"راجيا سبها تي وي" در ميزگردي به ارزيابي اجلاس جنبش عدم تعهد پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، گوينده آر اس تي وي گفت: جنبش عدم تعهد با حرکت ژنرال سوکارنو از اندونزي و جمال عبدالناصر از مصر حيات يافت. اين جنبش که هم اکنون حدود 120 عضو دارد، در ابتدا هدف بسيار مهمي را دنبال مي کرد  و آن ايجاد يک چتر براي کشورهايي بود که نمي خواستند در سايه  بلوک شرق (شوروي) و غرب(آمريکا) قرار بگيرند.

اين شبکه درباره اهميت اجلاس نم در تهران و رياست ايران بر اين اجلاس در سه سال آينده  با سه کارشناس خود مصاحبه کرده است.

وينا سيکري سفير سابق هند و کارشناس سياسي در اين ميزگرد درباره نقش هند گفت: هند به جنبش نم نياز دارد و جنبش نيز به هند نياز دارد و اين يک رابطه مفيد  متقابل است. جنبش نم در ساليان گذشته و به ويژه بعد از دوره جنگ سرد تغيير کرده است.همانطور که نخست وزير هند در سخنراني خود در نشست نم در تهران گفت، علت بسياري از مشکلات کنوني دنيا اين است که حکومت و نظارت جهاني هنوز  بر اساس معادلات گذشته قدرت استوار است. و اين براي مقابله با چالش هاي امروزي کافي نيست.همانطور که نخست وزير مانموهان سينگ گفت، جنبش نم مي تواند در چهار حوزه تروريسم بين المللي ، امنيت سايبر، تسليحات کشتار جمعي و خلع سلاح هسته اي، توسعه پايدار در بخش محيط زيست از جمله امنيت منابع آب و غذا و انرژي و همچنين مقابله با دزدي دريايي  نقش عمده ايفاء کند.بدين منظور لازم است که نهادهاي بين المللي مانند شوراي امنيت ، صندوق بين المللي پول و بانک جهاني اصلاح شوند.نخست وزير هند همچنين درباره مسائل حساسي همچون فلسطين و سوريه نيز صحبت کرد و خاطرنشان کرد که موضع هند مخالفت با  مداخله خارجي و مبتني بر يک رويکرد مسالمت آميز است.

در ادامه اين بحث ، پروفسور عطايا  موخرجي در پاسخ به اين سوال که آيا ايران در برگزاري اجلاس نم موفق بوده است يا نه، گفت: اجلاس نم فرصت و تريبون خوبي براي ايران فراهم کرد.البته هدف جنبش نم همين است که براي کشورهايي که سالها استعمار شده اند و کشورهاي ضعيفي که قدرت اقتصادي يا نظامي ندارند  ، يک تريبون براي ابراز عقايدشان فراهم کند.و الان جالب است که ايران رياست جنبش نم را به عهده  دارد.مسئله اين نيست که آمريکا مخالف است يا موافق ، مسئله اين است که جنبش نم يک گردهمايي مستقل از ديگر گردهمايي هاست و يک قدرت برتر در آن وجود ندارد.از اين رو مهم است که ايران بتواند از اين تريبون استفاده کند و حرف خود را بزند.

وينا سيکري در ادامه درباره موضع گيري هاي آمريکا در برابر ميزباني ايران گفت: آمريکا با ميزباني ايران مخالف بوده و از هند و ديگر کشورها نيز خواسته است که از واشنگتن پيروي کنند اما هند با دنبال کردن يک خط مشي مستقل در اين باره يک شيوه صحيح را برگزيد. به نظر من ، هر کشوري حق دارد منافع خودش را در نظر بگيرد و بر اين اساس ، روابطش را با ديگر کشورها تنظيم کند.
برچسب ها: نم ، اجلاس ، هند ، nam ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار