گیلان /

پدر زیست شناسی نوین ایران کيست؟

یلان همواره سرزمین عالمانی فکور و سرزمین مشاهیری بزرگ همچون میرزا کوچک ،آیت الله بهجت،شیون فومنی ،استاد معین و هزاران دانشمندی است که در راه اعتلای فرهنگ و دین عمری کوشیده اند و نامی اثری ماندگار از خود به یادگار گذاشته اند.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران گیلان ، گ

یکی از این مشاهیر، پرفسور محمود بهزادی است که به پدر زیست شناسی نوین ایران شهرت دارد.

پرفسور محمود بهزاد در سال 1292 در خانواده مذهبی در رشت به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلان ابتدایی و متوسطه در زادگاهش که جزو اولین دیپلمه های گیلان بود راهی تهران شد.

وی سپس در سال 1314 از دانشسرای عالی در رشته علوم طبیعی و تربیتی فارغ التحصیل شد و پس از اتمام  خدمت نظام وظیفه مدت پنج سال در کرمانشاه مشغول به کار شد و سپس به رشت برگشت.

دکتر بهزاد به دلیل آشنایی به زبان فرانسه و مطالعات مستمر کتاب های داروین می گوید و راز وراثت را بترتیب در سالهای 1322 و 1323 تالیف و ترجمه کرد.

وی سپس به موازات تدریس در دبیرستان البرز تهران در دانشکده داروسازی ثبت نام کرد و در سال 1328 موفق به اخذ دکترای داروسازی شد.

تالیف صدها کتاب ،ارائه مقالات مختلف در مجلات بین المللی تالیف و ترجمه کتب مختلف فیزیولوژی،روان شناسی از جمله آثار علمی اوست که باعث شد تا فرهنگستان علوم لقب پدر زیست شناسی نوین ایران را به این استاد فقید اختصاص دهد.

پرفسور محمود بهزاد عصر روز هشتم شهریور 1386 در سن 94 سالگی در شهر رشت زادگاهش دارفانی را وداع گفت./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.