سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: نشست کارشناسان ارشد نتايج خوبي به همراه داشته است و کارشناسان در مورد مسائل سياسي و اقتصادي بحث و تبادل نظر کردند که فردا با تصميم هيئت وزراي خارجه تصويب نهايي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامين مهمانپرست در حاشيه نشست اجلاس جنبش عدم تعهد در جمع خبرنگاران گفت: اجلاس سران در روز پنج شنبه با حضور مقام معظم رهبري افتتاحيه رسمي مي‌شود.

وي با تاکيد بر اهميت سياسي بالاي اين اجلاس تاکيد کرد:  120 کشور که عضو جنبش عدم تعهد هستند در اين اجلاس حضور خواهند داشت.

وي تصريح کرد: حدود 20 تا 25 وزير امور خارجه تا صبح امروز وارد ايران شدند.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: نشست کارشناسان ارشد نتايج خوبي به همراه داشته است و کارشناسان در مورد مسائل سياسي و اقتصادي بحث و تبادل نظر کردند که فردا با تصميم هيئت وزراي خارجه تصويب نهايي مي‌شود.

مهمانپرست در پاسخ به اين سوال که آيا قرار است کارشناسان ارشد جنبش عدم تعهد از سايت‌هاي هسته‌اي کشورمان بازديد کنند يا خير؟،  پاسخ داد: اگر علاقه مند باشند از سوي مراکز مربوطه برنامه‌هاي آنها تنظيم مي‌شود.

وي درپاسخ به اين سوال که آيا براي دبيرکل سازمان ملل نيز همچين برنامه‌اي تنظيم شده است يا خير؟، ادامه داد: بله البته بستگي دارد به اينکه در برنامه‌هاي بان کي مون توافقاتي براي بازديد وي از سايت‌هاي هسته‌اي صورت گرفته باشد يا خير که بنده از جزئيات برنامه هاي بان کي مون اطلاعي ندارم ولي در هر صورت سايت‌هاي هسته‌اي کشورمان را به کارشناسان جنبش عدم تعهد نشان خواهيم داد.
 
مهمانپرست در پاسخ به اين سوال که آيا قرار است پيشنهادات خاصي از جانب کشورمان مطرح شود يا خير؟، افزود: جمهوري اسلامي اسنادي را به عنوان پيش نويس آماده کرده  که توسط کارشناسان ارشد جنبش عدم تعهد در حال بررسي است اما اعلام نتايج بر عهده شخص آخوندزاده است لذا اگر اين مهم به تاييد تمامي کارشناسان ارشد برسد، توسط وزرا نيز مجددا مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه پيش‌نويس اين طرح مورد بررسي کارشناسان در کميته اقتصادي و کميته سياسي قرار گرفته بود، عنوان کرد: ممکن است اشخاصي در کميته ديگر پيشنهاداتي را براي کميته مقابل خود ارائه داده باشند و زماني که پيش نويس مورد تأييد تمامي افراد قرار گيرد جلسه خاتمه پيدا مي‌کند و پس از آن کنفرانس مطبوعاتي دبيرکل را خواهيم داشت.

وي ادامه داد: فردا صبح اين پيش نويس که به توافق تمامي اعضا رسيده به وزراي خارجه ارائه مي شود.

وي با اشاره به پيش‌نويس بررسي شده در جلسات روز يک‌شنبه خاطرنشان کرد: هر اجلاسي يک سند را مورد بررسي قرار مي‌دهد که بايد اين سند شامل تمامي موضوعاتي باشد که مورد توجه و مد نظر تمامي کشورهاي جنبش عدم تعهد است و با اهداف و آرمان‌هاي آنها مطابقت دارد.

وي ادامه داد: در اين اجلاس نيز يک پيش نويس با 688 بند در سه فصل شامل موضوعات ديني، مسائل منطقه‌اي در کشورهاي مختلف و مسائل مربوطه به حقوق بشر ارئه شده است.

سخنگوي اجلاس عدم تعهد با بيان اينکه تمامي بندهايي که در پيش نويس ذکر شده بود در دو کميته سياسي و اقتصادي توسط کارشناسان ارشد جنبش عدم تعهد بررسي شد، گفت: در واقع مهمترين بخش بررسي سندها همين اجلاس کارشناسان ارشد است و بعد از تأييد کارشناسان و مصوبات آنها اين مجموعه مجددا توسط اجلاس وزراي خارجه مورد رسيدگي قرار مي گيرد.

مهمانپرست در پايان خاطر نشان کرد: بعد از اين که وزراي خارجه اين پيش نويس را مورد تأييد قرار دادند در نهايت اين مجموعه در اجلاس سران مورد تأييد نهايي قرار مي‌گيرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار