براساس آمار ارائه شده از سوي گمرك ميزان صادرات كشور با رشد قابل توجه در حال حاضر به 43.5 ميليارد دلار رسيده است.

عباس معمارنژاد رئيس كل گمرك در نشست خبري امروز خود با بيان اين مطلب گفت: تا پايان شهريورماه 2 گمرك در تهران براساس استفاده از سامانه هوشمند گمركي و ترانزيت سامانه هوشمند كالا رسما با حضور وزير اقتصاد راه اندازي مي شود، اين در حالي است كه تا پايان سال 10 گمرك ديگر كشور براساس سامانه هوشمند گمركي و ترانزيت هوشمند كالا به بهره برداري مي رسد.

وي تصريح كرد: هوشمندسازي ترانزيت كالا در گمركات و بهره گيري از سامانه هوشمند گمركي اين امكان را به ساير سازمان هاي مربوطه از جمله سازمان حمل و نقل جاده اي و نيروي انتظامي مي دهد كه ورود و خروج كالا از مبدأ تا مقصد را از طريق سيستم هاي هوشمند الكترونيكي به خوبي كنترل كنند.

رئيس كل گمرك ادامه داد: به منظور تست هسته اي دستگاه ها و تجهيزات حساس مورد استفاده در صنايع مختلف كشور از نظر آلودگي به راديواكتيو، مجوز ورود 10 دستگاه دي دكتور تاكنون به كشور صادر شده است.

* آخرين وضعيت واردات خودرو و طلا به كشور

رئيس كل گمرك در ادامه در خصوص آمار 5 ماهه واردات خودرو به كشور گفت: در 5 ماهه اول سالجاري 15 هزار و 756 دستگاه به ارزش 341 ميليون دلار و به قيمت متوسط هر خودرو 21 هزار و 700 دلار وارد كشور شده كه از نظر مقدار و ارزش 29 درصد رشد داشته است.

وي با بيان اينكه ظرفيت توليد خودرو در داخل كشور سالانه 1 ميليون و 700 هزار دستگاه مي باشد گفت: در سال گذشته 45 هزار دستگاه خودرو وارد كشور شده است، اين در حالي است كه خودروهاي وارد شده مصرف كنندگان خاص خود را دارند و اين رقم واردات هيچ تاثير منفي بر روي عملكرد صنعت خودروسازي كشور ندارد.

* ارزش صادرات مصنوعات طلا در سال گذشته به رقم 450 ميليون دلار رسيد

معمارنژاد ادامه داد: براساس مقررات و يك سري شيوه ها روال مربوط به واردات طلا همانند ساير كالاها منوط به اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت است كه در مورد طلا بعد از اخذ اين مجوز بايد سفارش دهندگان واردات طلا مجوز بانك مركزي را هم دريافت كنند كه در خصوص شمش طلا مجوزهاي لازم با مأخذ ورودي 10 درصد و ماليات بر ارزش افزوده 5 درصد براساس فصل 71 قانون گمركي صادر شده است.

هم اكنون حجم طلاي وارد شده به كشور 28 تن است كه شامل طلا و مصنوعات طلا است.

وي درباره ارزش مصنوعات صادر شده از كشور در سال گذشته گفت: ارزش مصنوعات طلاي صادراتي در سال گذشته رقمي بالغ بر 450 ميليون دلار است.

* احداث گمركات تخصصي در بررسي وضعيت ورود و خروج ارز مسافري

معمارنژاد با بيان اينكه در حال حاضر براساس قانون عمليات گمركي 2 نوع گمرك در كشور اجازه فعاليت دارند گفت: يكسري از اين گمركات تخصصي بوده مانند: گمرك فرش و گمرك واردات كامپيوتر و خودرو زير اينها كالاهايي تخصصي هستند كه نياز به گمركات تخصصي دارند.

هم اكنون براي 19 تا 20 قلم كالاي تخصصي گمرك تخصصي وجود دارد اين در حالي است كه تعدادي از گمركات، گمركات اختصاصي هستند كه براساس قانون جديد و قديم در صورت درخواست شركت ها اين گمركات در كشور راه اندازي مي شود كه هم اكنون 2 گمرك تخصصي متعلق به ذوب آهن و فولاد مباركه در كشور وجود دارد.

ضمن آنكه توافقات لازم با وزارت نفت براي راه اندازي گمرك تخصصي نفت به پايان رسيده و اين گمرك در آينده نزديك به بهره برداري مي رسد.

* ارز مسافرتي زير 5 هزار دلار نياز به اظهارنظر ندارد

معمارنژاد در خصوص وضعيت كنترل ورود و خروج ارز مسافرتي گفت: تمامي مسافراني كه سقف ارز مصرفي آنها زير 5 هزار دلار است نياز به دريافت اظهارنظر ندارند و فقط دريافت اظهارنظر در مورد ارز مسافرتي مربوط به رقم بالاي 5 هزار دلار مي باشد.

* گمرك تنها محور مبارزه با قاچاق كالا نيست

معمارنژاد با تاكيد بر اين نكته كه هيچگاه نمي توان آمار قطعي در خصوصي قاچاق كالا ارايه داد، گفت: در حال حاضر براساس آمار فعلي سالجاري بهاي مالي پرونده هاي كشف شده رشد 58 درصدي داشته و متوسط رشد هر پرونده كشف شده 85 درصد است.

وي ادامه داد: ما مي توانيم به ساير سازمان هاي مربوطه كه در كشور در رابطه با قاچاق كالا فعاليت دارند ربط بدهيم.

* رشد 450 درصدي واردات موبايل در 5 ماهه اول سالجاري نسبت به سال گذشته

رئيس كل گمرك در ادامه نشست خبري خود در مورد آخرين آمار ميزان واردات موبايل به كشور گفت: رشد واردات موبايل در 5 ماهه اول سالجاري نسبت به سال گذشته بالغ بر 450 درصد بوده كه علت اصلي آن منطقي شدن تعرفه و سود بازرگاني اين محصول است، در حوزه واردات بايد بگويم كه 4 تا 5 گمرك كشور را به منظور تسهيل در ميزان واردات 24 ساعته كرده ايم كه اين خود باعث كاهش زمان تشريفات در گمرك شده است.

معمارنژاد در خصوص طرح پيشنهادي مجلس براساس موضوع اقتصاد مقاومتي در مورد گمرك عنوان كرد: من طرح مجلس را ديدم و در حال تهيه نقطه نظرات مربوط به آن هستم، گمرك به تنهايي نمي تواند عامل اجرايي طرح ارايه شده از سوي مجلس باشد، در بحث اقتصاد مقاومتي بحث ما اين است كه بايد به سمت توليد كالاهايي كشور برود كه داراي ارزش افزوده بالا هستند در اين راستا بايد ساير نهادهاي مربوطه هم قيد الزام اجرايي شدن طرح پيشنهادي از سوي مجلس را بپذيرند.

* ساماندهي اسكله هاي غيرمجاز

گمرك طبق قانون در مبادي مرزي رسمي كشور موظف به حضور است كه نقاط مرزي رسمي توسط كارگروهي به رياست وزارت كشور تهيه و در هيئت دولت تاييد مي شود، هرجا كه مرز رسمي وجود داشته باشد گمرك در آنجا حضور دارد و جايي كه مرز غيررسمي است گمرك هيچ مسئوليتي در قبال آن ندارد.

ضمن آنكه هرچه ارتباط بين مؤدي و مميزي بيشتر باشد فساد بيشتر و هرچه كمتر باشد فساد نيز كمتر است.

* حقوق ورودي گمرك از مرز 113 هزار ميليارد ريال گذشت

رئيس كل گمرك با بيان اينكه سال قبل رقم حقوق ورودي گمرك 93 هزار ميليارد ريال بوده است گفت: اين رقم در 5 ماهه اول سالجاري رشد چشمگيري نسبت به سال قبل داشته است.

وي در خصوص صادرات كالا به بازارهاي هدف گفت: سال قبل ميزان واردات كالا 66 ميليارد دلار بوده، ضمن آنكه در بحث صادرات عمده كالاهاي صادراتي به كشور به بازارهاي هدف عراق و افغانستان صادر شده و رقم صادرات در حال حاضر 43.5 ميليارد دلار در مقابل 62 ميليارد دلار واردات است كه ميزان واردات در اين مدت رشد منفي 7 درصد داشته است.

وي در ادامه در مورد بحث نرخ ارز گفت: چند نرخي بودن ارز بلايي است كه براي محاسبه نرخ پايه كالاهاي وارداتي در گمرك تاثيرگذار بوده بين 70 تا 73 درصد كالاهاي وارداتي مربوط به كالاهاي واسطه اي، 16 درصد كالاهاي صادراتي و بقيه به ساير بخش ها تعلق دارد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار