. در همين زمان دولت چين با کمک به مصر و افزايش سرمايه گذاري ها در مصر به بهبود اوضاع اقتصادي اين کشور کمک کرده است.

چين در ماه آوريل تصميم گرفت چهارده ميليون و صد و شصت هزار دلار  به مصر کمک کند . اين در حالي است که حجم سرمايه گذاري هاي چين در اين کشور عربي در سال دو هزار و يازده، به بيش از هشتاد ميليون دلار رسيد که در مقايسه با سال دو هزار و ده، شصت درصد افزايش نشان مي دهد.

با اين حال دولت نوپاي مصر براي جلب اعتماد سرمايه گذاران خارجي از جمله سرمايه گذاران چيني بايد اقدامات بسياري انجام دهد .

علاوه بر تعميق روابط اقتصادي  ، پکن و قاهره مي توانند در بسياري از امور در سطح بين المللي از جمله درباره موضوع سوريه همکاري هاي دوجانبه را گسترش دهند.

هم چين و هم مصر معتقدند هفده ماه بحران سوريه بايد  از طريق ابزارهاي سياسي حل و فصل شود . اين دو کشور با هرگونه مداخله خارجي در سوريه مخالفند. دولت هاي چين و مصر همچنين مي توانند به صورت مشترک نقشي سازنده و موثر در برقراري صلح در اين کشور در خاورميانه بازي کنند.

علاوه بر اين مصر مي تواند براي چين براي تقويت همکاري هاي چين با کشورهاي جهان عرب و همچنين قاره آفريقا نقش يک پل را بازي کند. انتظار مي رود با ديدار مرسي از چين دو کشور بتوانند روابط خود را بر اساس ساز و کارهاي موجود و بهبود روابط دو جانبه بنا کنند.

 دولت مصر مي تواند براي ساختن آينده مصر روي چين به عنوان يک شريک قابل اعتماد حساب کند.

برچسب ها: قاهره ، پکن ، مرسی ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار