جوانانی که بهترین روزهای زندگی شان را زیر رواق لاجوردی مسجد سپری کردند و هزاران شهید پرورش یافته مساجد، الگوهای ناب تقوا، ایثار و رشادت برای جوانان امروز هستند.

 حجت الاسلام محمدجعفری، کارشناس مذهبی با اشاره به نقش جوانان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در دوران انقلاب اسلامی سال های 50و 60 جوانانی در مساجد شهر فعالیت می کردند که با قرآن و معنویات مأنوس بودند و همین جوانان در دوران 8 سال دفاع مقدس در جبهه های نبرد حضور و به مقام والای شهادت دست یافتند.

وی افزود: جوانان امروز جامعه همچون سال های گذشته از فطرتی پاک و زلال برخوردارند و دارای توانایی های بسیاری هستند و مسئولان فرهنگی و مدیران شهری باید برای رشد و پرورش اخلاق و انس گرفتن‌ آنان با قرآن و ائمه اطهار(ع) فراهم کنند تا از ایجاد زمینه های انحرافات اخلاقی آنان جلوگیری شود.

*تقویت باورهای دینی نسل امروز

در ادامه حجت الاسلام اسماعیل یعقوبی در خصوص علل و عوامل جذب جوانان به مساجد شهر گفت: از عواملی که سبب حضور جوانان به مساجد شهر می شود، باورهای دینی و مذهبی خانواده هاست که فرد با قبول این باورها پا به مسجد می گذارد.

وی افزود: هیئت امنای مساجد، نمازگزاران و خادمان مساجد باید با برخورد شایسته و مناسب زمینه حضور این نسل را در مساجد فراهم کنند.

*وظیفه بزرگ مساجد

در ادامه حجت الاسلام موسوی با اشاره به وظیفه بزرگ مساجد پایتخت گفت: ائمه مساجد در تربیت نسل جوان وظیفه بزرگی دارند، امروزه در مقایسه با سال های بعد از انقلاب شاهد کم رنگ شدن حضور جوانان در مساجد هستیم که در جذب جوانان،‌ائمه جماعت نقش مهمی دارند.

وی با اشاره به نبود امکانات کافی برای اجرای فعالیت های گوناگون در مساجد افزود: عمده ترین مشکل مساجد شهر نبود فضای مناسب برای برگزاری کلاس های آموزش است که البته جوانان با همین امکانات کم هم توانسته اند حضور قابل توجهی در این برنامه ها داشته اند.

*جذابیت در اجرای برنامه های مذهبی

در ادامه رقیه ناصری مقدم درباره فعالیت مساجد در محله های پایتخت گفت: مساجد شهر از نظر فعالیت های مذهبی فعالیت های مناسبی دارند اما می توانند این برنامه ها را با جذابیت بیشتری برگزار کنند.

وی افزود: اگر فضای داخلی مساجد بزرگتر و امکاناتشان بیشتر شود، مسلماً مسئولان مساجد فعالیت های خودشان را بیشتر می کنند و این باعث مشارکت شهروندان در برنامه های مساجد شهر می شود./ف

گزارش: رقیه بقائی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار