كارشناس مسوول تغذیه مركز بهداشت استان مركزی گفت: مصرف نمك در استان مركزی حدود سه برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی است.

یادگاری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه نمك برای هر فرد در روز باید از پنج گرم تجاوز نكند اما در استان مركزی و ایران سه برابر رقم مذكور مصرف نمك وجود دارد.

وی اظهار كرد: مصرف بی رویه نمك و مواد شور موجب تجمع آب در بافت های بدن شده و استمرار طولانی مدت آن فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی را ایجاد می كند.

كارشناس مسوول تغذیه مركز بهداشت استان مركزی بیان كرد: مصرف بی رویه نمك در بین خانوارهای استان مركزی ذائقه ای است و مقادیر نمك دریافتی از طریق نمكدان، انواع شورها، غذاهای آماده و كنسروی و تنقلات شور است.

یادگاری اضافه كرد: غذای طبخ شده برای خانواده حاوی مقادیر لازم نمك برای بدن می باشد و باید از آوردن نمكدان بر سرسفره غذا خودداری كرد.

وی تصریح كرد: بسیاری از افراد از نمك به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می كنند در حالیكه می توان برای تغییر مزه از سبزی های تازه و معطر، آب نارنج و لیموی تازه استفاده كرد.

كارشناس مسوول تغذیه مركز بهداشت استان مركزی خاطر نشان كرد: غذاهای فست فود، غلات حجیم شده، پفك و چیپس، ماهی دودی، سوسیس و كالباس و تنقلات شور باید حدالامكان از رژیم غذایی خانواده ها حذف شود.

یادگاری نمك تصفیه شده یددار را بهترین نمك برای مصرف خانوار دانست و افزود: این نمك عاری از ناخالصی های غیربهداشتی است اما باید توجه شود كه ذخیره آن در مدت بیش از یكسال موجب از دست رفتن خواص ید می شود.

استفاده از نمك های غیرتصفیه با عوارض جدی نظیر بیماری های گوارشی، كلیوی و كبدی همراه است و كاهش جذب آهن در بدن را سبب می شود. بهترین شرایط نگهداری نمك تصفیه در منزل را ریختن آن در ظرف دردار و دور نگه داشتن نمك از معرض نور شدید و یا رطوبت عنوان كرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.