کارشناس نهاد آماری سلاحهای کوچک سازمان ملل گفت: آمریکا با صدور سالانه بیش از 100 میلیون دلار سلاح سبک، در صدر جدول کشورهای صادرکننده اسلحه کوچک قرار دارد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، بر اساس بررسی که سازمان تحقیقات کنگره آمریکا نتایج آن را روز دوشنبه منتشر کرد، آمریکا در هیچ برهه زمانی به اندازه سال 2011 بر بازار جهانی تسلیحات و فروش سلاح تسلط نداشته است و در این سال 606 میلیارد و 300 میلیون دلار از فروش تسلیحات به دست آورده است.

این مبلغ حدود 80 درصد کل معاملات بازار تسلیحات جهان را شامل می شود. بر اساس این گزارش، فروش سلاح آمریکا با "افزایش فوق العاده" نسبت به سال 2010، سه برابر شده و به 77.7 درصد کل قراردادهای تسلیحاتی دنیا رسیده است.

واشنگتن در سال 2010، بیست و یک میلیارد و 100 میلیون دلار صادرات تسلیحات داشت که این میزان معادل 48 درصد معاملات بازار بود.

به رغم اوضاع نامناسب اقتصاد جهانی، فروش سلاح در جهان نسبت به سال قبل از آن تقریبا دو برابر شده و به رقم 83 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است.

روسیه در سال 2011 با قراردادهایی به ارزش چهار میلیارد و 800 میلیون دلار (پنج و شش دهم درصد از بازار جهانی) جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. فرانسه نیز با چهار میلیارد و 400 میلیون دلار (5.2) جایگاه سوم را در این رده بندی به خود اختصاص داده است. فرانسه تنها کشور در میان تولید کننده های اصلی سلاح است که صادراتش افزایش یافته است. ارزش قراردادهای تسلیحاتی این کشور در سال 2010، یک میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است.

با وجود این سال 2011 به دلیل افزایش بسیار زیاد و غیر معمول قراردادهای آمریکا و عربستان سعودی ظاهری فریبنده دارد. واشنگتن سال گذشته قرارداد بزرگی به ارزش 29 میلیارد و 400 میلیون دلار با ریاض برای فروش هشتاد و چهار فروند جنگنده-بمب افکن اف پانزده و نیز فروش 178 فروند بالگرد امضاء کرد. نیروی هوایی عربستان هم اکنون 70 فروند جنگنده-بمب افکن اف پانزده در اختیار دارد.
اصلی ترین مشتریان تسلیحاتی آمریکا در منطقه خلیج فارس امارات ، عراق و عمان هستند. امارات سیستم دفاع موشکی موسوم به Thaad و بالگرد های شینوک به ارزش چهارمیلیارد و چهارصد میلیون دلار از آمریکا خریده است. عراق و عمان نیز هرکدام چندین فروند هواپیمای اف شانزده به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون دلار از آمریکا خریداری کرده اند.

هند با سفارش 10 هواپیمای راهبردی C-17 به ارزش چهار میلیارد و 100 میلیون دلار و تایوان با سفارش موشک های ضد موشک پاتریوت به ارزش دو میلیارد دلار دیگر مشتری های آسیایی تسلیحات آمریکا هستند.، همزمان با آغاز کنفرانس بازنگری تجارت سلاحهای کوچک و سبک در سازمان ملل  نشست خبری نیز با حضور شماری از کارشناسان این سازمان برگزار شد.

** طرح موضوع بازار سلاح آمريکا در نشست سازمان ملل

از سوي ديگر، "پریسلز گاسپارینی"، معاون بخش سلاح های متعارف در دفتر خلع سلاح سازمان ملل به همراه پیس ونوبست، معاون نماینده سوئیس در سازمان ملل از جمله کارشناسان حاضر در نشست بودند که به منظور بررسی جوانب تجارت غیرقانونی سلاحهای کوچک و سبک برگزار شد.

اریک برمن، مدیر موسسه آمار سلاح های کوچک، آنا الوازی دل فریت، رئیس بخش تحقیقات و نیکولاس فلوکوین محقق ارشد این موسسه نیز در این نشست خبری حضور داشتند.
در این نشست گفته شد: تازه ترین گزارش موسسه آمار سلاح های کوچک در سال 2012 میلادی، نتیجه چهار سال تحقیق در تجارت غیرقانونی سلاحهای کوچک و سبک در برخی از کشورها از جمله افغانستان، عراق، سومالی و آمریکای لاتین است.

اریک برمن، مدیر موسسه آمار سلاح های کوچک در این باره گفت: تازه ترین دستاوردها نشان می دهند سالانه بیش از هشت و نیم میلیارد دلار انتقال قانونی سلاحهای کوچک و سبک در سراسر جهان صورت می گیرد.

وی افزود: بر اساس آمارهای سال 2009 میلادی، از دوازده کشور که بیش از صد میلیون دلار سلاح کوچک و سبک صادر کرده اند، آمریکا در صدر جدول و سپس ایتالیا، برزیل و آلمان قرار دارند.
وی افزود: فرانسه و ژاپن نیز برای نخستین بار به جمع کشورهایی پیوسته اند که سالانه بیش از صد میلیون دلار سلاح سبک و سنگین صادر می کنند.

مدیر موسسه آمار سلاح های کوچک همچنین گفت: ضرورت دارد به منظور دستیابی به اطلاعات موثق درباره صادرات قانونی سلاحهای کوچک و سبک، نهایت شفاف سازی در این روند از سوی کشورها رعایت شود و اطلاعات صحیح را در اختیار ما قرار دهند.

برمن گفت: سوئیس در صدر کشورهایی است که شفاف سازی درباره صادرات سلاح را رعایت می کند.

آنا آلوازی رئیس بخش تحقیقات موسسه آمار سلاح های کوچک نیز گفت: جنایاتی که با استفاده از سلاحهای کوچک و سبک در کشورهای آمریکا و آمریکای لاتین صورت می گیرد، بالاتر از سطح معمول جهانی و بیش از چهل و دو درصد است.

وی افزود: برای مثال دو سوم جنایاتی که در آمریکا صورت می گیرد، با استفاده از سلاحهای کوچک بوده است.

آلوازی گفت: در اکثر مواقع خشونت های مرتبط با سلاح های کوچک با قاچاق مواد مخدر همراه است و برای مثال می توان به وقوع چنین مواردی در مکزیک و برزیل اشاره کرد.

نیکولاس فلورکین از موسسه آمار سلاح های کوچک نیز گفت: امکان دسترسی تبهکاران به موشک کاهش یافته که دلیل عمده آن وجود قوانین و سیاست های ویژه برای کشورهایی است که این قبیل تسلیحات را در اختیار شورشیان قرار می دهند.

فلورکین گفت: ولی در عین حال نگرانی هایی درباره سلاحهایی که در گذشته ساخت و ارائه شده اند، وجود دارد.

وی افزود: همچنان احتمال آنکه این قبیل تسلیحات به دست شورشیان بیافتد، وجود دارد و باید قوانین پیشگیرانه قاطع تری اتخاذ شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار