ماباید دربارۀ مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها اطلاعات کافی داشته باشیم ؛ زیرا باعث می شود که انتی بیوتیکها را درست مصرف کنیم

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک آنتی بیوتیک ها اغلب برای عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، عفونت های ناشی از هرپس، و گاستر و آنتریت تجویز می شوند. اما آنتی بیوتیک ها هیچ گونه نقشی در درمان عفونت های ویروسی ندارند. به طوری که نه ویروس ها را می کشند و نه تکثیر آن ها را متوقف می کنند.
گاهی اوقات یک عفونت ویروسی می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی شود؛ به خصوص در افراد در معرض خطر خاص مثل افراد مسن (سالمند)، افراد بسیار جوان، بیماران بعد از جراحی یا سایر تروماها. در نتیجه، یک عفونت ویروسی ممکن است گاهی اوقات باعث پیشرفت یک عفونت باکتریال ثانویه شود. به دلیل همین عفونت باکتریال ثانویه است که آنتی بیوتیک ها برای بیماران مبتلا به عفونت های ویروسی تجویز می شود. نکته مهم این است که عفونت تشخیص داده شود و اگرتشخیص داده شد باید ایمنی فرد در معرض خطر را ابتدا با روش های طبیعی افزایش دهیم.
آنتی بیوتیک ها فقط زمانی باید به کار روند که برای پیشگیری از عفونت باکتریال ثانویه ضروری باشند.
آنتی بیوتیک ها همچنین برای عفونت های نسبتاً خفیف به کار می روند که با روش های ساده تر قابل درمان هستند. بسیاری از اوقات عفونت اصلاً نیازی به درمان ندارد، زیرا بدن به خودی خود عفونت را از بین خواهد برد، اما در صورت ضرورت می توان با روش های طبیعی جهت از بین بردن عفونت به بدن کمک کرد. خیلی مهم است که به بدن اجازه دهیم خودش عفونت را از بین ببرد، زیرا باعث می شود که مقاومت طبیعی نسبت به آن عفونت خاص ایجاد گردد. فقط هنگامی که بدن آشکارا در این مبارزه موفق نبود باید مداخله صورت گیرد.
همچنین باید به خاطر داشت که علیرغم باور رایج آنتی بیوتیک ها باکتری ها را به طور کامل نمی کشند بلکه فقط رشد آن ها را متوقف می کنند. این سیستم ایمنی بدن است که باید بقیه کار را انجام دهد. آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریال بسیار مؤثر هستند، بی توجهی پزشکان و بیماران علت اصلی پدیده مقاومت باکتریال است که باعث تاثیر کم آنتی بیوتیک ها گردیده است.
آنتی بیوتیک ها به طور بالقوه داروهای نجات دهنده زندگی هستند. آنها باعث یک پیشرفت شگفت انگیز در علم پزشکی شده اند. هنگامی که آنتی بیوتیک ها برای اولین بار کشف شد، تصور می شد که بیماریهای عفونی ریشه کن گردیده است و انسان در نهایت در یک دنیای بدون عفونت زندگی خواهد کرد. اما واقعیت بسیار متفاوت از آب درآمد. آنتی بیوتیک ها در حال حاضر توسط بسیاری از باکتری ها غیر فعال می شوند (همان باکتری هایی که قرار بود توسط آنتی بیوتیک ها نابود شود). مقاومت ضد میکروبی در حد هشداردهنده ای در حال گسترش است. در حقیقت بسیاری از پزشکان شاغل در بیمارستان ها عمیقاً نسبت به آینده نگران هستند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.