سخنگوی بان کی مون گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد در سفر خود به تهران، علاوه بر شرکت در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد، دیدارهای دو جانبه متعددی نیز با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛مارتین نسیرکی در نخستین نشست خبری خود بعد از بازگشت بان کی مون از ایران، به دیدار اخیر بان کی مون با خانواده شهدای هسته ای کشورمان اشاره کرد و هنگامی که از حضور آرمیتا رضایی نژاد، فرزند خردسال یکی از شهدای هسته ای در این دیدار سخن می گفت، چهره اش بسیار متاثر شد.
وی با یادآوری دیدار بان کی مون با خانواده دانشمندان شهید هسته ای کشورمان، افزود: بان کی مون همچنین در جمع دانشجویان روابط بین الملل وزارت امور خارجه ایران نیز سخنرانی کرد.
نسیرکی در بخش دیگری از سخنانش درباره برنامه های سازمان ملل متحد نیز افزود: دبیرکل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی ، نماینده جدید ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب بعد از ظهر امروز در مجمع عمومی سازمان ملل درباره تحولات سوریه سخن می گویند.
وی افزود: دبیرکل با طرح تحولات اخیر سوریه، حمایت کشورهای عضو سازمان ملل را از اقدامات اخضر ابراهیمی خواهد خواست و همزمان به وخامت اوضاع بشر دوستانه در سوریه و کشورهای همسایه آن که تحت تاثیر بحران سوریه قرار گرفته اند، اشاره خواهد کرد.
نسیرکی گفت: بیش از دو میلیون و پانصد شهروند سوری از خانه و کاشانه خود آواره شده اند که سازمان ملل به منظور رسیدگی به وضع آنان به صد و هشتاد میلیون دلار نیاز دارد.
وی تاکید کرد: تاکنون فقط نیمی از این مبلغ فراهم شده است و در عین حال دولت هایی که به آوارگان سوری پناه داده اند نیز به حمایت های فوری نیاز دارند.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: آژانس پناهندگان سازمان ملل، شمار آوارگان سوری در ماه آگوست میلادی را به شدت افزایش یافته و بیش از صد هزار نفر اعلام کرده است که درخواست ورود به کشورهای همسایه را دارند و این بیشترین رقم ماهانه از آغاز بحران در سوریه محسوب می شود.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: روزانه یک هزار آواره سوری وارد اردن می شوند و در لبنان نیز با توجه به افزایش ورود آوارگان سوری مکان های ویژه ای برای ثبت نام از آنها ایجاد شده است.
وی افزود: بیش از پنجاه و نه هزار آواره سوری در لبنان ثبت نام شده و یا در انتظار ثبت نام هستند.
نسیرکی گفت: بر اساس گزارش نهادهای سازمان ملل، هشتاد هزار و ۴۱۰ آواره سوری در ترکیه ساکن شده اند و دولت ترکیه اعلام کرده است که همچنان پذیرای آوارگان سوری خواهد بود ولی نیاز به کمک های بین المللی دارد.
وی در ادامه سخنانش افزود: دریک پلامبلی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور لبنان، سه شنبه با نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور دیدار و درباره اوضاع لبنان گفتگو و ابراز امیدوار کرده است شهروندان لبنانی ربوده شده در کشورهای همسایه لبنان به فوریت آزاد شوند.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: در این دیدار پلامبلی بار دیگر نگرانی های خود را از وضع مرزهای لبنان ابراز و بر تلاش های سازمان ملل در برخورد با چالش های آوارگان سوری در لبنان تاکید کرد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) در مرز لبنان و سوریه نیز مستقر خواهند شد، گفت: تمرکز یونیفل بر اساس قطعنامه 1701 شورای امنیت بر حراست از وضع مرزهای مشترک لبنان و فلسطین اشغالی است و سازمان ملل هنوز از طرح چنین درخواستی از سوی دولت لبنان اطلاع ندارد و هرگونه درخواست لبنان باید با حمایت شورای امنیت توام شود.
نسیرکی درباره تاثیرات بحران خشکسالی جهانی نیز گفت: سه نهاد سازمان ملل متحد درپی افزایش بهای مواد غذایی در سطح بین المللی و ترس از تکرار بحران غذایی سال های 2007-2008 میلادی، اقدامات ضروری در این زمینه را خواستار شده اند.
وی افزود: سازمان خواروبار جهانی، برنامه بین المللی غذا و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی، تاکید کرده اند که کشورها در واکنش به افزایش بهای مواد غذایی، باید از هرگونه خرید بی رویه و یا اعمال محدودیت در صادرات مواد غذایی اجتناب کنند.
برچسب ها: بان ، کی مون ، سخنگو ، ربیدکل ، ملل ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار