خودباوری یک عامل وادارکننده در عملکرد اعضای یک مجموعه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبر نگاران اراک، خودباوری تأثیر انتظار خود شخص از توانایی های خویش است.بدین معنی که عقاید شخصی در مورد توانایی فرد و خودباوری پیرامون عملکرد خود، به طور گسترده ای عملکرد آن شخص را تعیین می کند. به یاد داشته باشیم که جهان نیازمند آفتاب لبخندهای هرچه بیشتر است، یادمان باشد که سهم خود را ادا کنیم.

آفرینندگی مستلزم دو عامل است: یکی اعتماد به نفس برای آموختن چیزهایی که نمی دانیم و دوم شجاعت برای رویارویی با شکست. با این حال، براساس تحقیقات صورت گرفته، موفق ترین کارآفرینان در ویژگی های شخصیتی مشخصی چون خلاقیت، فداکاری، اراده، انعطاف پذیری، رهبری، اشتیاق، خودباوری و «عقل سلیم و ذکاوت» با هم نقاط مشترکی دارند.

خودباوری از برنامه ریزی، تجربه و دانش کارآفرین نشأت می گیرد. کارآفرینان خودباور قادرند بدون صرفنظر از دیدگاه و نظر خود، به سخنان دیگران گوش فرا دهند.

خودباوری و انواع آن

خودباوری یعنی این که شما احساس کنید شایسته هستید که از مواهب خوب زندگی بهره مند شوید، و همچنین معنی آن این است که اعتماد دارید می توانید به عمیق ترین نیازها و هدف های خود دست یابید. این فقط یک واژه نیست. یک کلید طلایی برای ورود به بزرگراه موفقیت است. اگر توانایی هایی که خداوند به شما داده را بشناسید و از آن استفاده کنید، باور خواهید کرد که شما هم می توانید.

این باور به تدریج در شما یک نیروی جدید تولید می کند که نام آن خودباوری است. برای شکوفایی استعدادها و به کارگیری آنها نیاز به این خودباوری دارید. کسانی که خودشان را باور نداشته باشند، دچار مشکلاتی می شوند.

مثلا به جای استفاده از مهارت ها، به دنبال کلاس گذاشتن با تلفن همراه، جدیدترین پیامک ها و بلوتوث ها، تیپ زدن های جورواجور، جلب توجه کردن های منفی و... می روند. از طرف دیگر، گروهی که خودشان را زیادتر از توانایی واقعی قبول دارند، ممکن است دچار خودخواهی و خودستایی شوند.

خودباوری، اعتماد به نفس یا هر نام دیگری که برای پذیرش از خود، به صورت مثبت بگذاریم نمی توان از اهمیت آن غافل ماند البته نباید خودباوری را با حالاتی مانند خودپسندی یا غرور یکی دانست و به طور قطع تفاوتهای چشمگیری میان این موارد موجود است خودباوری را از یک سو می توان در آموزه های مذهبی، آیات، روایات و کلام معصومین یافت که بر آن تأکید بسیاری شده است به گونه ای که حتی بسیاری از روشنفکران مذهبی بر این باورند که جهان غرب معانی و مفاهیمی از قبیل اعتماد به نفس را از اسلام گرفته است.

باید مراقب لیز خوردن ها هم باشید و با کمک دیگران و نیز افزایش معلومات خودتان، به آن دست یابید. تمام تلاش ها، برای رسیدن به خودشکوفایی است. می دانیم که نیروهایی از طرف خداوند در ما قرار داده شده است. اگر مسیر درست را طی کنیم، می توانیم این نیروها را در خود رشد داده و شکوفا کنیم. شکوفه های درخت موفقیت، با شناختن توانایی ها و باور کردن آنها، تبدیل به میوه موفقیت و کامیابی می شوند. البته از ویتامین های معنوی هم باید استفاده کرد.

خودباوری یا اعتماد به نفس، افکار و احساسات درمورد میزان توانایی فرد در هنگام تصمیم گیری و ادامه یک کار خاص می باشد و ممکن است در زمینه ای در فرد وجود داشته باشد و درزمینه ای دیگر نباشد. و اینطور نیست که بعضی ها خودباوری دارند و بعضی ندارند، بلکه درهمه افراد وجود دارد و همه به آنچه می اندیشند اعتماد دارند اما تفاوتشان درمثبت و یا منفی بودن خودباوریشان است.

خودباوری خود به چهار دسته تقسیم می شود:

خودباوری انسانی، خودباوری اعتقادی، خودباوری ملی و، خودباوری فردی.

● اصول خودباوری

خودباوری اولین چیزی است که باید اتفاق بیافتد مطمئن باشید اگر خودتان را باور داشته باشید هیچ غیر ممکنی وجود نخواهد داشت.

خودباوری به این معنی است که چگونه به خود نگاه کرده و براساس این نگاه چه احساسی پیدا می کنید ویژگی های جسمانی و بدنی، تواناییها و مهارتها، ویژگیهای منفی و نقاط ضعف،افکار، احساسات، باورها و اهداف هر شخص از جمله اجزاء خودباوری هستند. این مهارت به انسانها کمک می کنند که افراد بتوانند احساسات خود را کنترل نمایند و در برقراری رابطه موثر با دیگران موفق تر عمل نمایند.

خودباوری درست و سازنده، شرط بسیار مهمی برای خوشبختی و رضایت خاطر انسانهاست و نبود خودباوری باعث بروز بیماری و احساس عدم خوشبختی می شود.

این خودباوری، در مقابل فرار از واقعیت، فرار از مشکلات و مسائل، ترس از هر چیز جدید و تازه و عملی نشدن تصمیمات گرفته شده، تعریف می شود.

چنانچه بخواهیم به طور درست و کامل به خودباوری دست یابیم باید دست کم به هفت اصل اساسی توجه کنیم و آنها را به کار بندیم، این اصول که مدل هفت نامیده می شود از این قرار است:

احترام، مسئولیت و منابع، خطرپذیری، قدرشناسی و پاداش، مناسبات، نمادسازی، نوسازی بین این اصول خاصیت هم افزایی وجود دارد و مدل به شرطی ثمربخش است که اجزا و عناصر آن تواماً تحقق یابند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.