رئيس جمهور مصر با گذشت سه دهه از قطع روابط ديپلماتيک ميان تهران و قاهره، به ايران سفر کرد و با حضور چند ساعته خود در تهران سياست 30 ساله مصر در قبال ايران را تغيير داد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي سي تي وي ؛
"عبدالخالق عبدالله"، تحليلگر سياسي در گفتگو با اين شبکه تلويزيوني گفت: مرسي با حضور چند ساله در تهران ، سي سال سياست خارجي مصر را تغيير داد . 
سال گذشته، مصر به يک کشتي نيروي دريايي ايران اجازه داد از کانال سوئز عبور کند. روابط تجاري و فرهنگي ايران و مصر بطور چشمگيري افزايش يافته است. هفته گذشته مرسي پيشنهاد تشکيل يک گروه تماس شامل ايران، مصر،عربستان و ترکيه براي حل بحران سوريه را مطرح کرد که مقامات ايران درباره آن ابراز تمايل کردند. تحليلگران معتقدند اين اقدام مصر حاکي از آن است که مصر تلاش مي کند نفوذ خود را در خاورميانه افزايش دهد.  
عبدالله همچنين افزود: مصر با اين اقدام نشان مي دهد چه آمريکا و ديگر کشورها بخواهند و چه نخواهند، سياست اين کشور از آمريکا و قدرتهاي خارجي استقلال مي يابد و اين کشور اکنون برنامه کاري خود را در پيش گرفته است.
مصر از مدتها قبل از متحدان آمريکا در خاورميانه به شمار مي آمد. درحاليکه قدرت هاي غربي تحت رهبري آمريکا با اعمال فشار تلاش مي کنند ايران را منزوي کنند ، بهبود روابط ميان دو کشور مي تواند تحولات عمده اي در ساختار کلي ديپلماسي خاورميانه ايجاد کند.
برچسب ها: مصر ، مرسی ، ایران ، تهران ، قاهره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار