سلامت جنسی نیازمند برخورد مثبت و توام با احترام با جنسیت و روابط جنسی و در عین حال امکان برخورداری از تجارت لذت بخش و ایمنی جنسی به دور از اجبار است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،‌ دکتر سید علی آذین متخصص پزشکی اجتماعی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی سلامت جنسی برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: تامین سلامت جنسی دو شرط دارد که یکی از آن ها داشتن درک مناسب از مسائل مربوط به جنسیت و رفتار است.
 
وی افزود: اگر نسبت به موضوعی برداشت درستی نداشته باشیم قطعاً دچار مشکل خواهیم شد و در خصوص سلامت جنسی نیز نداشتن درک مناسب نسبت به آن مشکلاتی را به وجود می آورد.
 
وی ادامه داد: در زمینه سلامت جنسی حتی در میان پزشکان نیز هستند افرادی که با محتوای این مسئله به خوبی آشنا نیستند.
 
وی به این نکته اشاره کرد که لازم است مسئولان و افرادی که می خواهند در این مورد تصمیم گیری کنند با جزئیات آن آشنا باشند تا مسائل مربوط به تامین سلامت جنسی به درستی برسی شود.
 
آذین اذعان داشت: از جنبه های کلیدی زندگی بشر در طول زندگی جنسیت، هویت جنسی، نقش و جهت گیری جنسی، تحریکات و تعاملات جنسی و باروری است.
 
وی یادآور شد: Sexuality واژه ای است که در زبان فارسی ترجمه مناسبی برای آن وجود ندارد و گاهی اوقات این مسئله فقط ترجمه مناسبی برای آن وجود ندارد و گاهی اوقات این مسئله فقط برای باروری اطلاق می شو در صورتی که این موضوع جنبه های دیگری هم دارد که پرداختن سطحی به آن بی انصافی است.
 
** نکته های کلیدی در خصوص تامین سلامت جنسی
 
تامین سلامت جنسی موضوع پیچیده ای است و این پیچیدگی زمانی آشکار می شود که این مسئله تحت تاثیر عوامل اجتماعی، روان شناختی ، زیست شناختی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قرار می گیرد.
 
دکتر سید علی آذین متخصص پزشکی اجتماعی  گفت: رواج پرنوگرافی، تنوع روابط جنسی خط فقر از عواملی هستند که سلامت جنسی را تحت تاثیر قرار می دهند.
 
وی افزود: امروزه با وجود گستردگی ارتباطات و ایجاد فضاهای مجازی قدرت کنترل روی افراد جامعه عملاً کم شده است و تنها آموزش صحیح در زمینه سلامت روابط جنسی می تواند مانع بروز مشکلات شود.
 
وی اظهار داشت: یک کودک و یا یک نوجوان باید بداند اگر در اجتماع در موقعیت خطرناک قرار گرفت بتواند آن را تشخیص داده و موقعیت را ترک کند و این تنها در صورت آموزش صحیح امکان پذیر است.
 
وی یادآور شد: استانداردها در کشور ما در حال تغییر است و مخلوط شدن افراد با یکدیگر در اجتماعات مختلف مثل دانشگاه ها و محیط کار با پس زمینه های فرهنگی مختلف بسیار تاثیر گذار است.
 
آذین در ادامه گفت: یکی از راه کارها برای تامین سلامت جنسی جایگزین مناسب برای جستجو، دریافت و بهره مند شده از اطلاعات مرتبط با مسائل جنسی است که متاسفانه در کشور ما به اندازه کافی وجود ندارد.
 
وی در پایان به این نکته اشاره کرد که سلامت جنسی مفهومی برای تمام دوران زندگی است و تنها شامل سنین باروری نمی شود و بررسی ابعاد این موضوع بسیار اهمیت دارد. /عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.