امين آزاد کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان مطلب فوق اظهار داشت: بر اساس آمارهاي ارايه شده توسط شرکت هاي سازه گستر و ساپکو حدود هزار واحد قطعه سازي در کشور فعال هستند که تنها 10 درصد از اين تعداد توليداتشان در محدوده استاندارد است.
وي افزود: دانش فني در توليد قطعات بسيار پايين است که با ادغام واحدهاي قطعه سازي و برخورداري از مراکز مهندسي و تحقيقاتي واحد، وضعيت قطعه سازان سامان مي يابد و اين امر افزايش بهره وري در اين واحدها را درپي دارد.
آزاد بيان کرد: بخش قطعه سازي پتانسيل بسيار بالايي در جهت صادرات قطعات توليدي دارد که متاسفانه به جهت وضعيت موجود در صنعت و عدم ارتباط و شناخت متقابل صنايع و دانشگاهها ازاين مزيت استفاده نمي شود.
وي ادامه داد: درواقع ريشه عدم رضايت مشتريان در استفاده از خودروهاي داخلي، در صنعت قطعه و واحدهاي قطعه سازي است.
آزاد افزود: در صورت ساماندهي واحدهاي توليدي قطعه، صنعت خودرو نيز پيشرفت کرده، کيفيت خودرو افزايش يافته و در نتيجه قيمت خودرو 20 تا 30 درصد کاهش مي يابد.
اين کارشناس صنعت خودرو تاکيد کرد: پيوستن کشور به زنجيره جهاني قطعه سازان خودرو و انتقال دانش فني موجب ارتقاي کيفيت توليدات واحدهاي قطعه سازي داخلي مي شود.
آزاد خاطر نشان کرد: کاهش قيمت تمام شده ، ارتقاي سطح توليد و افزايش کيفيت خودرو با بهره گيري از دانش جهاني در توليد قطعات خودرو به دست مي آيد./عب