رئیس مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ‌مراقبت مادرانه آغوشی روشی مناسب در ارتقاء سلامتی و بهداشت نوزادان نارس به شمار می رود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اشرف محمد زاده با اشاره به اینکه مراقبت مادرانه آغوشی نوعی مراقبت از نوزادان نارس است که در آن نوزاد در تماس پوستی طولانی با مادر قرار می گیرد اظهار کرد : این روش قابل استفاده ، آسان و موثر برای ارتقای سلامتی و بهداشت نوزادان نارس می باشد و همچنین کمک می کند تا نوزاد مورد نظر به سطح نوزادان رسیده برسد .

محمد زاده با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی این روش را به عنوان یک روش مراقبت نوزاد نارس ، در سراسر جهان تایید و آن را قابل اجرا بیان کرده است اظهارکرد: ‌تماس پوست نوزاد با پوست مادر، تغذیه انحصاری با شیر مادر و حمایت از ارتباط عاطفی نوزاد و مادر از بخشهای این روش می باشد .

وی با تاکید بر اینکه در زایمان های زودرس مادر احساس گناه و هیجان می کند و مستعد افسردگی بعد از زایمان می باشد تصریح کرد: روش مراقبت مادرانه آغوشی خطر ابتلا به افسردگی مادر را کاهش می دهد و گرفتن بچه در تماس با قفسه سینه اش به او کمک می کند که بتواند ادامه سن حاملگی فرزندش را کامل کند و امکان مراقبت بهتری به او بدهد .

رئیس مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه روش مادرانه آغوشی روشی مناسب برای نوزادان رسیده هم به شمار می رود خاطر نشان کرد :‌ تماس پوست به پوست در موقع تولد به مادر کمک می کند که بلافاصله با فرزندش ارتباط عاطفی برقرار کند و همچنین ترشح اکسی توسین باعث آرامش مادر و کمک به شروع تولید شیر مادر می شود .

محمد زاده تصریح کرد :‌ حمل بچه در مراقبت مادرانه آغوشی به این مفهوم است که مادر قادر است زودتر حرکت کند و هر چه سریعتر از بیمارستان ترخیص شود و به زندگی عادی خود برگردد . این روش به گونه ای می باشد که مادر در حالی که فرزندش را به سینه حمل می کند و دستهایش هم از آزادی کامل برخوردار می باشد ومی تواند به راحتی کارهای روزمره اش را انجام دهد .

وی با بیان اینکه در روش مادرانه آغوشی نوزاد در وسط سینه مادر و در حالت عمودی به صورت سینه به سینه قرار گرفته و با یک بند محکم بسته می شود خاطر نشان کرد :‌این پوشش باعث می شود که وضعیت راههای هوایی نوزاد ثابت بماند و حمایت گردن بطور کامل انجام می شود . این پوشش برای نوزاد محیطی امن فراهم می آورد و تمام مزایای فیزیولوژی تماس پوست به پوست شامل حفظ درجه حرارت نوزاد ، ضربان قلب ، تنفس و متابولیسم خوب را دارد . تماس پوست به پوست استرس را در بچه نارس کاهش می دهد . در یک بچه آرام ، غذا به خوبی هضم می شود و بچه سریعتر رشد می کند . پیوند اولیه بین مادر و نوزاد برقرار می گردد و بچه ثبات خلقی بهتری در دراز مدت پیدا می کند.

رئیس مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد :‌در روش مراقبت مادرانه آغوشی بیماری های شدید ، عفونت های بیمارستانی در بین نوزادان مراقبت مادرانه آغوشی کمتر است ،وزن گیری روزانه نوزاد در این روش مراقبت بیشتر و کنترل حرارتی موثری فراهم می کند و خطر افت درجه حرارت در نوزاد کمتر است .،تاثیر مبتنی بر تغذیه با شیر مادر دارد ،فشار روحی مادران کمتر است و اعتماد به نفس مادران را در مراقبت از فرزندش افزایش می یابد و قطع تنفس و سیاه شدن که در نوزادان نارس به وفور دیده می شود با این روش کاهش می یابد . /س

برچسب ها: مادران ، نوزاد ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.