در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته، تازه ترين تحولات سوريه با حضور وزير آشتي ملي اين کشور و رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي بررسي شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علاءالدين بروجردي در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با اشاره به اهميت حل مسئله سوريه گفت:‌ برخي نگراني‌ها درباره مسئله سوريه موجب شد تا سازمان ملل، اخضر ابراهيمي را به عنوان نماينده‌اي براي حل مسئله سوريه تعيين کند.

وي در تشريح تمهيدات ايران براي حل مسئله سوريه به سخنان وزير امور خارجه ايران اشاره کرد و افزود: طبق گفته وزير امور خارجه، در خلال برگزاري جنبش عدم تعهد، ايران به رايزني درباره مسئله سوريه و چگونگي حل آن با اعضا خواهد پرداخت.

رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر لزوم استفاده از راه حل سياسي به جاي راه حل نظامي خاطرنشان کرد: دشمنان سوريه بايد بدانند که در اين بازي محکوم به شکست هستند چرا که ارتش سوريه از قدرت قابل قبولي برخوردار است؛ بنابراين طبق گفته وزير امور خارجه کشورمان، ايران در حاشيه اجلاس تهران با کشورهايي که معتقد به راه حل سياسي هستند رايزني خواهد کرد که اين امر مهمي است و باعث خروج از فاز نظامي و ورود به فاز سياسي مي‌شود.

در ادامه گفتگوي ويژه خبري، "حيدرعلي" وزير آشتي ملي سوريه نيز گفت: ايجاد وزارت آشتي ملي يک گام به جلو در مسير حل بحران سوريه به واسطه راه حل‌هاي سياسي و در راستاي اصلاحات است، هرچند که سطح اين اصلاحات گسترده است و ايجاد گفتمان آشتي ملي تنها يکي از اين موارد است.

بروجردي حل بحران سوريه را نيازمند بسترسازي دانست و افزود: بسترسازي به معناي مذاکره است و مذاکره نيز تنها زماني محقق مي‌شود که کشورهايي که معناي مذاکره را مي فهمند وارد کار شوند.

وي با اشاره به ابتکار ايران در برگزاري نشست تهران اظهار داشت:‌ ما توانستيم اعتماد سوريه را به ايران جلب کنيم و ايران مي‌تواند به عنوان رياست جنبش عدم تعهد از ظرفيت جنبش براي حل بحران سوريه استفاده کند و طبيعي است كه در اين كار از كشورهاي عضو جنبش بهره ببرد.

حيدرعلي وزير آشتي ملي سوريه به پذيرفتن معارضين از سوي حاكميت سوريه اشاره كرد و افزود: ما در صدد حل مشكلات سوريه از طريق راه حل‌هاي سياسي مانند ايجاد گفتمان آشتي ملي هستيم اما اين امر نيازمند آرام شدن فضا، آزادي دستگير شدگان و انجام يك گفتمان در فضاي باز است كه ابتدا بايد از دخالت بيگانگان جلوگيري شود.

حيدرعلي ضمن اعلام آمادگي براي بررسي مسائل سوريه گفت: اما اين بررسي بايد بدون سلاح، بدون دخالت دشمنان خارجي و بدون تبليغات صورت گيرد.

علاء الدين بروجردي تروئيكا را  در عرصه سياسي يك امر شناخته شده دانست و افزود: ايران، مصر و ونزوئلا به عنوان رؤساي سه دوره متوالي جنبش عدم تعهد به همراه برخي همسايگان سوريه كه عضو جنبش غيرمتعهدها هستند تركيبي منطقي تشكيل خواهند داد كه اگر اصل كمك به جنبش عدم تعهد براي حل بحران سوريه قطعي شود مي‌توان به حل بحران سوريه اميدوار بود.

وزير آشتي ملي سوريه پايداري سوريه علي‌رغم 18 ماه جنگ در برابر كشورهاي عربي را يادآور شد و اظهار داشت: بايد بين انقلاب‌هاي تونس، يمن، ليبي و قضيه مصر تفاوت قائل شد، همه مي‌دانند كه وقوع انقلاب در اين کشورها به واسطه مشكلاتي بود كه در دولت‌هاي آنها وجود داشت و اين امر در سوريه بسيار متفاوت است چرا كه حكام سوريه هيچ‌گاه به مردم خود خيانت نكرده‌اند.

وي ادامه داد: سوريه علي‌رغم همه فشارهاي خارجي سرپا ايستاده است و نيروهاي مردمي خواستار باقي ماندن نظام هستند؛ براي مثال ما نيز خود از مخالفان نظام سوريه بوديم كه با استفاده از راه حل دموكراسي اكنون وارد دولت شده‌ايم، اما مخالفيني كه سلاح برداشته‌اند و سلاح خود را برزمين نمي‌گذارند مي‌دانند كه مردم به آنها اعتماد نخواهند كرد.

رئيس كميسيون امنيت ملي شوراي اسلامي نيز با اشاره به سردمداري آمريكا به عنوان شيطان بزرگ در مسائل سوريه گفت: آمريکا با انجام اقداماتي براي ايجاد موازنه قوا سعي کرد تعادل محور مقاومت را برهم زند، اقداماتي مانند معلق كردن سوريه از سازمان كنفرانس اسلامي يا اتحاديه عرب از جمله همين تلاش‌هاي آمريکا بود كه با تأثير از لابي صهيونيستي براي برنده شدن در انتخابات آمريكا صورت گرفت.

وي در تبيين تفاوت بشار اسد با ديگر سران عرب اظهار داشت: رهبران عرب مزدور آمريكا بوده‌اند، اما بشار اسد سال‌ها در كنار مقاومت ايستاده و مبارزه كرده و خودش هيچ‌گونه آلودگي ندارد و اين امر است كه موجب راهپيمايي مردم در شهر حلب و تقاضاي آنان براي بقاي دولت شده است، بنابراين تجهيز امكانات از سوي آمريكا براي مخالفت با سوريه و شكست در اين امر ناشي از اعتماد كامل مردم به دولت است كه آنان با مشاهده اقدامات حكام خود حمايت همه جانبه اي را از مسئولين خود داشته‌اند.

حيدرعلي تلاش براي تضعيف سوريه و نابودي آن را ناشي از جغرافياي خاص اين كشور دانست و افزود: سوريه زير بار زور نخواهد رفت و دولت و ملت اين کشور در تعامل با يكديگر از اين بحران عبور خواهند كرد و به اتفاق هم مانع تجاوز خارجي مي‌شويم.

بروجردي در تبيين جزئيات عملياتي شدن مصوبه اجلاس جنبش عدم تعهد براي حل بحران سوريه گفت: تعدادي از كشورهاي معتقد به راه حل سياسي و منتخب جنبش عدم تعهد بايد مأمور ورود به عرصه سياسي در مسئله سوريه شوند و شاه بيت همه مذاكرات بايد اين باشد كه پيش شرط كناره‌گيري بشار اسد امري خلاف واقع و محكوم به شكست است چرا كه بشار اسد رئيس جمهوري است كه با انتخاب مردم به روي كار آمده و سوريه نمي‌پذيرد بيگانگان در كشورش دخالت كنند.

حيدرعلي در تبيين نقش اخضر ابراهيمي در حل بحران سياسي سوريه گفت: هنگامي كه كوفي عنان براي اين امر منصوب شد ما گفتيم كه پيروزي عنان ناشي از همكاري كشورهاي ديگر است و كشور سوريه در ابتداي بحران خود همچنان به پايان خشونت و استفاده از راه حل سياسي تأكيد داشت اما اين امر در طرح كوفي عنان مطرح نشده بود و هرچند كوفي عنان توانست موافقت ملي را كسب كند اما از همان ابتدا اهداف غرب مشخص بود بنابراين طرح كوفي عنان شكست خورد.

وي در ادامه اظهار داشت: برخي كشورها پيش از اينكه اين طرح شروع به كار كند به شكست آن اعتراف كرده بودند در حالي كه هنوز فعاليتي صورت نگرفته بود كه اين امر نشانگر عدم صداقت غرب و انتظار آنان براي اعلام شكست از سوي سوريه بود.

حيدر علي اضافه کرد: سوريه همواره آمادگي خود را براي گفتگو آماده كرده بود، بنابراين تعيين اخضرابراهيمي منوط به تلاش قدرت‌هاي جهاني براي حل بحران سياسي است و در واقع مي‌توان گفت كه شانس اخضر ابراهيمي از شانس كوفي عنان بيشتر نيست.

وزير آشتي ملي با اشاره به اعتراف برخي كشورها به شكست آمريكا در مسئله سوريه گفت: ما در چند ماه آينده شاهد انتخابات آمريكا هستيم و دولت آمريکا بايد دست از مواضع خصمانه خود بردارد تا بتواند پيروزي خود را در انتخابات شاهد باشد.

حيدرعلي در تبيين گستردگي و اختلاف مواضع معارضين گفت: بايد بين مخالفان سياسي و گروه‌هاي مسلح كه در داخل سوريه هستند و از سوي كشورهاي ديگر تغذيه مالي و از نظر سلاح تجهيز مي‌شوند تفاوت قائل شد، چرا كه حدود 10 درصد از سوري‌ها سلاح برداشتند و باقي معارضين از خارج آمده‌اند بنابراين برخي از اين گروه‌ها از سوي غرب حمايت مي‌شوند و با خشونتي که در پيش گرفته‌اند مسلماً نبايد هيچگونه گفتمان مشتركي با يكديگر داشته باشند، هرچند در اين ميان نبايد از نقش رسانه‌هاي غربي نيز كه با فضاسازي خود، نقشه‌هاي آمريكا را اجرا مي‌كنند غافل شد.

انتهاي پيام/ش3


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار