بيرجند/ گزارش اختصاصي

مهر بی مهری به برنج ایرانی

در حال حاضرکشاورزان شمال کشورمان در حال برداشت برنج از شالیزارهای خود هستند اما نکته جالب اینجاست که واردات برنج خارجی بیش از پیش وارد کشور می شود؟

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ برنج یک کالای مهم و استراتژیک , که بعد از گندم دومین غله ای است که در کشور مصرف می شود اما چرا باید در سال تولید ملی , حمایت از کار و سرمایه ایرانی در فروشگاه ها و مغازه ها برنج ایرانی کمتر عرضه شود ؟ براستی چه کسانی مهر بی مهری به برنج ایرانی را امضا کردند؟ چه اتفاقی از چند سال پیش افتاد که واردات برنج مخصوصا هندی و پاکستانی بازار برنج کشور مان را اشباع کرد آیا تولیدات برنج در شمال کشورمان کاهش یافته یا مسئله در جای دیگری است ؟!
معاون اداری و مالی گمرکات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ واردات برنج در 4 ماهه نخست سال جاری درخراسان جنوبی را به وزن205هزار و 881کیلوگرم عنوان کرد و گفت : این میزان به ارزش 2 میلیارد و14 میلیون 634هزار و 256ریال است .
 مهدی حمیدی افزود : برنج وارداتی به استان از کشور پاکستان بوده است. نظریه بانوان بر این اساس بود که برنج ایرانی را برای کودکان پخت کرده و برنج وارداتی را برای مهمانی ها و مراسم استفاده می کنیم .و آقایان نیز اظهار داشتندکه برنج ایرانی کیلویی 6 هزار و 500 تومان است حال آنکه قیمت نوع خارجی آن 2 هزار و 800 تومان  به این دلیل نوع خارجی را به برنج ایرانی ترجیح می دهند .با این وجوداکثریت مردم تمایل به خرید برنج ایرانی دارند در صورتی که با کیفیت عالی و قیمت مناسب به مردم عرضه شود .
کارشناس تغذیه نیز با اشاره به اینکه 150 نوع برنج وجود دارد گفت : ارزش کالری برنج چون در گروه نان و غلات قرار می گیرد ارزش غذایی زیادی دارد .
امیر پور افزود : در برنج سدیم , کلسترول و چربی کمی وجود دارد اما از نظر ویتامین هایی مانند اسید فولیک و ویتامین B1, B2, فسفر و ویتامین Eغنی است.
وي همچنین اضافه کرد: برنج ایرانی چون تازه است از ارزش غذایی بالا تری برخوردار است حال آنکه برنج خارجی در انبارهابه مدت طولانی باقی می ماند و تولید سم کرده که خوردن آن برای انسان مضر است.
وی اضافه کرد : برنج را نباید زیاد شست بهتر است برای کودکان برنج ایرانی را به صورت کته بپزیم زیرا ارزش غذایی آن حفظ می شود .
 فروشندگان این محصول که بیش از 45 سال سابقه در این حرفه دارند می گویند: برنج مرغوب ایرانی و با کیفیت را درصد کمی از مردم کشورمان مصرف می کنند و مردم عادی قدرت خرید برنج ایرانی با کیفیت را ندارند. ای کاش با خود بیندیشید که کودکان این سرزمین نیاز به تغذیه سالم دارند چرا که آنان آینده سازان فردای این کشورند پس همه ی ما کمک کنیم تا مواد غذایی سالم و با کیفیت را به جامعه ی ایرانی ارائه دهیم ./ب
برچسب ها: مهر ، بی ، مهری ، به ، برنج ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.