رئیس جمهوری مصر از برگزاری خوب اجلاس جنبش عدم تعهد در جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و در سخنانش اعلام کرد مصر دست دوستي و برادري خود را به سوي ايران دراز مي کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم، "محمد مرسی" در افتتاحیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: از جمهوری اسلامی ایران به دلیل حسن میزبانی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد و برگزاری خوب آن قدردانی می کنم.
رئيس جمهور مصر گفت: انقلاب مصر توانسته است به اهداف خود دست يابد و اکنون اراده ملت مصر حاکم و جاري است.
محمد مرسي در شانزدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد افزود: اکنون مصر کشوري مردمي و دموکرات است و مصر امروز به معني واقعي کلمه با اراده خودش توانسته است خواسته هايش را منتقل کند.
رئيس جمهور مصر در ادامه گفت: همه ما در مقابل چالش هايي قرار داريم و اکنون نيز فلسطين با چالش هاي جهاني مواجه شده است.
مرسي افزود: همان گونه که مي بينيم برخي کشورهاي ما اکنون با خطرهاي داخلي و خارجي مواجهند و مي بينيم که تبعيض و نژادپرستي در اين منطقه به وجود آمده و مشکلات و آفت ها زياد شده است.
رئيس جمهور مصر ادامه داد: اکنون در منطقه و جهان از جمله تونس،  ليبي و يمن بيداري اسلامي را شاهديم و تحولاتي نيز در بحرين به وجود آمده است.
وي گفت: جنبش عدم تعهد با اين سرنوشت مواجه است که در اين لحظات سرنوشت ساز ، نقش محوري داشته باشد.
رئيس جمهور مصر افزود: اين جنبش ابتدا از جنگ سرد آغاز شد که در آن دوره ملت ها به استعمار کشيده شده بودند و اجازه نمي دادندکشورها استقلال به دست آوردند.
مرسي با بيان اينکه استعمار تلاش مي کرد تا اقتصاد، سياست و حتي مسائل اجتماعي، فرهنگي، ديني و مذهبي ملت ها را سلب کند، گفت:  انها مي خواستند نقشه جديدي در منطقه به وجود آورند و اکنون مي توانيم بگوييم که مي خواستند ترکيب کشورهاي منطقه را تغيير دهند.
وي ادامه داد: اما جنبش عدم تعهد توانست قدرت ملت هاي خود را حفظ کند و کشورهاي عضو آن با يکديگر هم پيمان شوند و در عرصه مسائل بين المللي در برابر رژيم هاي استعمارگر بايستند.
مرسي گفت: اکنون ما با کشورهايي مواجهيم که جديدا استقلال خود را به دست آورده اند و کشورهايي نيز به تازگي به جنبش پيوستند.
رئيس جمهور مصر افزود: همه اين امور نشان مي دهد که جنبش جايگاه خود را بازيافته اند و کشورها يکي پس از ديگري به عضويت اين جنبش در مي آيند.
وي گفت: اميدواريم اين عزت باقي بماند و در آن زمان است که ما مي توانيم به اهداف عالي دست يابيم.

وي همچنين در سخنانش اعلام کرد مصر دست دوستي و برادري خود را به سوي مردم ايران دراز مي کند.
برچسب ها: مرسی ، تهران ، اجلاس ، عدم تعهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار