دفتر تحکیم وحدت به مناسبت برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران بيانيه‌اي منتشر كرد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، دفتر تحکیم وحدت به مناسبت برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران بيانيه‌اي منتشر كرد.

متن اين بيانيه به شرح زير است:

جنبش عدم تعهد می‌تواند با تبدیل شدن به یک سازمان بین المللی و پشتوانه بیش از دو سوم کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن تشکیل یک اجماع جهانی، در جهت اصلاح ساختار غیر عادلانه سازمان ملل نیز برآید. و باید با کسب جایگاه برجسته خود در جهان در راستای مدیریت جهانی و صلح پایدار اصلی‌ترین گام‌ها را بردارد.

قطعاً برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و ریاست دوره‌ای آن فرصتی است مغتنم، که با درایت و ذکاوت مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های این جنبش که به بخشی از آن در ذیل اشاره می‌گردد ضمن تلاش برای تحقق اهداف والای آن - همچون احترام متقابل به تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر، برابری و منافع متقابل، عدم تجاوز به حقوق یکدیگر، همزیستی مسالمت آمیز، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و عدم دادن پایگاه نظامی به کشورهای دیگر- در جهت معرفی آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز بهره برد.

قدمت 51 ساله:

قدمت 51 ساله، پختگی و ظرفیت تاثیرگذاریِ خاصی را برای جنبش عدم تعهد به ارمغان آورده است. نیاز به بازگشت به اصول و اهداف اولیه و لزوم وجود ضمانت اجرایی برای پایبندی کشورهای عضو به این اصول جداً احساس می‌گردد. به عنوان مثال برخی کشورها چون بحرین باید در قبال در اختیار گذاشتن پایگاه نظامی به آمریکا که بر خلاف نص صریح اهداف جنبش است پاسخگو باشند.

عضویت بیش از دو سوم کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل:

ساختار تشکیلاتی کژدار و مریض سازمان ملل متحد باعث شده است که این سازمان که باید ارائه دهنده برآیند نظرات تمام ملل جهان باشد به عاملی برای ابراز قدرت استبکار جهانی مبدل گردد. در این میان جنبش عدم تعهد می‌تواند با تبدیل شدن به یک سازمان بین المللی و پشتوانه بیش از دو سوم کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن تشکیل یک اجماع جهانی، در جهت اصلاح ساختار غیر عادلانه سازمان ملل نیز برآید. جنبش عدم تعهد باید با کسب جایگاه برجسته خود در جهان در راستای مدیریت جهانی و صلح پایدار اصلی‌ترین گام‌ها را بردارد.

در اختیار داشتن 70 درصد از منابع انرژی جهان:

در دنیای صنعتی امروز، منابع انرژی از اصلی‌ترین ابزارهای قدرت به حساب می‌آید. بیشتر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از شلاق دردآور استعمار رنج برده‌اند، بنابرین جا دارد جنبش عدم تعهد با توجه به جای دادن 70 درصد از منابع انرژی،40 درصد از نیروی انسانی فعال، 40 درصد از تولیدات کشاورزی و 15 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان در خود از این ابزار برای فشار به قدرت‌های استعمارگر و زیاده خواه و در جهت عدالت‌خواهی، مساوات، صلح و آرامش جهانی استفاده کند.

در پایان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) هرچند نسبت به برخی بد سلیقگی‌های انجام گرفته در جریان برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد مانند تعطیلی چند روزه تهران و برخی هزینه‌های گزاف مانند واردات 200 خودرو بنز در حالی که می‌شد در سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی از تولیدات داخلی استفاده کرد و همچنین در جریان دعوت از سران برخی کشورها انتقاداتی دارد، ولی برگزاری این نشست را اقدامی قابل تقدیر و گامی مثبت در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی می‌داند و امید دارد مسئولان ذی ربط از فرصت سه ساله ریاست ایران بر این جنبش حداکثر بهره را ببرند.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار