قطب جنوب به عنوان پنجمین قاره وسیع جهان شناخته می شود و در عین حا به عنوان سردترین نقطه زمین نیز معروف است. البته این قاره شگفتی های بسیار زیاد دیگری نز دارد.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، قطب جنوب دارای شگفتی های بسیار زیادی است که از جمله آن ها می توان به سرد بودن بیش از اندازه آن و همچنین داشتن آتشف فشان های فعال اشاره کرد. البته دانستن اینکه این منطقه دارای یکی از سردترین نقاط دنیا است چیز جالبی نیست اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید گرم ترین نقطه در قطب جنوب چه مکانی است.

گرم ترین نقطه

کوه اریس در قطب جنوب به عنوان گرمترین نقطه این منطقه شناخته می شود. محوطه ای به نام 3794 متر که همه آن با یخ و همچنین برج های یخی تشکیل شده است دارای بالاترین دما در منطقه قطب است.



این برج ها همیشه در حال دود کردن هستند و به نظر می رسد که یخ های آن ها در حال آب شدن است. این منطقه در سال های 1977 به عنوان یک محل گردشگری به حساب می آمد اما بعد از یک حادثه در این منطقه دیگر کمتر به آن جا سفر می شود.

 در زیر این منطقه تنها اتش فشان قطب جنوب فعالیت دارد و این برج های نیز از یخ زدن بخارهایی که به سمت آسمان می روند تشکیل شده است. این برج ها به طور معمول می توانند تا 20 متر نیز ارتفاع داشته باشند. تعداد این برج ها در اطراف کوه اریس نزدیک به 160 عدد است.

سردترین نقطه

اين ايستگاه در ارتفاع ۳هزارو۵۰۰متري بالاتر از سطح دريا قرار گرفته و ضخامت پوشش يخ در اين ايستگاه بالغ بر ۳هزارو۷۰۰متر است.در سال۱۹۸۳ رکورد درجه حرارت 89.2 درجه سلسيوس زير صفر در اين منطقه به ثبت رسيد.اين دومين دماي پاييني بوده که تاکنون روي کره زمين به ثبت رسيده است.



درجه حرارت هوا در اين منطقه حتي در تابستان از ۲۱ درجه سانتي گراد زير صفر فراتر نمي رود. البته با وجود تمامي اين شرايط ناگوار آب و هوايي، در تمام طول سال عده اي در «ووستاک» در حال کارند.
برچسب ها: قطب جنوب ، سرد ، گرم ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.