ورود به كتابخانه هاي مجازي بستري را براي استفاده حداكثري از منابع مكتوب فراهم مي‌كند.

صديقه ببران، كارشناس رسانه و كتاب به خبرنگار حوزه كتاب و ادبيات خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:در جهان يكي از ويژگيهايي كه باعث مي‌شود كه بعضي از كتابخانه ها از ديگر كتابخانه هاي ديگر مجزا شوند،استفاده از فناوري هاي جديد است و باعث شده كه با بوجود آوردن شبكه اطلاع رساني گسترده و مدرن به نحوي ارتباط بگيريم كه در كمترين زمان به حجم بالايي از كتاب و اثر ادبي دسترسي پيدا كنيم.
وي افزود:در چند سال اخير با بوجود آمدن طيف ويژه اي به نام BOOK و دسترسي سريع، ارزان و مطمئن به كتب گران قيمت دسترسي پيدا  كنيم؛ در حالي كه كتابخانه ملي ايران به عنوان يكي از بزرگترين كتابخانه هاي كشور هنوز در فناوري BOOK دچار ضعف بوده و از غافله نشر الكترونيك دنيا عقب بماند .
ببران افزود:بايد براي گسترش فناوري ديجيتال در كشور زيرساخت هاي نزم افزاري و سخت افزاري مجازي كتابخانه ها را از طريق آموزش و ضمن خدمت و تجهيز مراكز و شبكه سازي و اتصال اين منابع به همديگر و قابليت نظارت و كنترل توسط دولت را بوجود آوريم تا تخلفاتي نظير كپي رايت پيشگيري شود.
وي در ادامه گفت:بعد از ايجاد امكانات زيرساخت و آموزش ضمن خدمت در دانشگاه ها بايد مباحث درسي بوجود آيد تا كم و بيش رشته هاي مختلف دانشگاهي با مباني بايگاني و كتابداري آشنا شوند.
وي گفت:اين زيرساخت ها بايد از مدارس،مساجد و دانشگاهها شروع شودند تا بتوان با گسترش اين  نوع كتابداري به استانداردهاي كتابخانه هاي بين المللي نزديك تر شده و با آن ها ارتباط برقرار كنيم.
وي خاطرنشان كرد:اگر اهميت كتابداري الكترونيك و مجازي درك شود مي‌توان سرانه مطالعه در كشور را بالا برد و براي مثال دانشجويان به كتاب هاي مرجع و گران قيمت دسترسي پيدا كنند./ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار