يك حقوقدان گفت: حسن رفتار مجرمين در زندان نقش موثري در تخفيف مجازات و عفو آنها دارد.

علي كامكار در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در مورد آثار تربيتي عفو و تخفيف مجازات زندانيان اظهار داشت:‌ قانون‌گذار براي مجازات يك مجرم مقرراتي همچون حبس، جزاي نقد، حدود ، ديه و ... را پيش بيني كرده كه هر كدام جايگاه خود را دارد ولي نقش عفو در ميان اين مجازات‌ها در صورت اصلاح و تغيير متهم سازنده است.

اين حقوقدان ادامه داد: متهم مي‌تواند در طول حبس حسن نيت خود را به دستگاه قضايي اثبات كند و در حسن معاشرت خود با ساير زندانيان زماني كه وارد زندان مي‌شود و همچنين زمان مرخصي ميان مدت زنداني و  عدم ارتكاب به جرم در آن زمان بهترين فرصت براي نشان دادن حسن رفتار و لياقت عفو زنداني است.

كامكار يادگيري مسايل ديني و  اجتماعي و لياقت ادامه زندگي در وجود زندانيان را از دلايل عفو و تخفيف مجازات آنها دانست و تصريح كرد: مجرمي كه در طول دوران حبس به دنبال فراگرفتن نكات آموزشي و اصلاح رفتار است نشان مي‌دهد از پس يك زندگي برمي‌آيد و عفو مي‌تواند سازنده زندگي آينده او باشد.

اين حقوقدان در ادامه عفو را براي افراد سابقه‌دار لازم ندانست و خاطرنشان كرد: شرايط عفو براي مجرمين سابقه‌دار نبايد با كساني كه هيچ سابقه كيفري ندارند يكي باشد البته اين مساله هم با توجه به شرايطي كه قانونگذار در قانون تعريف كرده تبين مي‌شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: کامکار ، زندانیان ، قضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار