مدیركل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل شكار حیوانات در مناطق جنگلی ممنوعه،چادرهای گاوبانگی درجنگلهای استان برپا شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان،محمد ممشتی افزود: جنگل های استان گلستان زیستگاه گونه های جانوری مختلفی است كه مرال به عنوان یك گونه بومی و منحصر به فرد از پستانداران حمایت شده ای است كه در جنگل های خزری زیست می كند.

به گفته وی، این گونه ارزشمند در فصل جفت گیری كه از اواسط شهریور آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد رفتارهای خاصی از خود بروز داده و با نعره هایی كه سر می دهد مبادرت به ایجاد قلمرو برای خود می كند كه به آن گاوبانگ می گویند و ماده ها را در قلمرو گرد هم آورده و به شدت از قلمرو در برابر نرهای دیگر حراست می كنند و اگر گوزن نر دیگری وارد آن محوطه شود صدایی می كند كه بلافاصله گوزن صاحب قلمرو، خود را به او می رساند تا او را از منطقه خارج كند.

وی گفت: دراین زمان شكارچیان نیزبا استفاده از وسایل خاص صدای گوزن را تقلیدوگوزنهای نررا براحتی بطرف خود می كشند وآنها را شكار می كنند.

وی ادامه داد: بر این اساس اداره كل حفاظت محیط زیست گلستان هر ساله با برپایی چادرهای گاوبانگی در نقاط مختلف زیستگاهی این گونه حمایت شده،‌ اقدام به حفاظت از نسل آن و همچنین سرشماری این حیوان حمایت شده و ارزشمند می نماید.

ممشتی در ادامه گفت: این اداره كل بمنظور جلوگیری از دسترسی شكارچیان به این گونه ارزشمند در فصل گاوبانگی با كاربرد اصول حفاظتی و بررسی راههای ورودی به مناطق و برقراری گشتهای سیار و ایجاد چادرهای گاوبانگی همراه با سكونت دائمی و شبانه روزی مأموران از این گونه جانوری حمایت می کند.

وی افزود: در این رابطه تعداد 27 چادر گاوبانگی ثابت و 21 چادر گاوبانگی سیار در سطح مناطق جنگلی گلستان دایر و برپا شده است.

به گفته ممشتی، همچنین 15 گروه سیار كارشناسی از مركز اداره كل در طول دوره گاوبانگ از چادر ها سركشی و وضعیت حفاظت از این گونه منحصر به فرد را بررسی می نمایند./س

برچسب ها: محیط ، زیست ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.