اين روزنامه مي نويسد: به عقيده کارشناسان احتمال دستيابي آمريکا و چين به مصالحه برسر جزاير مورد اختلاف در درياي چين جنوبي خيلي کم است و تشنج موجود بين آنها به جاي خود باقي است .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه اينترنتي روسي نيزاوسيمايا گازيه تا ، چين آمريکا را به دو رويي متهم کرده است.
بنا بر اين گزارش  هيلاري کلينتون "وزيرخارجه آمريکا که ديروز وارد چين شده است طي سفر به اندونزي نظر خود را در مورد اختلاف در خصوص اين جزاير  که احتمال دارد به مناقشه مسلحانه بين چين و همسايگانش تبديل شود، بيان کرد.
به گفته وي ده کشور عضو آ. سه.آن و چين بايد مجموعه قوانيني درمورد رفتار در درياي چين جنوبي تنظيم کنند که حدود نيمي از نقل و انتقالات دريايي از طريق آن صورت مي گيرد. به گفته وي آمريکا اعتقاد راسخ داردکه هيچ کشوري نبايد گامهايي بردارد که موجب افزايش تشنج و به عنوان تلاش براي ارعاب و مجبور کردن ديگران به منظور تحکيم ادعاهاي ارضي ارزيابي شود. به اين ترتيب آمريکا عملا از اين کشورها مي خواهد جبهه واحدي عليه چين ايجاد کنند. کشورهاي ويتنام و فيليپين که از سوي پکن تحت فشار قرار دارند از اين ايده حمايت مي کنند. درنتيجه دوئل لفظي بين پکن و واشنگتن خيلي شديد شده و خبرگزاري شين هوا آمريکا را به اجراي سياست مزورانه متهم کرده است. به گفته اين منبع آمريکاييها از يک سو اميدوارند به بازار عظيم چين براي کسب سود دسترسي داشته باشند و از سوي ديگر از اين مي ترسند که چين در حال توسعه در منطقه به آنها اعلام جنگ کند.
مقامات چين معتقدند آمريکا از يک سو از بي طرف بودن موضع خود در رابطه با جزاير مورد اختلاف با ژاپن سخن مي گويد و از سوي ديگر دائما تاکيد مي کند که اختلاف پيرامون اين منطقه با پيمان امنيتي ژاپن و آمريکا ارتباط دارد که در سال هزار و نهصد و پنجاه و يک امضا شده است. علاوه براين واشنگتن با هدف واداشتن چين به حل و فصل اختلافها با کمک سيستم چند مليتي با وجود مخالفت مقامات اين کشور شروع به همکاري با برخي از کشورهاي جنوب شرقي آسيا کرده است. ضمنا دولت قبلي آمريکا وعده داده بود بر اساس قرارداد سال هزارو نهصد و بيست و يک با پکن به تدريج حضور نظامي خود را در تايوان کاهش دهد ولي مقامات اين کشور همچنان به تايوان که بخش لاينفک خاک چين است سلاح مي فروشند.
به نوشته اين روزنامه چينيها معتقدند نمي توان پيراشکي را خورد و درعين حال آن را نگه داشت. اين جدال لفظي يادآور دوران جنگ سرد است.
برچسب ها: آمریکا ، چین ، اختلاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار