در نشست وزراي خارجه شانزدهمين جنبش عدم تعهد، رئيس نشست کارشناسان ارشد از برگزاري اين نشست گزارش داد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در نشست وزراي خارجه شانزدهمين جنبش عدم تعهد، رئيس نشست کارشناسان ارشد از برگزاري اين نشست گزارش داد.

مهدي آخوندزاده اظهار داشت: جلسه کارشناسان 26 و 27 اوت 2012 برگزار شد و نماينده دائم جمهوري عربي مصر در نيويورک به عنوان رئيس، جلسه را آغاز کرد.

وي گفت: در آغاز نشست کارشناسان، آقاي صالحي درباره مفهوم صلح پايدار و مديريت جهاني و شفافيت بيشتر در روابط بين الملل درچارچوب سازمان ملل صحبت کرد و سپس رئيس جديد انتخاب شد.

رئيس نشست کارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد از نماينده دولت مصر و به خصوص نماينده دائم جنبش عدم تعهد در نيويورک براي تلاش‌هايشان در خصوص سياست‌هاي جنبش تشکر کرد و افزود: به جمهوري آذربايجان و في جي که اولين بار در بالي عضويت‌شان تصويب شده است و در جلسه شرکت کرده‌اند ، خوش آمد مي‌گويم.

آخوندزاده گفت: اجلاس کارشناسان تصميم گرفتند دو کميته شامل کميته سياسي و کميته اقتصادي و اجتماعي داشته باشند.

وي افزود: رياست کميته سياسي معاون وزير امور خارجه کوبا و رياست کميته اقتصادي و سياسي معاون وزير امورخارجه مصر برعهده گرفتند.

رئيس نشست کارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد در ادامه گزارش خود به نشست وزراي خارجه گفت: در جلسه کارشناسان ارشد، دستور کار پيشنهادي تصويب و در سند مربوط ، گزارش رئيس دفتر هماهنگي ها قرائت شد.

آخوندزاده افزود: همچنين نماينده دائم جمهوري مصر در سازمان ملل به عنوان رئيس جلسه گزارش خود را درباره جلسه مقدماتي کارشناسان ارشد ارائه داد.

وي اضافه کرد: وي در صحبت‌هاي خود اشاره داشت که گزارش آقاي سفير احمد خليل بسيار موفقيت آميز بوده است و نيز توصيه‌هايي درباره مقدمات اجلاس سران در نظر گرفته شد.

آخوندزاده افزود: درباره انتخاب کشورهاي دفتر، اين توصيه شد که کانديداتوري کشورها صورت گيرد و ايران به عنوان رئيس شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد انتخاب شد و 20 معاون رئيس و 8 نفر از انها از آفريقا که از ميان انها الجزاير، کنگو، لستو، مراکش و سودان هستند.

وي گفت: تونس، سنگال و نيجريه نيز به عنوان آخرين کانديداها هم مشخص شدند.

رئيس نشست کارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد افزود: در بخش آسيا و اقيانوسيه توصيه شده است که بنگلادش، کامبوج، بوتان، عراق، لائوس، فلسطين و سري لانکا باشند و چهار تا از آنها از امريکاي لاتين و کارائيب هستند که يکي از اين کشورها توسط اسو ام توصيه شده است براي اينکه در جلسه مقدماتي بحث شود و آن کوباست.

آخوندزاده همچنين گفت: کانديداتوري سه کشور ديگر از جمله ونزوئلا، گواتمالا و نيکاراگوئه و يک کشور از اروپا که جمهوري اذربايجان است توصيه شده است.

وي ادامه داد: از امريکاي لاتين ونزوئلا پيشنهاد شده است که در جلسه وزرا بحث شود و نيز به طور خودکار ، رئيس قبلي هم براي اين پست انتخاب مي‌شود.

رئيس نشست کارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: درباره سازماندهي کار، جلسه تصميم گرفت که اين را به جلسه وزرا به عنوان سند پيشنهاد کند که يکي از آنها قبول اعضاي جديد است و اين نشست از پيوستن اعضاي جديد و نيز کشورها و سازمان هايي که به عنوان ناظر در سند مربوط ذکر شده اند، استقبال مي‌کند و اين کشورها نيز براي اجلاس توصيه شده‌اند.

آخوندزاده گفت: دستور کار پيشنهادي نيز براي جلسه مقدماتي وزرا در نظر گرفته شده است.

وي افزود: دو نشست موازي نيز براي هر يک از کميته‌ها براي نهايي شدن سند و گزارش‌هاي شفاهي روساي کميته اقتصادي و اجتماعي و کميته سياسي در نظر گرفته شده است.

رئيس نشست کارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: اين پيش‌نويس سند نهايي هم اکنون تصويب شده است و توافق شد اين سند نهايي براي بحث به جلسه وزرا داده شود همچنين توافق شد دستور کار پيشنهادي در اختيار جلسه مقدماتي وزرا قراد داده شود.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار