عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: زندگی آرپاتمانی و آرپاتمان نشینی در بیش فعالی كودكان تاثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مریم اصغری افزود: محیط آرپاتمان و خانه های كوچك باعث می شود كودكان دچار محدودیت شوند و این محدودیت در نهایت منجر به بیش فعال می شود و كودكان سعی می كنند این محدودیت را با بیش فعالی جبران كند.

اصغری گفت: اختلال بیش فعالی یا ADHD و فقدان توجه،یك اختلال رفتاری شایع است كه حدود هشت تا 10 درصد كودكان را مبتلا می كند و كودكان بیش فعال در تمركز كردن مشكل دارند.

این مدرس دانشگاه افزود: بازی های رایانه ای، تماشای بیش از اندازه تلویزیون و فعالیت زیادی با كامپیوتر در ایجاد اختلال بیش فعالی كودكان نیز موثر است.

وی گفت: بازی های رایانه ای و تماشای بیش از اندازه تلویزیون بروز تنبلی در كودكان را به همراه دارد و این تنبلی باعث ایجاد افسردگی در كودكان می شود.

این محقق و پژوهشگر برتر و روانشناس روشندل كشور تاكید كرد: در این زمینه، خانواده ها باید هوشیارانه با اختلال برخورد كنند و زمینه و امكانات شادی بخش را برای كودكان فراهم كنند.

وی گفت: نظریه پریماك  یا قانون مادر بزرگ به عنوان یك راهكار روانشناختی در این زمینه موثر است و باید به این اصل توجه بیشتری شود.

اصغری افزود: اصل پریماك Premack principle یا قانون مادربزرگ یكی از فنون مدیریت وابستگی است كه در آن رفتار افراد به گونه ای تقویت می شود كه فرد پس از اتمام رفتار مطلوب می تواند فعالیت جذاب تری را انجام دهد.

عضو سازمان نظام روانشناسی كشور و مدرس دانشگاه با بیان اینکه در كنار اجرای پزشك خانواده ، طرح مشاوره خانواده  نیز مستقر شود، افزود:  استرس های زندگی ماشینی و دغدغه های روزانه باعث افزایش افسردگی در بین انسان های می شود از این روز حضور مشاوره خانواده در كنار طرح پزشك خانواده نقش مهمی در كاهش استرسهای روزانه دارد.

اصغری گفت: در یكی دو سال اخیر مراجعه به مشاوره خانواده در شهرهای مختلف افزایش یافته و از این رو در آینده نزدیك نیاز به مشاوره خانواده در جامعه تبدیل به یك فرهنگ خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: قرار گرفتن مباحث روانشناسی و مشاوره خانواده زیر پوشش حمایتی بیمه ها نیز می تواند به گسترش این نیاز كمك كند و امید است تعرفه های روانشناسی و مشاوره تحت حمایت های بیمه ای قرار گیرد.

اصغری، روانشناس و مشاوره خانواده را امین مراجعه كنندگان دانست و گفت: بیشترین مراجعه به روانشناس و مشاوره در زمینه مباحث تحصیلی، ازدواج ، افسردگی، كودك و نوجوان و خانوادگی است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.