وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کمیته فلسطین نم باید علیه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی اقدام کند و دادگاه جنایات جنگی تشکیل دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مستقر در اجلاس نم، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در کمیته فلسطین ضمن تقدیر و تشکر از تشکیل کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد گفت:‌ یقینا مسئله فلسطین امروزه به عنوان مهمترین معضل منطقه‌ای و بین‌المللی حل نشده به شمار می‌آید.

وی افزود:‌ مسئله فلسطین معضلی است که بیش از نیم قرن به حکم نگرش‌های مبتنی بر استانداردهای دو گانه جامعه جهانی به حقوق مسلم و مشروع ملت مظلوم فلسطین در قبال مشروعیت بخشی به اشغالگری و تداوم تجاوزات آشکار و پنهان رژیم صهیونیستی به حوزه پیرامونی سرزمین‌های اشغالی و فلسطین مانع از استیفای حقوق حقه ملت فلسطین شده است.

صالحی ضمن تقدیر از اهتمام کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد به ویژه ریاست مصر بر این کمیته تصریح کرد: جنبش عدم تعهد به عنوان سازمانی بین المللی با ظرفیت ها و توانمندی های فراوان در حوزه های سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به ویژه ملل برخوردار از تاریخ و تمدن بزرگ در جهان معاصر می تواند در جهت تحقق صلح حقیقی و عدالت اجتماعی در راستای استیفای حقوق مسلم ملت مظلوم فلسطین گام های اساسی و محکمی را بردارد.

وی تأکيد کرد:‌ یقینا تجسم این اراده تنها با اتکای مستحکم و پایدار بر اصول ثابت و مصرح در اساسنامه جنبش که دربرگیرنده حقوق غیر قابل تغییر فلسطینیان است، محقق می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد:‌ بی تردید قدس شریف و یکپارچه به عنوان پایتخت ابدی فلسطینیان به حکم حق تاریخی مردمان آن جزو اصول خدشه ناپذیر و پذیرفته شده است از این رو تداوم اشغال این شهر مقدس و تلاش برنامه ریزی شده برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی از طریق شهرک‌سازی، تغییر نام‌ها و نشان‌ها و حفاری‌های غیر مجاز در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل و اصول شناخته شده سازمان ملل متحد است.

صالحی ادامه داد: آزادی کامل سرزمین‌های اشغالی و بازگشت آوارگان به سرزمین‌های آباء و اجدادی خویش و تعیین سرنوشت ملت فلسطین به دست ساکنان اصلی آن شامل مسلمانان، مسیحیان و یهودیان بر اساس اصول مردم‌سالارانه و برگزاری همه پرسی از طریق مشارکت همه فلسطینی‌ها میسر می شود.

وی با اشاره به اینکه تاریخ مبارزات حق‌طلبانه فلسطینی‌ها بیانگر حقانیت آنان در دفاع مشروع از حقوق حقه خویش است، اظهار داشت: این حق ‌بر اساس اصل دفاع مشروع و مقاومت در برابر اشغالگران صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ ملت فلسطین با تمسک به مقاومت مستمر خویش توانسته پیروزی‌های شگرفی را بیش از نیم قرن تاریخ تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی محقق سازد و تجربه گرانبهای این ملت مقاوم در تاریخ مبارزات خود از جمله مقاومت اسرای فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی به شکست کشاندن محاصره غزه و علی‌الخصوص تجاوزات ضد انسانی علیه فلسطینیان و به ویژه ارتکاب جنایات جنگی علیه ساکنان نوار غزه موید این گفتار است.

صالحی پیشنهاد کرد کمیته فلسطین نم نسبت به تشکیل دادگاه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی اقدام و مانع تکرار این گونه جنایات جنگی و جرایم شود.

وی خاطر نشان کرد:‌ با عنایت به ضرورت مشارکت تمام اطراف فلسطینی در حل بحران فلسطین پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای متشکل از تمام جهات فلسطین به منظور بررسی و ارائه راه حل در برگیرنده حقوق کامل ملت فلسطین تشکیل و گزارش آن به این کمیته ارائه شود.

صالحی در پایان از تشکیل کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد همزمان با نشست شانزدهم تقدیر کرد و اهتمام هر چه بیشتر این کمیته را در جهت حقوق حقه ملت مظلوم فلسطین خواستار شد.

انتهای پیام/پ2
برچسب ها: صالحی ، اجلاس ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار