محققان با آزمايش بر روي موش ها دريافتند که مي توان حس بويايي در انسان را با ژن درمانی درمان کرد.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاریANSA ایتالیا بخش علم و تکنولوژي، افرادي بدون داشتن حس بويايي احساس خود را از بوی با توجه به ژن درمانی به دست آوردند.
 
اين آزمایش که ادراک ما از بوها را در ابهام فرو می برد در مورد موش های مورد استفاده به عنوان یک مدل از ناهنجاری های مادرزادی انسان موفق بوده است.
 
نتیجه اين آزمايش که توسط يک گروه بین المللی از دانشگاه میشیگان هماهنگ شده است ، در مجله پزشکی طبیعت شرح داده شده است که بازسازی مژه ها و ساختارهای سلولی ضروری برای حس بویایی را نشان داده است.  
 
پس از شناسایی ژن مربوطه در موش و انسان که مبنای به اصطلاح Ciliopathy،(سيليوپاتي) دارد باعث طیف گسترده ای از ناهنجاری ها در توسعه مژه، بلند، نازک ، برجستگی که دچار انواع خاصی از سلول ها که اغلب مربوط به عملکرد حسی. نقص در مژه ها با برخی از انواع کوری، از دست دادن شنوایی و بویایی مرتبط است، مي شود.
 
در حفره بینی میلیون ها نفر در حال حاضر از مژه ها که به طور مستقیم از سلول های عصبی بویایی گسترش يافته اند بر روی سطح این ساختارها، فرورفتگی های کوچک، که شکل مولکول بودار مناسب را دارند اجازه می دهد تا دقیقا به عنوان یک کارتپازل عمل کرده و باعث یک سیگنال شود که به مغز منتقل م شود.
 
موش ها را با یک جهش به ژن 88 Ift (پروتئین انتقالي داخل فلاژلي 88)، یک ژن انساني است که زیربنای بسیاری از سيليوپاتي هاست، که مژه کوتاه و ناقص بر روی نورون ها در داخل بینی هستند که قادر به درک بو نیست.
 
تخلیه یک ویروس بیشتر از میراث ژنتیکی خود شامل ژنوم کششي88 DNA Ift و "آلوده" است، که محققان به کمک آن قادر به بازگرداندن مژه عملکرد صحیح بویایی هستند.
 
 به طور کلی، تحقیقات نشان داده است که ژن درمانی می تواند یک گزینه برای بازسازی سيليوپاتي هاي متعدد انسان باشد. /عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار